Bilboko Udalak eta Bizkaiko Foru Aldundiak ostegun honetan aurkeztu diote lurraldeko sektore turistikoari pandemiaren eraginaren ondoren bisitariak berreskuratzeko eta, aldi berean, sektorea jasangarritasun-klabe bihurtzeko estrategia bateratua, 2030. urterako helburu horiek lortzeari begira.

“Bilboko Turismo Estrategia Bizkaia 2030” izeneko dokumentuan, 250 eragile publiko eta pribatuk baino gehiagok parte hartu dute joan den urtean, eta datorren hamarkadako turismo-politika bideratuko duten jarraibideak jasotzen dira, bai Bizkaiko hiribururako, bai Bizkaiko gainerako turismo-helmugetarako.

Aurkezpen publikoa Bilboko Euskalduna Jauregian egin da. Bertan, pandemiaren ondoren antolatutako lehen ekitaldi presentziala izan da, lurraldean jarduten duten sektore turistikoko 300 ordezkarirekin.

Estrategia berriak lehen errekuperazio-fase bat definitzen du (2022-2024), pandemiaren aurreko mailetara iristeko lan egingo duena, eta bigarren fase bat, eraldaketa izenekoa, 2030era begira, eta jasangarritasuna, digitalizazioa eta berrikuntza funtsezko elementu gisa bisitariak erakartzeko eta sektore “lehiakorragoa eta ingurunearekiko begirunetsuagoa” garatzeko.

Aurkezpena Juan Mari Aburto Bilboko alkateak eta Ainara Basurko Ekonomia Sustapeneko diputatuak egin dute, Xabier Otxandiano Ekonomiaren Garapen, Merkataritza eta Enpleguko zinegotziarekin batera.

Lehen urrats gisa, estrategiaren helburua Estatuko merkatua egonkortzea eta suspertzea da, datorren urtetik aurrera nazioarteko turismoa suspertzeko eta, haren kalkuluen arabera, 2023ko amaieran pandemia aurreko mailak berreskuratzeko.

Basurkok eta Aburtok, lurraldeko alkateekin eta sektoreko ordezkariekin batera, aurreratu dute ahalegin instituzional guztiak egingo dituztela turismoa aktibatzeko eta Covid agertu baino lehenagoko zifrak hobetzeko, 2019an, Bilbok eta Bizkaiak zifra errekorrak erregistratu baitzituzten: ia 1,1 milioi turista izan ziren Bizkaiko hiriburuan, eta 1,6 milioi bisitari Bizkaia osoan.

Gogora ekarri dutenez, 2019-2020 aldian, ostatu-establezimenduen kopurua % 10 hazi zen, guztizko plazak murriztuta, batez ere landa-etxeetan eta landa-turismoetan, pandemiaren eraginaren ondoren. Sarrera gehien erregistratzen dituen ostatu-mota hotelak dira ( % 44,7) 2020an.

Sarreren eta ostatu-gauen banaketa % 80tik gorakoa izan da Bilbon. Bilbok lurraldeko turismo-establezimenduen % 39 eta sektoreko enpresen % 38 biltzen ditu.

Pandemiaren aurreko adierazleak hobetzea

Bilbao Bizkaian, jarduera turistiko mota nagusia ekitaldiei eskainitakoa da, eta, ondoren, jarduera kulturala. Zifretan, Bilbon kontzentratzen da nagusiki, ekitaldien % 63rekin eta kultur programazioaren % 45arekin.

Azken helburua da pandemiaren aurreko turismo-adierazleak hobetzea, hala nola jendetza, gastua edo ostatu-gauak, turismoaren garapen iraunkorraren aldeko konpromisoa sendotuz ingurumenaren, ekonomiaren eta gizartearen ikuspegitik. Estrategia horretan, beste ideia nagusietako bat izan da balio-katean parte hartzen duten eragile guztiak izatea, lankidetzaren, digitalizazioaren, berrikuntzaren eta adimen turistikoaren bidez.

Bilbao Bizkaiaren erakargarritasun guztiak erakusten saiatuko gara, lurraldea ardatz atlantikoaren erreferente gisa kokatzeko: “Bakarra da, bere nortasun propioagatik, aniztasunagatik eta eraldatzeko gaitasunagatik”.

