EAEko kontzesionarioek 6.499 enplegurekin itxi zuten 2021a, 2020ko 6.525en aldean, ekitaldiaren itxierako datuen arabera. Kontzesionarioetan stock-falta eta matrikulazioetan izandako beherakada bere negozioak EAEn izan zuen % 16,5eko beherakadaren atzean dago; izan ere, 2021a 1.217 milioi euroko fakturazioarekin itxi zen.

Prentsaurrekoan, Faconauto Espainiako merkatuko turismoen, industria-ibilgailuen eta nekazaritza-makinen marken kontzesionario ofizialen elkarteak biltzen dituen enpresa-erakundeko arduradunek adierazi dutenez, sektoreak enpleguari eustea lortu du Euskadin, “Nahiz eta mikrotxipen krisiak eta pandemiak eragindako osasun-egoeraren ondoz ondoko erortzeek eragindako ezegonkortasunak stock-arazoek bere merkatuan eragin handia izan”.

Era berean, eta bi urtez jarraian matrikulazio-maila oso baxuarekin kateatu ondoren, adierazi dute emakidadunek “beren egiturei eutsi dietela eta eraldaketan inbertitzen jarraitzeko prest daudela”.

Ildo horretan, Faconautok ezinbestekotzat jo ditu neurri berri batzuk; izan ere, lehenik eta behin, “Ezin dira atzeratu automobilgintzarako egiteke dauden egiturazko erreformak, sektorearen segurtasun juridikoa eta fiskalitate berria bermatuko dituen esparru gisa”.

Zehazki, sektoreak 6.499 lanposturekin itxi zuen 2021a Euskadin, 2020ko 6.525en aldean, martxoaren 2an eta 3an bere Kongresua & Expoa egin aurretik prentsarekin egindako topaketa batean aurkeztutako ekitaldi-itxierako datuen arabera.

Emakidadunen stock-faltak eta matrikulazioen beherakadak azaltzen dute bere negozioak eskualdean izan zuen % 16,5eko jaitsiera, 2021a 1.217 milioi euroko fakturazioarekin itxiz.

Jarduera-eremuen arabera, erkidegoan gehien sufritu zuena ibilgailu berria izan zen, fakturazioan % 28,6ko atzerakadarekin; beste bi eremu nagusiak, salmenta ondokoa eta aukerako ibilgailua, % 13 eta % 8,8 hazi ziren, hurrenez hurren, pandemiaren aurreko mailak berreskuratuz.

Estatuan, kontzesionarioek 152.225 lanposturekin itxi zuten 2021a, eta 2020an 153.425 lanposturekin. Negozioak % 8ko beherakada izan zuen, urtea itxiz, 30.003 milioi euroko fakturazioarekin.

Jarduera-eremuen arabera, gehien sufritu zuena ibilgailu berriarena izan zen, fakturazioan % 17,7ko atzerakadarekin; beste bi eremu nagusiak, salmenta-ondokoa eta aukerako ibilgailua, % 13 eta % 11 hazi ziren, hurrenez hurren, pandemiaren aurreko mailak berreskuratuz.

Datu horietatik abiatuta, Faconautoko presidente Gerardo Pérezek adierazi du, edonola ere, “Automobilgintzako enpleguaren bilakaera, neurri handi batean, merkatu sendo baten eta egiteke dauden egiturazko erreformen mende egongo dela, hala nola sektorearen segurtasun juridikoa bermatuko duen eta fiskalitate berri baterantz aurrera egingo duen esparru berri bat sortzea”.

Sektorearen segurtasun juridiko horren inguruan, Gerardo Pérezek gogorarazi du “kontzesionarioak etorkizun eta aukera bat dagoen lekuetan inbertitzeko prest dauden enpresariak direla, baina, gaur egun, funtsezko gaietan bizi duten segurtasunik ezak zaildu egiten duela inbertsio horien jarraipena”.

Aurreikuspenak betezinak dira

Zentzu horretan, adibide bat jarri du: “Fabrikatzaileek egindako zuzeneko salmentek zuzenean eragiten dute emakidadunen emaitzetan; horregatik, ez da nahikoa markek esatea kontzesionarioak garela lehentasunezko bazkideak; hori frogatu behar dute, adostasunetara iritsiz eta haien sareekin lankidetzan arituz, zuzeneko salmenta horietan muga bat adosteko”.

Faconautok uste du “premiazkoa” dela sektoreko fiskalitatean aldaketa bat egitea, “Parkearen berrikuntza sustatzeko, eskaria sustatzeko eta merkatua dinamizatzeko” modurik erabilgarriena delako. Aldi berean, “Mugikortasunaren deskarbonizazioa bizkortzeko tresnarik onena” izan daiteke, “Gure herrialdeak daraman atzerapena dela eta”.

Deskarbonizazioari dagokionez, enpresa-erakundeak adierazi duenez, “Teknologia guztien parte-hartzerik gabe, merkatu indartsurik gabe, ezinezkoa izango da Energia eta Klimaren Plan Nazional Integratuak ezarritako helburua betetzea, hau da, hiru milioi ibilgailu elektriko ibiltzea gure errepideetan”.

2030ean, zehazki, bere aurreikuspenen arabera, “Eszenatokirik onenean, merkatu normalaren bilakaerarekin, 1,2 milioi ibilgailu elektriko baino ez dira egongo zortzi urte barru Espainian”, ohartarazi du Faconautoko presidenteak.

Azkenik, Perez “kezkatuta” agertu da merkatuaren bilakaerarekin eta Espainian matrikulazio-maila hain baxuak “kronifika” daitezkeelako “joera-aldaketarik ez badago, baina aurten oso urrun dago, izan ere, hasiera txarraren ondoren, aurreikuspenen arabera, salmentak 900.000 unitatetik behera geratuko dira berriro, eta horrek enplegua arriskuan jarriko luke”, ohartarazi du.

Faconauto Espainiako merkatuan dauden turismoen, industria-ibilgailuen eta nekazaritzako makinen marken emakidadun ofizialen elkarteak biltzen dituen enpresa-erakundea da.

2022 emakidadunen interesak adierazten ditu, eta horien artean daude nekazaritzako makinen marka nagusienak. Enpresa horiek 152.000 enplegu zuzen sortzen dituzte, 30.000 milioiko fakturazioa eta Espainiako BPGaren % 3.

Egilea Andoni Beitia