Bilboko Udalak Rodríguez Arias kalearen eraldaketa integralari ekingo dio datozen hilabeteetan. Kale horri irudi “urbano, moderno eta dotorea” eman nahi dio, Abando eta Indautxu arteko merkataritza-korridore gisa indartzeko asmoz, gaur egun oinezkoentzako dagoen espazioa % 50 handituz.

Bilboko alkate Juan Mari Aburtok eta Obra, Hiri Plangintza eta Proiektu Estrategikoen Saileko zinegotzi delegatu Asier Abaunzak Rodriguez Arias kalerako diseinatutako proiektua aurkeztu dute astearte honetan. Proiektu horrek “Rodríguez Ariasek bere kale perpendikularrekin eta inguruko kaleekin dituen loturak barne hartu eta balioetsiko dituen eraldaketa integrala” planteatzen du.

Alkateak azaldu duenez, proiektu honekin “Rodriguez Arias indartuko duen eraldaketa” lortu nahi da, “Gaur egun jada badena bezala, Abando eta Indautxu lotzeko korridore komertziala”.

Aburtok adierazi duenez, Rodríguez Arias kaleari “nortasun propioa” eman nahi diote, “Irudi urbano, moderno eta dotorea duena”, gainerako kaleekin elkartzeko eta egoteko espazio “bereziak” sortzearen alde eginez eta “erakusleihoko esperientzia berreskuratuz”.

Gaur bertan aurkeztuko da, Barrutian, eta datozen egunetan aterako da obren lehen fasearen lizitazioa. Gaur aurkeztuko den proiektuak “etorkizunera begiratu” nahi duela adierazi du, izan ere, Rodríguez Ariasek “Abandoko geltoki intermodal eta lurperatura Garquadre Lojendio kaleen bidez iritsiko diren pertsonen fluxuak bereganatuko ditu”.

“Bide horietan jardunez ere aprobetxatu nahi dugu, urte batzuk barru abiadura handiko trenaren Bilbora iristen den jende guztia Rodriguez Arias kale berrituaren bizitza komertzialaz lasaitu eta gozatzeko”, adierazi du.

Aburtok azaldu duenez, gaur egun, oinezkoentzako gunea 8.500 m2 ingurukoa da, eta trafikorako eremua 11.700 m2 ingurukoa, baina, etorkizunean, “Erabilera bakoitzari eskainitako terminoak inbertituko dira”, eta, behin obra amaituta, oinezkoentzako espazioa 4.000 m2-tan handituko da, “Espaloiak zabalduz, zirkulazioa errei batera murriztuz, Markesaren eta Bidaia berrien artean izan ezik”.

Horrekin, “Oinezkoentzako lehentasuna eta trafiko lasaia” lortuko dela nabarmendu du, baina “uneoro” atarietarako eta garajeetarako sarbidea ziurtatuz, eta “betiere kaleko bizitegi-bizitzarekin bat etorriz”.

Obrak faseka egingo dira, baina bide osoa diseinatu da proiektuaren “koherentzia” lortzeko. Lehenengo fasean, Asier Abaunza Obra, Hiri Plangintza eta Proiektu Estrategikoen Saileko zinegotziak azaldu duenez, Errekalde zumarkalearen eta Campuzano plazaren arteko tartea urbanizatuko da, bai eta kale perpendikularrekiko loturak ere, hau da, Iparragirrerekin eta Maximo Agirrerekin bat egiten dutenak – Azken hori Doctor Achúcarreraino –, eta horrek 6.000 metro karratuko azalera hartzen du.

Tarte horretarako plataforma bakarra planteatzen da, bidea altxatuz eta espaloiaren kota berean jarriz, “Zenbait ekitaldi puntualetan, eta garajeetarako sarbidea uneoro bermatuz, Rodriguez Arias kaleko zatiak edo ardatz oso bat itxi ahal izatea ahalbidetuz”, azaldu du Abaunzak.

Lehen fase honen eremu osoan ibilgailuen erabilera murriztuko da, errei bakarrera mugatuz. Horri esker, espaloien zabalera 4,5 metroraino handitu ahal izango da, eta egonleku berriak sortuko dira, “Saltokietako erakusleihoetara begira, merkataritza-ardatz hori askoz ere indartsuagoa izan dadin”, nabarmendu du zinegotziak.

Oinezkoen erabilerarako espazioa

Ondorioz, fase honetan 1.000 metro koadro handituko da oinezkoen erabilerarako espazioa, proiektatutako egoeraren egungo 3.040tik 3.907ra pasatuz.

Kalearen irudi “dotore eta modernoa” lortzeko, eta kalea zoladurara, hiri-altzarietara eta argiteriara zabaltzeko, material nobleak aukeratu dira, hala nola granitoa (zoladuran), zura, burdina urtua eta harria (altzarietan), baita argiztapen-elementu “abangoardistak” ere.

Granitozko zoladurak hiru tonalitate izango ditu, gris argia eta iluna eta arrosa, eta nahasketa kromatiko horri esker uhin-joko bat sortuko da, espaloian bata bestearen atzetik joango diren guneak definitzeko.

Zuhaiztiak ere zeregin garrantzitsua izango du egonlekuen definizioan. Horrela, bi espezie aukeratu dira: bata, berdea, espaloietarako neurri ertainekoa, astigar arrunta, eta bestea, kale-gurutzeetarako kolore gorrixkakoa, Freeman astigarra.

Hiri-altzariei dagokienez, klasikoak izango dira eta Euskal Autonomia Erkidegoko Irisgarritasun Legera egokituko dira. Gurutzaguneak zertxobait aldatuko dira, altzairuzko lorontziak prestatuko baitira, eta horietako batzuek bankua izango dute. Horri esker, espazio horiek erdi-egonkorrak izango dira.

Txorkoak lorezainekin jolastuko dira, eta bankuek Elondoko zurezko galdaketa- eta akabera-egitura izango dute. Bankuko bi tamaina txandakatuko dira (1,80 metro luze eta 55 zentimetro luze, hurrenez hurren), eta kalean zehar hainbat konbinaziotan aurkeztuko dira.

Estetika berria

Argiak, bestalde, kalearen estetika berrira egokituko dira. Fatxadako argiteria osorik ezabatuko da, eta argiak lurrera jaitsiko dira.

Argi “dotore eta funtzional” bat diseinatu da espaloi eta bide eremuetarako, Abaunzak nabarmendu duenez. Horretarako, Bilbon eredu berri bat aukeratu dela adierazi du, Rodríguez Ariasi “nortasuna eta berezitasuna” emango dizkiona.

Datozen egunetan lizitaziora aterako den obraren fase honek 2.852.984 euroko aurrekontua (BEZa barne) eta zortzi hilabeteko exekuzio-epea izango ditu. Abaunzak zehaztu duenez, kontratazioa izapidetzeko sei hilabete inguru beharko dira, eta, beraz, “Udatik bueltan obrarekin hasiko ginateke eta, hortik aurrera, zortzi hilabeteko exekuzioa izango litzateke”.

Bilboko Udalak 619.835 euroko diru-laguntza europarra jasoko du proiektu honetarako, turismo-eremuetan merkataritza-jarduera indartzeko laguntzen deialdiaren barruan. “Akuilu bat gehiago, kaleko, auzoko, baina baita estrategikoko eta hiriko proiektu honetan urrats sendoz lan egiten jarraitzeko”, adierazi du alkateak.

Egilea Andoni Beitia