Garraiolarien elkarteek lanuzte mugagabea hasiko dute gaurtik aurrera Merkantzien Garraioaren Sektorearen Defentsarako Plataformak deituta, sektorearen egoera “oso larria” eta lan-baldintza “onartezinak” direla eta. Plataforma horrek enpresa txikiak, autonomoak eta soldatapekoak biltzen ditu batez ere. Hala ere, greba ez dute sektoreko enpresa handiak osatzen dituzten beste elkarte batzuek babesten, hala nola Errepideko Garraioaren Batzorde Nazionalak (CNTC), Espainiako Garraio Elkarteen Federazio Nazionalak (Fenadismer) eta Merkantzien Garraioaren Espainiako Konfederazioak (CETM). UGT eta CCOO sindikatuek ere ez dute babesten.

Hala ere, Hegoaldean, Hiru garraiolarien sindikatuaren eta Tradisna Nafarroako Garraiolarien Elkartearen babesa du, egoera “onartezin” bati aurre egiteko bide gisa. Ezohiko batzarrean bildu ziren sindikatuko afiliatu gehienak, eta larunbatean erabaki zuten lanuztearen alde egitea, egiaztatu baitzuten garraioaren tarifak berrikusi behar zirela gasolioaren prezioaren igoeraren arabera, gutxienez hamabost egunean behin edo hilabetean behin.

Halaber, afiliatuek uste dute plataformaren aldarrikapenak Hiruren aldarrikapenen oso antzekoak direla: “Inork ez du kostuen azpitik lan egiten, tarifen berrikuspena gastuen gehikuntzaren arabera, kooperatiba faltsuen kontrola, postontzi-enpresak, azpikontratazioak eta garraioa merkatzen duten gainerako praktika irregularrak, zamalanen debekua, 60 pertsonentzako erretiroa edo gaixotasun profesionalak pairatzen dituztenentzako laguntzak, besteak beste”.

Bestalde, Tradisnak larunbatean hartutako erabakia justifikatu zuen, “Errepide bidezko salgaien garraiorako egoera jasanezina” dela eta. Horregatik, “Gobernuak sektorearekin berehala negoziatzea eta ezohiko premiazko neurriak hartzea” eskatzen zuen.

Enpresa txikiak, nagusiak sektorean

Oinezko kamioilariak Plataformaren arabera, administrazioak “zamaketariekin negoziatzen jarraitzen du (Garraioko Batzorde Nazionaleko kideak dira), sektoreko benetako protagonisten, hau da, oinezko kamioilarien SOS deiei erantzun beharrean”. Erakunde hori “oinarrizko sektoreak osatu, zuzendu, egiaztatu eta legitimatzen du, kamioiak (enpresa ertain eta txikiak eta gidariak) dituena eta daramana baita, aldi berean, jarduera materialki garatzen duten ibilgailuen % 90”.

Aldiz, sektoreko patronal handiek ez dute langabeziarekin bat egiten. CETMk uste du ez dela lanuzteak egiteko unea, eta Gobernuari eskatu dio segurtasun-indarren jarduerak indartzeko, gaurtik aurrera errepideetan arazorik egon ez dadin. Bestalde, Fenadismerrek lanuztearekin bat egitea erabakitzen duten garraiolariak errespetatzeko eskatu du, baita jarduera ematen jarraitzea erabakitzen dutenak ere. Erakunde horren arabera, egoera jasanezina bihurtu da erregaien prezioa etengabe eta egunero igo delako; izan ere, gaur egun, jardueraren ustiapen-kostuen % 50 baino gehiago dira.

Bestalde, CCOOk uste du sektoreko arazoak ez direla “gidari autonomoen plataforma batek deitutako grebekin” konpontzen, baizik eta negoziazioarekin eta elkarrizketa sozialeko mahai bat irekitzearekin. Ildo beretik, UGT-Euskadik iragarri du ez duela bat egiten “autonomoen gutxiengoen plataformen aldarrikapenekin, elkarrizketa soziala gutxiestea helburu duen ugazaben langabezia iragarri baitute”. “Ez da langileen greba bat, merkantzietako langile autonomoen eta enpresa txikien elkarte honen deia baizik, lan egiteari utz diezaioten. Enpresak jarduera etetea erabakitzen badu, eguna kobratu eta kotizatu egiten da “, ohartarazi du.

Egilea Andoni Beitia