Automobilaren merkatuak ezin du Euskadin duen krisia atzean utzi. Urteko lehen hilabetean matrikulazio-kopuruak % 19 egin zuen behera, 2021eko urtarrilaren aldean, 1.724 eragiketa izatetik 1.396 izatera igaro baitzen. Aurreko urte osoan izandakoaren ildotik, hileko jaitsiera izan zen, % 18,3koa, erkidegoen araberako bigarren jaitsierarik handiena Errioxaren atzetik. Aldiz, Estatu mailan, salmentak % 1 hazi ziren, nahiz eta herabeki. Hala ere, Euskadiko beherakada ez zen abenduan izandakoa bezain nabarmena izan, orduan % 30,73ko jaitsiera gertatu baitzen 2020ko abenduaren aldean.

Anfac fabrikatzaileen, Ganvam saltzaileen eta Faconauto kontzesionarioen patronalek urteko lehen hilabeteko txostena argitaratu zuten atzo. Txosten horretan, automobilgintzaren sektorearen “egoera ekonomiko zaila” azpimarratu zuten berriro, bi arrazoirengatik. Alde batetik, pandemiak eragindako krisiaren irteera desorekatua eta, bestetik, mikrotxipak hornitzeko arazoak, industria osoari oro har kalte egiten dion eta kronifikatzeko mehatxua egiten duen zirkunstantzia.

Euskal automobil-merkatuak zortzi hilabete egin du behera salmentetan. Igoera bat aurkitzeko, iazko maiatzera itzuli behar da, une horretan kontsumitzailearen konfiantza nabarmentzen hasi baitzen pandemiaren irteeraren inguruko baikortasunagatik. Hala ere, fabrikek pairatzen jarraitzen duten kutsatze uholde berriek eta hornidura krisiak sektore osoa astindu zuten berriro.

Lurraldeka, jaitsiera nabarmenagoa izan zen Bizkaian gainerako lurraldeetan baino. Salmentak % 26,2 jaitsi ziren (899tik 663ra). Gipuzkoan, jaitsiera % 11,1ekoa izan zen, 547 salmentatik 486ra igaro baitzen. Araban antzeko jaitsiera izan da ehunekoetan, 2022ko lehen hilabetean 278 eragiketa izatetik 247 izatera igaro baitziren.

Ibilgailuen tipologiari dagokionez, atzerakada are handiagoa da diesel autoetan, 149 unitate baino ez baitira saldu, iazko hil berean baino % 58,1 gutxiago. Autoen eta gasolinazko lur orotako ibilgailuen salmentak ere murriztu egin dira: 632 matrikulazio eta % 30,3ko jaitsiera.

Sektorearentzat albiste ona ibilgailu elektrikoaren bultzadagatik dator, sendotzen ari baita, nahiz eta zaila izan. Hala, motor elektrikoak, hibridoak eta hidrogenoa eta gasa bezalako beste erregai batzuk erabiltzen dituzten ibilgailuen salmentak nabarmen igo ziren (+%33,4), 615 salmenta-eragiketa zenbatu baitziren, eta igoerarik nabarmenenak Gipuzkoan eta Araban izan ziren ( % 46,1 eta % 45, hurrenez hurren).

Euskadiko zifra txarrak ez datoz bat salmenten igoerarekin (+%1) Estatu osoan, non urtarrilean 42.377 unitate saldu ziren. Nolanahi ere, matrikulazio berrien zifra hori bigarren okerrena da 2020ko maiatzetik, salmenten daturik baxuena gainditu ondoren, 2021eko urtarrilekoa, 400 eragiketa eskasengatik. “Automobilgintza susperraldi orokorretik kanpo geratzen ari da, beste sektore batzuen protagonista baitira”, nabarmendu zuen Raúl Moralesek, Faconautoko komunikazio zuzendariak.

Egilea Andoni Beitia