Atzo ezagututako enpresarien zerga-neurrien multzoak zerga gehienetan jaitsiera bat jasotzen du, batez ere PFEZn eta Sozietateen gaineko Zergan, baita gizarte-kotizazioetan ere; aldiz, enpresa txiki eta ertainek BEZaren ordainketa kudeatzerakoan sinpletasuna irabaztea proposatzen dute.

Hona hemen zergei antolaketari buruz luzatzen dituzten proposamenak:

Sozietateen gaineko zerga

Dibidenduen zergapetze bikoitza % 100ean zuzentzea.
Zerga-oinarrian sartutako doikuntza artifizialak lehengoratu behar dira, kontabilitate-emaitzaren oso gainetik zergak ordaintzera behartzen baitute. Zehazki, saihestu egin behar dira finantza-gastuen kenkariaren egungo mugak, zerga-oinarri negatiboen konpentsaziorako mugak eta ibilgetu edo zorroko aktiboen narriadura jakin batzuk kentzeko debekua.
Horrez gain, beharrezkoa da zerga-oinarri negatiboen atzeraeraginezko konpentsazioa ahalbidetzea, gutxienez aldi baterako, krisi ekonomikoko egoeretan.
Konturako ordainketak ez dira inola ere ordaindu beharreko behin betiko kuota baino handiagoak izango.
I+G+Bren ondoriozko kenkari fiskala segurtasun juridikorik eza bultzatu eta zuzendu behar da, kenkariaren aprobetxamendua larriki kaltetzen baitu.
Gutxieneko karga-tasa bat ezartzeari dagokionez, ez da komeni gaur egun sustatzen ari diren gaiari buruzko nazioarteko ekimenei aurrea hartzea.

Gizarte-kotizazioak

Ezinbestekoa da enpresen gizarte-kotizazioak murriztea, Europar Batasunaren gomendioei jarraituz. Espainian, enpresek % 31,13ko kotizazio-tasa dute, eta Europar Batasunean, berriz, % 22,2koa.

Errentaren gaineko zerga

Egungo bazterreko motak aplikatzeko mugak igotzea, EBren gure ingurunean ohikoak diren jardunbideetara egokitzeko. Inola ere ez dira ezarri behar % 50etik gorako tasa marjinalak.
Zerga-ordainketa txikia aurrezkiaren etekin guztietarako, gehieneko tributazioa % 20tik behera kokatuz.
2021erako eta 2022rako Estatuko Aurrekontu Orokorren legeetan sartutako pentsio-planetarako eta gizarte-aurreikuspeneko sistemetarako ekarpenen mugen murrizketa iraultzea.

Ondarearen gaineko zerga

Autonomia-erkidego guztien zerga-erantzukidetasunaren alde egin behar da, eta ez foru-araubidearen alde bakarrik.
Ondarearen gaineko zerga ezabatzea, zuzenbide konparatuan salbuespena baita eta herrialde gehienetan ezabatu egin baita ekonomian dituen ondorio kaltegarriengatik. Ondarearen gaineko zergari eutsiz gero, ezkutu fiskal bat ezarri behar da, errentaren % 50 baino gehiago errenta eta ondare kuoten batura gisa inoiz zergapetuko ez duena.
Oinordetzen gaineko zerga Europan indarrean dagoenari egokitzea, Konstituzioak jabetzarako eta jaraunspenerako duen eskubidearen funtsezko edukia bermatzeko. Gehienez ere % 15eko karga-tasa ezarri beharko litzateke.
Familia-enpresaren araubide espezifikoa hobetzea.

Ingurumen-fiskalitatea

Ingurumen-zerga bat ezartzeak ezin du ekarri zergapetze bikoitzeko kasurik, eta, beraz, ez da eratu behar indarrean dauden beste tributu batzuen antzeko edo antzeko zergapeko egitate berririk, betiere lehendik dagoen zerga-esparrua errespetatuz. Erkidegoek 85 zerga sortu dituzte, eta horrek arau-sakabanaketa handia eragiten du.
Ingurumen-izaerako edozein zerga-ekimen onartu aurretik, jendaurrean jarri beharko da ordezkaritza handiena duten enpresa-erakundeetan.
Ingurumenaren arloko fiskalitatearen helburu nagusia ez da bilketa, jarduera kutsatzaileak murriztea baizik.
Ingurumen-zergek ez lukete ingurumena kaltetzen duten jarduerak zergapetu behar, kalteak beste tresna batzuek estaltzen edo baimentzen dituzten neurrian (kanonak, eskubideak, baimenak, zehapenak, etab.).

Ekonomia digitalizatuaren tributazioa

Ekonomiarekin sortutako negozio-modu berrien errealitatea estaliko duten nazioarteko zerga-ordainketarako arau berrien diseinua nazioz gaindiko esparru batean (Europar Batasuna eta ELGA) aztertzen ari dira, eta, beraz, gure herrialdeak nazioarteko esparru zabalago batetik kanpo erabakiak hartzea aurreratzeak deslokalizazio-arriskuak larriagotu eta inbertsio-prozesuak zailtzen ditu.
Akats bat da gure herrialdean zerbitzu digital jakin batzuen gaineko zerga bere kabuz sartu izana; izan ere, gaur egungo idazketan, sozietateen gaineko zerga gisa zerga osoa Espainian ordaindu duten zerbitzuak ere zergapetzen ditu, eta, beraz, zergapetze ekonomiko bikoitzaren kasu argia gertatzen da.

Azaleratzen ari diren jarduerak

Jarduera ekintzaileari zerga-tasa murriztuak eta pizgarri fiskalak ezartzea jardueraren lehen ekitaldietan, bereziki jarduera horrek lortutako etekinak jarduera horretan berrinbertitzen direnean.
Enpresen hazkundea zailtzen duten egiturazko oztopoak ezabatzea, batez ere zerga-ordainketan dauden desberdintasunei, betetze-kostuei edo zerga-betetzearen ikuskapenean dauden eskakizun-maila desberdinei dagozkienak.
Jarduera ekintzaileak finantzatzeko pizgarrien lehiakortasun-esparrua gaitzea.

Balio erantsiaren gaineko zerga

ETEei BEZari dagokionez ezarritako betebeharrak sinplifikatu egin behar dira. Aitorpena egiten ez den BEZaren frankizien araubidea ezarri beharko litzateke epe laburrera, 50.000 euroko gutxieneko mugarekin.
Ordaindu gabeko fakturen balio erantsiaren gaineko zerga berreskuratzea erraztu behar da.

Tokiko ezarpena

OHZn, katastro-balioa, bere zerga-oinarria, egungo higiezinen errealitatera egokitu behar da modu dinamikoan, merkatuko balio zenbatetsiaren % 50eko erreferentzia inoiz gainditu ez dezan.
Jarduera ekonomikoen gaineko zergan, zerga horretatik salbuetsita dauden pertsona juridikoen egungo muga handitu behar da. Negozio-zifraren zenbateko garbiaren milioi bat euroko egungo zifra 5 milioi eurora igo beharko litzateke.
Eraikuntza, instalazio eta obren gaineko zergan, zergaren oinarrian sartzen diren elementuak argitu behar dira, eta bertan ez dira sartu behar kasuan kasuko eraikuntza, instalazio edo obraren egikaritzearekin, xedearekin edo funtzioarekin bat datozen elementu, ekipo eta instalazioak.

Egilea Andoni Beitia