Boroako Izar Cuttins Toolsekoa ahots baimendua da Europan ebaketa-tresnen diseinuari eta fabrikazioari dagokienez, batez ere barautsak, eta ehun urtetik gorako egoitza du Bizkaiko herri horretan. Gaur egun 200 pertsona ari dira lanean, eta duela hilabete batzuetatik hona industria-sektorea dagoen ekaitz perfektutik irteten saiatzen ari dira. Lehengaien inflazioa, batez ere altzairuarena, urtebetean prezioa bikoiztu duena, itsas edukiontzien falta, argiaren igoera geldiezina, gasarekin hornidura-arazoak. Nola jasaten du enpresa batek ziurgabetasun-testuinguru hori? Zer neurri har ditzake horri buruz? Carlos Pujana Izar Cutting Tools-eko zuzendari gerenteak eman du horren berri SPRI Taldearekin izandako solasaldian.

Nola azal liteke Tormenta Perfectaren suerte hau, hainbeste hilabete daramana Industria zelatan?

Lehenik eta behin, esango nuke egoera ez dela berdina enpresa guztientzat, ezta industria-sektorean ere; izan ere, batzuk suspertu egin dira, baita pandemia aurreko salmentak gainditu ere. Horiek dira MROarekin (Mantentzea, Konpontzea eta Eragiketak) eta etxearen hobekuntzarekin lotura handiena dutenak; beste batzuk, berriz, automobilgintzarekin edo sektore aeroespazialarekin lotutakoak, oso egoera zailean daude. Egungo egoeraren jatorria pandemian eta funtsezkoa ez den jarduera ororen 2020an agindutako itxieran bilatu behar da. Urte hartako ekainetik aurrera, irteera uste baino askoz ere azkarragoa izan zen kontsumo-sektoreetan, eta horrek aurkitu zuen hornikuntza-katea, stock oso baxuekin, berriz jarri behar zena eskari izugarri bati aurre egiteko, eta horrek, gure ikuspuntutik, itxurazko eskaria sortu zuen, benetako eskaria baino askoz handiagoa.

Eta eskariaren boom horrek honako hau ekarri zuen:

Besteak beste, itsas pleitek 40 minutuko edukiontzia 1.900 dolarretik 13.000 dolarrera egin zuten tiro gaur egun, eta mundu osoko portu askotan auto-ilara oso garrantzitsua sortu zen. Bigarrenik, eta gure kasuan, askoz garrantzitsuagoa izan zen energia ere garestitu izana, eta industrian kontsumitutako orduko KW bakoitzeko egungo kostua % 100 baino gehiago handitu izana. Igoera horrek zerikusi handia du, eskaera handiagoarekin ez ezik, eredu energetiko berdeago eta iraunkorrago baterako ahaleginekin, eta horrek ere badu bere kostua. Eta, azkenik, garrantzi kritikoa du IZAR bezalako ebaketa-erreminten fabrikatzaile batentzat lehengaiak, eta bereziki fabrikazioan erabiltzen ditugun altzairu bereziak, hiruhileko bakoitzean % 35eko kostu-gehikuntzarekin espiral inflazionista bizitzen ari direla, eta hori guztia hornidura bermatuta izan gabe. Tira, ekaitz perfektua!

Konpainian 25 urteko ibilbidea egin ondoren, lehenago ikusi al zenuen zeure burua parekoren batean?

Egoera zail askotan ikusi dugu elkar. Lan nekeza izan da hasieratik, eta era guztietako gorabeherak bizi izan ditugu: hasieran, lan-sozietate bat eratu genuen, eta horri esker, enpresa oinarri sendoekin berreraiki ahal izan genuen, zerotik hasita. Horrez gain, lehengaien hainbat krisi izan ditugu, hala nola 2004koa, eta, ondoren, 2008koa (2009an amaiera malkartsua izan zuen, Lehman Brotherren deskalabruarekin, lehenetsitakoekin), 2018ko bi krisi ez berdin daude. Bizi izan dugun bakoitzak berezitasun ezberdinak izan ditu, baina baita elementu komunak ere. Aldi horretan bi aldi baterako lan-erregulazioa ere bizi izan dugu, eta bietatik oso azkar eta indartuta atera gara, baina faktoreen konbinazio hori, inflazio galantarekin eta aldi bereko hornidura-eskasiarekin, ez genuen orain arte bizi izan.

Enpresek gaizki planifikatu al dituzte gauzak, ahots baimendu askok ziurtatu duten bezala?

