Anna Kotsegubova: “Haurrek ez dute perfektuak izan behar”

Anna Kotsegubova Bilbon akademia bat duen psikologoa da. Baina ez da edozein akademia. Bere izena «Akademia Multilaretal Amakids» da eta bere jarduerekin Euskadiko ikastetxeek egiten duten ahalegin handiaren kalitatea hobetzen lagundu nahi du. «Aritmetika mentala», «Antzinako abarkak eta teknologia digitalak» dira bere tresnetako batzuk: «Bizitza liluragarria da, eta bikoitzak haur baten bizitza liluratzen du. Egunero harritzen eta inspiratzen gaitu», azaldu du Annak. “Mundu honetako gauzarik garrantzitsuenaz arduratzen gara: gure haurrez”.

Norabidea aldatzea, hezkuntza eraldatzea, da UNESCOren leloa 2022ko Hezkuntzaren Nazioarteko Egun honetarako.

Gaur egun asko hitz egiten da hezkuntza-sistema klasikoaren krisiaz; egia da, ikaskuntzaren ikuspegia eraldatu egin behar dela, ez dezan oztopatu, baizik eta bizitzan lagun diezagun.

Gure seme-alabek DBH amaitzen dutenean, oraindik ez dakite zer ezagutza eta trebetasun beharko dituzten ikasten jarraitzeko. Eta beren lanbide-heziketa edo unibertsitate-heziketa zabaltzea erabakitzen dutenek, zoritxarrez, oso zaila izango dute beren espezialitatean lan egitea lehen urteetan; hitzez hitz, prestatuta ez zeuden mundu berri bati aurre egin beharko diote, eta urteak beharko dituzte lehen esperientzia profesional ona lortzeko beharko dituzten trebetasunak garatzeko.

Gaur egungo hezkuntzak ez du inolako desberdintasunik aurreikusten haur bakoitzaren artean, eta hori, funtsean, okerra da hasieratik. Eta, bestalde, gizartearen digitalizazio- eta gamifikazio-joerak oraindik baztertu egiten ditu gizartearen zati handi batek, oraindik ere kontserbadoreegi edo kontinuistegi agertzen baita arlo horretan.

Zorionez, gurasook gero eta gehiago jabetzen gara haur-hezkuntzan izan behar den ezinbesteko aldaketaz. Eraldaketa hori Euskadiko ikastetxe berritzaile batzuk hasi dira gidatzen, eta lehen emaitza bikainak egiazta daitezke.

Argi dago gaur egungo haurrak direla gure gizartearen etorkizuna, baina, benetan ondo bideratzen al ditugu gure ahaleginak etorkizun on desiragarri hori eraikitzera?

Hezkuntzak, gaur egun, ikasgai zehatzetan kalifikazioak baino askoz gehiago esan nahi du hemen eta orain: gaur egun ematen diegun ekarpenak, beren bizitzak ez ezik, euskal gizarte osoaren bizitza ere zehaztuko du datozen hamarkadetan. Erantzukizun handia da hori helduen egungo belaunaldiarentzat.

Gaur egun haurrek eskuratzen dituzten ezagutzak, gaitasunak eta trebetasunak etorkizuneko bizitzako esparru guztietan aplikatuko dira; alderdi pertsonalean eta profesionalean, gizarte- eta enpresa-jardueran, banakako mailan eta beste pertsona batzuekiko elkarreraginean.

Ingurumena ez hondatzea nahi dugu, Zientziak aurrera egitea, gure hiriak garatzea. Eta bilakaera horren zati handi bat

Hezkuntzaren eraldaketa beharrezko horretan, teknologia digitalak eta pertsonalizazioa funtsezkoak dira.

Hala da, COVID bizkortzen ari den teknologiak. Gizartean joera batzuk zehaztu dira, etorkizun hurbilean nabariagoak izango direnak; horiek kontuan hartu beharko ditugu gure garaiko erronkei aurre egiteko.

Digitalizazioa joera horietako bat baino ez da. Hezkuntza-plataforma berriek aukera emango dute denbora-mugak eta muga geografikoak ezabatzeko. Hezkuntza- eta entretenimendu-edukien konbinazioak ikaskuntza eraginkorragoa eta interesgarriagoa izatea lortuko du.

Baina horiek ez dira abantaila bakarrak. Digitalizazioari esker, hezkuntza-prozesu pertsonalizatuena eta indibidualizatuena egin dezakegu. Adibidez, Amakids gure Garapen Akademia Multilateralean, ikasle bakoitzak Big Data eta Adimen Artifizialak ataza bakoitzaren denborak eta emaitzak monitorizatzen laguntzen duten plataforma baterako sarbidea du, erantzunak aztertuz ikaskuntza-ibilbide eta gomendio inidualizatuak sortzeko.

Zuen Garapen Multilateraleko Plataforma funtsezko tresna da pertsonalizazioa errazteko.

Hala, plataformari esker, irakasle bakoitzak ikasleen datu hobeak lortzen ditu, eta, horiekin, erabaki hobeak har ditzake, modu pertsonalizatuan eta eraginkorrean aurrera egitea errazteko. Horrela, egoera bakoitzaren erritmora, interesera eta emoziora egokitu ahal izango da; izan ere, pertsona guztiak desberdinak gara, informazioa hainbat modutan hautematen dugu eta estimulu desberdinen aurrean memorizatu edo erreakzionatzen dugu.