Bizkaiko Foru Aldundiak, Bilboko Udalak eta sektore turistiko osoak, publikoak zein pribatuak, partekatzen duten ikuspegia 2030erako lortu nahi den helburutzat definitzen da, zazpi helbururekin. Horien artean, honako hauek nabarmentzen dira: “Inpaktu sozioekonomikoa modu iraunkorrean sortzea, enpresa-sarearen lehiakortasuna hobetzea, bisitariak erakartzea eta helmuga modu orekatu eta iraunkorrean garatzea, nazioarteko posizionamendua sendotzea eta helmugaren irudia indartzea”.

Bilbao Bizkaia 2030 Turismo Estrategiaren erreferentzia-esparru nagusia NBEk definitutako 2030erako Garapen Iraunkorreko Helburuak dira, eta horiek ingurumenaren, ekonomiaren eta gizartearen iraunkortasuna lortzeko helburu globalak dira.

Oinarri horretatik abiatuz, etorkizuneko turismo-eredua egituratuko den jarduera-eremu nagusiak ordezkatzen dituzte, eta garapenaren, marketinaren eta gobernantzaren kontzeptuen inguruan arituko dira.

Garapenaren esparruan, bisitaria iritsi baino lehen helmuga diseinatu, egokitu eta prestatuko da, erreferentziazko turismo-ikonoak, kalitatezko turismo-zerbitzuak eta bisita erakargarriagoa, inklusiboagoa eta iraunkorragoa egingo duten azpiegiturak erabiliz.

Marketinari dagokionez, helmuga modu pertsonalizatuan eta bisitarien interes eta beharretara egokituta komunikatzen, sustatzen eta merkaturatzen eta helmugaren irudia indartzen lagunduko du.

Azkenik, gobernantzaren arloan, helmugako turismo-industriako eragileen ekosistema zabal, askotariko eta kohesionatuaren arteko lankidetza sendotzeko lan egingo du estrategiak.

Parte-hartze handiko metodologia

Ardatz bakoitzaren inguruko jarduera hainbat ildo estrategikoren bidez hedatuko da. Ildo horiek lehen aipatutako bi denbora-agertokietan (berreskurapena eta eraldaketa) gauzatu beharreko proiektu guztiak hartuko dituzten lan-arloak osatzen dituzte.

Bilbao Bizkaia 2030 Turismo Estrategiaren jardueren ezarpena urteko kudeaketa-planen bidez ezarriko da, urtez urte gauzatuko diren proiektu eta ekintza espezifikoak planifikatzeko helburuarekin.

Plan berri honek parte-hartze handiko metodologia izan du oinarri, eta turismo-sektoreko 250 eragile publiko eta pribatu baino gehiagoren ekarpenak jaso ditu, bai eta sektore horrekin lotutako beste batzuenak ere (talde politikoak, enpresak eta profesionalak, tokiko herritarrak, turismo-arduradunak, txangozaleak, turistak*).

Horrela, eta joan den 2021ean lanean urtebete eman ondoren, 64 dinamika parte-hartzaile gauzatu dira, 47 partaidetza-inprimaki partekatu dira eta elkarrizketa ugari egin dira. Lankidetza-prozesu irekia, gardena, malgua eta askotarikoa.

2022an, Bilbao Bizkaiak berriro ekin dio hainbat merkatutan sustapen-egutegiari. Hala, joan den urtarrilean Madrilen egin zen FITUR azokara joan ondoren, akzioak egingo dira finkatutako merkatu nagusietan, hala nola Frantzian, Erresuma Batuan, Alemanian, Estatu Batuetan, Italian, Herbehereetan eta Suitzan.

Horien artean nabarmentzekoak dira Frankfurteko, Dusseldorfeko, Zuricheko eta New Yorkeko turismo-bitartekaritzako ekitaldietara bertaratzea, online nahiz aurrez aurre, bai eta Bartzelonan, Milanen, Parisen eta Amsterdamen turismoan espezializatutako hedabideetara joateko aurkezpenak egitea edo ITB Berlin, Londresko World Travel Market, Travel Match Oslo eta Matka Helsinki bezalako Europako turismoko nazioarteko azoka handietan parte hartzea ere.

Era berean, Sea Trade Miami (Gurutzaldien Turismoa), IGLTA Milan (LGBT Turismoa), Routes Bergen (Aireko Konektibitatea) eta ILTM Cannes (Luxu Turismoa) azoka sektorialetara joango da.

Egilea Andoni Beitia