Oso erraza da zezenak hesitik ikustea, eta askoz ere errazagoa da zezen iragana epaitzea. Adituak enpresen egunerokoan ikusi nahi nituzke, horiek pandemiaren okerrenean irekita mantenduz, gure protokolo propioak sortuz (enpresan inolako kutsadurarik gabe, gainera), adituen laguntza eskatuz eta lortu gabe. Gure bizitza mundu osoan zehar bilatzen dugu, gure pertsonak babesteko EPISez hornitzeko, bakarrik ikusteko nola konfiskatzen zituzten lortzen genituenean. Tira, nik ere entzun dut enpresek stock-maila handiagoak izan behar zituztela krisiaren okerrenean. Baliteke, baina baieztapen hori enpresa baten testuinguruan aztertzen denean aldi baterako lan-erregulazioan, langileak murriztuta eta soldaten ordainketari aurre egiteko zailtasunekin, stockean inbertitzearen arteko erabakia gertagaitz bati aurre egiteko, nahiz eta posiblea izan, eskaria bat-batean handitzea, edo soldatak ordaintzea, nahiko agerikoa da. Azkenik, esan behar da banku zentralek likidezia-merkatuak urez betetzeko politika bat izan dutela, izan dena baino krisi sakonagoa saihesteko eta irteera sendoa eta azkarra izateko. Merkatuetan dagoen diru-kopuru izugarri horrek gehiegizko eskaria eragin du, eta horren jatorriari dagokionez, enpresek ez dute zerikusi handirik.

Gaur egungo ziurgabetasun-egoeran, enpresen mozkin-marjina murrizten ez bada, behintzat, murriztu egiten da. Nola helarazten zaio hori bezeroari?

Lehen esan dudan bezala, egoera ez da berdina enpresa guztientzat. Kasu batzuetan, mozkinak murriztu egingo dira, beste batzuetan murriztu, eta, kasu batzuetan, galerak ere izango dituzte. Oro har, EAEko enpresa txiki eta ertainentzat ez da erraza bezeroei jasaten dizkieten kostuen igoerak helaraztea. Lehengaien eta energiaren hornitzaileak korporazio handiak izaten dira, eta horien gainean negoziatzeko ahalmen gutxi izaten dugu enpresok. Gure merkatuak, ordea, oso lehiakorrak izaten dira, eta, kasu askotan, gure bezeroek ere gurea baino dimentsio handiagoa dute, eta oso zaila da negoziatzea. IZARen katalogo/tarifa berriak bi urtean behin aurkezteko eta prezioen egonkortasunari eusteko politika dugu. Hala ere, oraingo honetan, ezinezkoa izan da politika horri eustea, eta prezioak eguneratu behar izan ditugu, baina hori bai, jasotako inpaktua baino neurri txikiagoan, denboran behera eginez eta gure kostuetan eragin positiboa izango duen merkatua zuzentzeko esperantzan.

Hornidura-katean tentsio hori saihesteko, zer egiten ari zarete IZARen?

2004. urtean lehengaien lehen krisia izan genuenetik, epe luzerako plangintza-politika bat finkatzea erabaki genuen, 2008an gauzatu ahal izan genuena, nahiz eta gai horri buruzko sentsibilitatea askoz lehenagotik zetorren. Gaur egun, 2022ko urrian jasoko ditugun lehengaien eskaerak planifikatzen ari gara. Hau da, hamar hilabeterako plangintza egiten ari gara, materialak jasoko ditugun ziurtasunik gabe eta, hala eginez gero, zer prezio ordaindu behar dugun jakin gabe, gure altzairuen aleazioagatiko errekarguak hiru hilean behin aldatzen baitira eta ez baitira negoziagarriak. Energiaren kasuan, berriz, lehen aldia da epe oso luzerako akordio batean (PPA) sartu garena, hamar urtera, eta horrek adostutako prezioarekin asmatu ez izanaren arriskua dakar; izan ere, nahiz eta egungo merkatuko prezioa baino txikiagoa izan, etorkizuneko prezioak baino handiagoa izan daiteke, eta baldintza horietan gure egungo kontsumoaren % 50 baino ezin izan dugu kontratatu.

Zalantza bat: zure ustez, zer da hobea, produktu on bat zerbitzu onargarri batekin, demagun, edo alderantziz?

