Gaur egun zerga-arloan indarrean dagoen arren, Ukrainan gerrak eta inflazioaren igoerak (erregaiak edo energia, besteak beste) eta garraioak, nekazaritzak edo abeltzaintzak gehien kaltetu dituzten produktuen zergak jaisteko joera dago; Ogasun Ministerioak dagoeneko proposamen ugari ditu ganberan, koiunturak ahalbidetzen duenerako.

Zerga-arloko neurri sorta hori, epe ertainean aplikatzeko, zerga-adituen liburu zurian eta, hain zuzen ere, ekonomia digitala deiturikoan jasota dago, eta, zehazkiago, merkataritza elektronikoa, bere aldagai guztietan ulertuta, zerga-igoeren helburua da, munduko ziurgabetasun ekonomikoa normalizatu ondoren.

Helburua da jarduera digitalen eta jarduera tradizionalen arteko zerga-ordainketa modu zuzen eta eraginkorrean berdintzea. Wallapop, Milanuncios, Vinted edo Ebay edo Amazon bezalako merkataritza elektronikoko enpresa handien partaidetza bezalako merkataritza elektronikoko plataformak izango dira Fiskaltzaren fokua.

Negozio-zifrek hori bermatzen dute; izan ere, hamar espainiarretik hiruk hilean 50 euro baino gehiago lortu zituzten Interneten bidez objektuak saltzeagatik, eta erdia inguruk Internet bidez saltzen zuten. Dagoeneko aitortu beharko liratekeen errenta-gehikuntza erantsiak sortzen dira, batez ere bilduma-balioa duten ondasunak badira.

Barneko merkataritza elektroniko mota horren garrantzia (Espainiatik kanpokoarekin eta barrukoarekin egindakoa batuta) etxeetako azken kontsumoaren % 8,5 da. Kanpoko erosketa horiek inportazioen % 10 dira, eta 2013an, berriz, % 2. Kanpotik egindako erosketak, aldiz, esportazioen % 1,3 baino ez dira.

Baina bi transakzioek gauza komun bat dute: erositako ondasunak eroslearen helbidera iritsi behar duela posta-operadore baten, garraio-enpresa baten edo banaketa-ibilgailu asko dituen enpresa saltzailearen beraren bidez, eta horrek eragina duela hirietako ibilgailuetako mugikortasunean eta kutsaduraren gorakada handian.

Horregatik guztiagatik, aditu-taldeak tokiko tasa bat proposatzen du jabari publikoa okupatzeagatik, elektronikoki erositako produktuak etxez etxe entregatzearen ondorioz sortzen dena.

Hain zuzen ere, Bartzelonak aztertu du posta-operadoreek etxez etxeko bidalketen entregak larritzen dituen tasa bat aktibatzeko aukera, Amazon barne hartuko lukeena, eta arrazoi fiskalek, ekonomikoek, lurralde-antolamendukoek, hirigintzakoek eta ingurumenekoek justifikatzen dute. Zergapeko egitatea izango litzateke trakzio mekanikoko ibilgailuak bide publikoetan aparkatzea, banaketa-zerbitzua emateko.

Neutraltasuna bermatzeko, ez litzateke soilik Internet bidezko merkataritzara mugatuko, eta, beraz, etxez etxeko bidalketen jarduera guztietara zabalduko litzateke. Riderrak, autonomoak eta salgaien banaketako garraiolariak salbuetsita egongo lirateke tasatik.

Baina aditu-taldeak ez du hemen bere lupa gelditzen zerga gehiago ordaintzeko helburua duten jarduera elektroniko posibleak finkatzeko. Hori da ausazko jokoaren eta on line apustuen kasua, eta horien artean bereziki interesgarria dela esaten dute, duen dimentsioagatik, baina baita duen erregulazio bereziagatik ere.

Online plataformei zerga berriak ezartzea

EBn, on line jokoa sektore horren guztizkoaren % 33,6 izan daiteke 2025ean, azken proiekzioen arabera. Sektore horrek Espainian zer ekar dezakeen jakiteko, 2019an diru-sarrera gordinak ken sariak 8.900 milioi eurora iritsi ziren. Hemen arazorik handiena egoitzaren kokapen geografikoa da.

Enpresen erdiak baino zertxobait gehiago baino ez daude desagerrarazita Espainian, eta gainerakoak zerga-erakargarritasuneko eremuetan, Maltan, esaterako.

Ikus-entzunezko kontsumorako online plataformak ere, Netflix, HBO edo Amazon Prime Video kasu, aditu-taldearen arreta-gunea dira.

Bere proposamena produktu digital eta zerbitzu elektroniko jakin batzuen BEZ tasak tasa murriztuan eta oso murriztuan aplikatzearen inguruan dagoen araudi konplexu guztia argitzera bideratuta dago, % 21eko tasa orokorrera pasatzeko.

Hodeian biltegiratzea, 3-D inprimatze-lizentziak eskuratzea edo publizitate digitala dira zergak nola ordaintzen diren aztertzeko beste jarduera batzuk.

Partikularren arteko garraio partekatuaren esparruan ere, Frantzian egoitza duten BlaBlacar bezalako enpresek garatzen duten jarduerak, 22 herrialdetan 90 milioi erabiltzaile baino gehiago dituenak, horietatik 6 milioi Espainian erregistratu dira jada, bide bat irekitzen du non fiskalitateak zerga-oinarriak irabazteko aukerak ere izan ditzakeen.

Egilea Andoni Beitia