Ikaskuntza pertsonalizatuak modu eraginkorrean inplikatzen ditu pertsonak ikaskuntza-prozesuan, ikasle bakoitzaren indarguneak eta ahuleziak identifikatzen laguntzen du eta banakako hezkuntza-ibilbidea garatzen du. Oro har, ideia hori hari gorri bat bezala doa gure hezkuntzan zehar; gure ikasle guztiek arretaz entzuten diete irakasleei lehen ikasgaian: ez duzu gainerakoek egiten duten guztia egin behar, zuretzat interesgarria eta komenigarria dena egin behar duzu. Une honetan, gailu elektronikoa tresna erabilgarria baino ez da hain beharrezkoak diren trebetasunak garatzeko, hala nola arazoak konpontzeko gaitasuna, malgua izatea, determinazioa, pazientzia garatzea, lidergoa edo talde-lana bultzatzea.

Teknologia hori teknika tradizionalagoekin konbinatzen da beti. Hitz egiguzu Aritmetika Mentalaz ‘, zuen metodologia printzipalaz.

Hala da, metodologia nagusia Amakids ‘-en Aritmetika Mentala da.

Japonian sortutako prozeduren multzo bat da, 1993an, BIGARREN URTEAREN ERABILERAN oinarritutako ikaskuntza-sistema. Sistema hori baliagarria da kalkulatzeko ez ezik, garuna eraginkortasunez estimulatzeko ere.

Gure garuna bi zatitan banatuta dago: eskuineko eta ezkerreko hemisferioa: Ezkerreko hemisferioa pentsamendu logiko eta abstraktuarekin lotuta dago. Eskuineko hemisferioa irudimenarekin, intuizioarekin eta pentsamendu sortzailearekin. Abakoa ezin hobea da; aldi berean bi hemisferioen erabilera dinamizatzea lortzen du.

Gure eskoletan, txikiek bi eskuak erabiliz egiten dituzte eragiketak Abakoko fitxekin, eta, horri esker, konexio neuronal berriak sor ditzakete.

Eta zer onura dakarzkie konexio neuronal berri horiek?

Lehenengo saiotik, irudimenezko abako bat erabiltzen hasten dira ‘, buruan proiektatuz; klase gutxi batzuetan, haurrak kalkulagailu bikain honekin elkartzen dira, eta beren gogamenetan eragiketa errazak egiteko gai izango dira.

Programa asimilatu ondoren, bakoitza gai izango da segundu batzuetan 5 digituen kopurua batu eta kentzeko, baina kalkulua ez da berez helburu bat, emaitza ikusgarri bat baizik: onura garrantzitsuenen artean, zientifikoki egiaztatu da trebetasun kognitiboak nabarmen hobetzen eta garatzen direla, hala nola, oroimena, arreta, kontzentrazioa, koordinazioa eta azken emaitza garrantzitsu gisa autokonfiantza.

Beste tresna batzuk erabiltzen dituzue zuen hezkuntza-arloko esku-hartzean.

Ikasle guztientzako emaitzak bermatze aldera, ikaskuntza-prozesuan hainbat teknika erabiltzen ditugu, buruko aritmetikaren oinarrizko metodologia osatzen dutenak eta haurrei informazioa modu ulergarrienean (ikusizkoa, entzumenekoa, zinestesikoa) aurkezten laguntzen dietenak. Matematikak oso irakasgai abstraktua dira; horregatik, errazagoa, ikusgarriagoa eta ukimenezkoagoa izaten saiatzen gara.

Tresna nagusien artean, hauek azpimarra ditzakegu: bistaratzeko eta erlaxatzeko teknikak, gure sail metodologikoak bereziki garatutako ariketa fisikoak, hatz-gimnasia, plataforma digitaleko jolas hezitzaileak, mahai-jokoak, erronkak eta askoz gehiago. Klaseak are interesgarriagoak eta erabilgarriagoak izatea ekarriko duen guztia. Beti entzuten ditugu haur bakoitzaren interesak, eta aukera ematen diegu buru-kalkulua denbora-pasekin konbinatzeko (abesten dute, pilotan jolasten dira, konekokoak egiten dituzte, herrialdeetako hiriburuak aipatzen dituzte, dinosauroen izenak… kalkuluak beren irudizko abakoarekin egiten dituzten bitartean), eta horrek garunaren bi hemisferioak aldi berean erabiltzen direla baieztatzen du.

Nola bizi dute haurrek amakids esperientzia? Zer emaitza ikusten dituzte gurasoek?

Azaldu dugun bezala, kalkulu mentala ez da berez helburua; emaitzak bistaratzea da». Gurasoek beren txikientzako eskolaz kanpoko jarduerak bilatzen dituztenean, musika, kirola, atzerriko hizkuntzak edo artea aukeratzen dituztenean, baina, ez da ohikoa jarduera batzuk proposatzea, horien bidez haien barneko nasa, normalean ezkutuan dauden potentzialak, arima, haurtzarotik nerabezaro on batera eta helduarora daramaten guztia ezagutzeko.

Gure programak aldi berean garatzen du hori guztia: aukera ematen die beren gustuak prestatzeko, lehen erabaki kontzienteak hartzeko, pertsonekin komunikatzeko, beren adimen emozionala garatzeko, gauza berriak probatzeko, besteekin harreman osasungarriak eraikitzeko, ingurumena estimatzeko, maite dituzten pertsonak zaintzeko… Horrez gain, Boluntariotzan lehen esperientziak lortzen dituzte eta, aldi berean, errendimendu akademikoa eta buru-kalkulua hobetzen dituzte.

Nire helburua da haurrek ulertzea ez dutela perfektuak izan behar pertsona sinestezinak izateko; akatsak egin ditzakete zuzentzen ikasiko dutelako eta haiengandik ikasten ikasiko dutelako. Jakin behar duzue haiengan sinesten dugula, haiengan sinesten dugula: gure etorkizun zoriontsua haien eskuetan dago.