Pandemiak Mafex Espainiako Trenbide Elkartearen nazioarteko programazioa hankaz gora jarri zuen 2020an. Middle East Rail azokan (Dubai) eta Exporail kongresuan (Mexiko) baino ezin izan zuen parte hartu. Hala ere, nahiz eta mugikortasun gutxiko urte hasiera izan, 2021ak askoz ariketa aktiboagoa ekarri du kanpo-sustapeneko jarduerei dagokienez. Bereziki, irailetik aurrera.

Leioan (Bizkaia) egoitza duen elkarteak bi pabiloi nazional antolatu ditu aurten Middle East (Dubai) eta TransMEA (Egipto) azoketan, eta azaroaren 30ean eta abenduaren 1ean Rail Live! Azoka eta kongresua antolatu ditu Madrilen, aurrez aurre. Pedro Fortea zuzendari nagusiak adierazi duenez, hori guztia Europako Batzordeak izendatutako Trenbidearen Urtea bezalako urte berezi batean.

Egiptora azaroan egindako misioak sektorearen kanpoko suspertzeaz hitz egiteko aukera ematen al du?
Izan ere, suspertze-prozesuan gaude, merkatuen arabera abiadura desberdinetan. Egiptoren kasuan, aspalditik ikusten ari gara interes handiz helmuga hori, gure industriak parte har dezakeen proiektu batzuk baitaude. Anbizio handiko inbertsio-plan bat dago, material gurpildunaren mantentze-segmentuetarako, geltokiak eta tailerrak seinaleztatzeko edo birgaitzeko aukerekin, adibidez. Etorkizunean, halaber, Abiadura Handiko lineak eraikitzea aurreikusten da; Kairoko Metroak hainbat lineatan garatzen eta hazten jarraitzen du, Egiptoko hiriburuko monorrail-a edo Alexandria bezalako hirietako tranbien proiektua ahaztu gabe, Afrikako tranbiarik zaharrena baitu.

Zein jarduera daude itxita 2022ko egutegiari begira?
Datorren urtean, kanpo-sustapeneko ekintzei erabat berriro ekitea espero dugu. Egipto eta Arabiar Emirerriak errepikatuko ditugu lehen aipatutako azokekin, Rail Live! Bezala. Gainera, lau urteren ondoren, 2022an Innotrans azoka egingo da Berlinen, mundu mailako sektoreko ekitaldirik garrantzitsuena. Bertan, Espainiako pabiloi bat daukagu konfiguratuta, errekorra duena. Azokako lau hitzordu horiez gain, alderantzizko misioren bat garatuko dugu, hiriko garraio publikoan zentratua, baita merkataritza-misioren bat ere, Estatu Batuekin batera, bisitatu beharreko helmugen artean.

Zein aukera-merkatu irekitzen zaizkie une honetan sektoreko euskal enpresei?
Trenbideen sektoreak aukera ugari izango ditu hamarkada honetan. Pandemiaren aurretik ere modu erabakigarrian aurrera egiten ari bazen, herrialde askotan abian jarritako berreskuratze-planek eta klima-aldaketaren ondorioak arintzeko behar den azelerazioak – Trenbidea ekarpen positibo oso garrantzitsua izan baitaiteke – Etorkizunean mundu mailan aukera argia izateko sektore gisa kokatzen gaituzte. Hala ere, gaur egun garrantzitsuak diren merkatu batzuk aipatu beharko banitu, Europa, oro har, eta Asia adieraziko nituzke, hala nola kontinente nagusiak, merkatu espezifiko batzuk ahaztu gabe, hala nola Kanada, Estatu Batuak, Australia, India, Saudi Arabia, Israel, Turkia edo Egipto, batzuk aipatzearren.

Zein zailtasuni egin behar die aurre gaur egun enpresak kanpoan?
Garrantzitsuenetako bat beste herrialde batean ezartzea da. Egia da, halaber, trenbide-proiektuak motelak direla, eta ziurtapen- eta homologazio-prozesu konplexuak behar dituztela. Merkatuak ezagutzea eskatzen duten lizitazio-prozesuak. Badira, halaber, zenbait kasutan proiektu jakin batzuetarako sarbidea erabat mugatzen duten oztopoak. Izan ere, munduko merkatuaren % 30 ezin da zuzenean erabili Europako enpresentzat. Bestalde, Asiako gaitasunaren maila gero eta handiagoa da eta ez dago orekatuta elkarrekikotasunari dagokionez. Azkenik, industria garen aldetik, beste egoera batzuek ere eragiten digute, hala nola lehengaien eta elektrizitatearen kostuen igoerak edo garraio-kostuek, eta, are gehiago, langile kualifikatuak erakartzeko gero eta zailtasun handiagoak.

Aliantzak beharrezkoak al dira nazioarteko lizitazio jakin batzuetara iristeko?
Sinergiak eta lankidetzak ematen dira Mafex-eko enpresen arteko nazioarteko proiektuetan, jakina. Baina egia da lehian ere aritzen direla, eta askotan enpresek tokiko edo beste herrialde batzuetako enpresekin elkartu edo aliatu behar dutela. Konponbide osoak eskaintzeko gaitasuna eta ezagutza al dugu? Bai. Formatu ideala da? Ez du zertan, eta kasu askotan ezinezkoa da. Enpresek merkatu global batean garatzen dute beren jarduera, kasu askotan esperientzia eta nazioarteko bokazio handiko enpresak dira.

Zure ustez, zer eginkizun izango du trenbideak etorkizunean?
Industriaren iraunkortasuna munduko tren-industriaren behin betiko bultzada ekar dezake. Trena iraunkortasunaren sinonimoa da. Munduko garraio-eskariaren % 9 baino ez da, eta Europako garraio-isurketen % 0,5 baino ez du eragiten. Horrek erakusten du nola, trenbidearen erabilera handiagoa sustatuz, bai merkantziena, bai bidaiariena, aldaketa klimatikoaren ondorioak arintzeko modu garrantzitsuan jardungo dugun. Baina, gainera, jasangarritasuna ekonomikoa eta soziala ere bada. Trenak aukera ematen du herritarrei lekua itzultzeko edo kutsadura akustikoa murrizteko. Ezin dugu jarraitu kutsatzen, hiriak kolapsatzen eta bizitzeko atseginak ez diren hiriak sortzen.

Egilea Andoni Beitia