Fabrikatzaile europarra izanik, ez dugu aukerarik, kalitateak hor egon behar du beti. Soldaduari bezala, kemena suposatzen zaio. Horretan huts egiten badugu, bezeroak automatikoki galtzen ditugu, ekialdeko produktuen inportatzaileek baino prezio handiagoan saldu behar baitugu. Hala ere, bizi garen gizartean, zerbitzua ere funtsezkoa da. Mekanizazio-zentro bat erreminta faltagatik gelditzen bada, zerbitzatu egin behar da, ez 24 ordutan, baita gutxi batzuetan ere. Galdera oso zaila da erantzuten. Zure aita ama baino gehiago maite duzu? Guk hiru ardatzen inguruko balio-proposamena dugu: kalitate bikaina, zerbitzu bikaina eta gamaren zabaltasuna. Hiruretako edozeinetan huts egiten badugu, bezeroak galduko ditugu.

Nola eta, batez ere, noiz amaitzen da hau?

Oso zaila da etorkizuna aurreikustea, eta saiatzen diren gehienak oker ibili ohi dira. Zorte bera izateko arriskuan, pentsatu behar dugu merkatuak autorregulatu egiten direla eta osagai batzuen faltak hazkundeari kalte egiten diola dirudiela. Bestalde, eskaintzaren aldetik erreakzio oso indartsua izaten ari da, eta inori ez zaio interesatzen egoera horrek denboran irautea. Hala eta guztiz ere, hornikuntza-katea oso modu eraginkorrean funtzionatzen ari da, eta, beraz, arrazoizko aurreikuspen bat izan liteke inflazioaren espiral horren eta sortutako tentsioen okerrena datorren urtean desagertzen joatea eta egoera normalizatzea 2022ko bigarren erdian. Hori bai, badirudi energiaren prezio altuekin bizi beharko dugula oraindik denbora luzez.

Hegazkortasun-egoera kezkagarri hori gorabehera, aurreko ekitaldia baino askoz hobeto amaitu duzue 2021, zergatik?

Gure salmenten zati handi bat Mantentze, Konponketa eta Eragiketen sektorera bideratuta dago, baita etxea hobetzera ere. Beste sektore batzuek bezala, asko sufritu dute pandemian zehar, baina kasu honetan izugarrizko hazkundea izan dute, eta badirudi aldaketak gertatu direla gure onura ekarri duten kontsumo-ohituretan. Hori izan da gure funtsezko hazkunde-bektorea, Industriarako salmentek, batez ere automobilek eta aeroespazialek, ez baitute berdin jokatu. Bestalde, urte asko daramatzagu gure bezeroen beharrizan berrietara egokitzeko produktu-sorta handitzeko ahalegin handia egiten, salmenta-puntua eta estutxatuak hobetuz eta logistikaren eta zerbitzuaren hobekuntzan modu nekaezinean inbertituz. Esan beharra dago gaur egun egun berean 7 pm-ak baino lehen jasotako eskaerak zerbitzatzeko gai garela, zerbitzuaren tasa % 99koa izanik. Horrek guztiak mesede egin digu, eta gure salmentak gainditzeko gai izan gara, ez bakarrik 2020koak, baita 2019koak ere. Errentagarritasuna beste kontu bat da, inpaktu proportzionalak baino gehiago jaso baititugu gure kostuetan, gure salmentekiko neurriz kanpo handitu direnak. Zalantzarik gabe, urtea emaitza positiboekin amaitu dugu, baina ez salmenten gorakada handia harrotuko luketenak.

Eta zer itxaropen darabiltza IZAR-ek 2022 hasi berri honetarako?

Aurtengo ekitaldia zalantzazkoa izango da. Nazioarteko Diru Funtsak 2021eko urrian munduko ekonomiaren perspektibei buruz egindako txostenean hala dio: “Munduko susperraldiak aurrera jarraitzen du, baina kemena galdu du eta ziurgabetasuna handitu egin da”. Zaila da, beraz, aurten hasiko dena aurreikustea, nahiz eta uste dugun tentsio inflazionistak arinduko direla, energiaren kasuan izan ezik, ziurrenik. Zentzu horretan, zuhurrak gara, eta eragile batzuengan baikortasuna sumatzen dugun arren, 2021a errepikatzearen aldeko apustua egiten dugu, gure erakundearen historiako urterik onena izan baita, fakturazioaren % 3ko igoera txiki batekin, gure errentagarritasuna hobetzea ahalbidetuko digulakoan.

Egilea Andoni Beitia