Pasaiako portuaren hazkunde-ibilbidea otsailean eten zen, jarduerak lehengaiak eta energia hornitzeko eta garestitzeko arazo gero eta handiagoei amore eman baitzien. 2022ko lehen bi hilabeteetan salgaien mugimendua ehuneko lau puntu jaitsi zen, eta hilabete lehenago, urtarrilean, estatistikek bost puntuko hazkundea izan zuten.

Ordura arte, Ukrainako Errusiako gerrak eta garraioaren langabeziak ez zuten beren aurpegirik txarrena erakutsi, eta, beraz, joera-aldaketa baten itxaropenak zailak ziruditen. Gaur bertan, Algecirasko, Bartzelonako, Bilboko eta Valentziako portu-agintaritzetako presidenteek ohartarazi dute Estatuko portuak egoera “kritikoan” daudela garraioaren langabeziagatik.

Atzo, David Candelario Pasaiako Portuko zuzendariak Onda Vascako mikrofonoetan onartu zuen kamioilarien gatazkak eragin negatiboa duela Gipuzkoako dartsenan, pabiloiak biltegiratzeko gaitasunaren mugan daudelako eta merkantzia horiei irteera emateko aukerarik ez dagoelako, garraiolarien etorrera izugarria izan delako. Horiek guztiak bat etorri dira beste sektore batzuetako bozeramaileekin gatazka hori ahalik eta lasterren konpontzeko premian, tona horiek trenbidez bakarrik bideratu ezin direlako, Pasaiaren kasuan behintzat.

Garraioaren langabeziaren arazoa alde batera utzita, Pasaiako Portuak energiaren eta lehengaien prezioen goranzko bilakaerak sortu duen ziurgabetasun handia nabarmendu zuen, eta, batez ere, hornidura-katean izan diren zailtasunak, 13 hilabetez etengabe hazi ondoren salgaien trafikoak behera egin baitu. Otsailera arte 544.132 tona mugitu ziren Gipuzkoako dartsenan, 2021eko lehen bi hilabeteetan baino % 4,31 gutxiago, koronabirusaren pandemiak oraindik markatutako urtea.

Behera eremu guztietan

Gipuzkoako portu-esparruak lantzen dituen ia merkantzia guztiek atzerakadak izan zituzten urteko lehen bi hilabeteetako metaketan. Handiena iragaitzazko merkantziei egokitu zitzaien, ehuneko 37 puntu murriztu baitziren; solteko solido kopurua, berriz, 17 puntu jaitsi zen. Ro-ro trafikoa ere, hau da, gurpil gainean manipulatzen diren produktuak, % 9,6 jaitsi ziren.

Pasaiako Portuaren ezaugarri den trafikoetako bat automobilei dagokie, eta otsailera arte jaitsiera handienak izan dituen kapituluetako bat da, zehazki, % 12,4, erdieroaleen horniduran izandako krisiaren eta erregaiaren gaineko ziurgabetasunaren ondorioz.

Pasaiako lonjan arraina sartzeak ere ia ehuneko puntu bat egin zuen behera, eta portaera hori areagotu egin daiteke datorren hilean, Gipuzkoako baxurako flotak agindutako geldialdiaren ondorioak agerian geratzen direnean, azken helmugara arrantza eramango duen kamioirik ez dagoelako. Eugenio Elduayen Gipuzkoako Kofradien Federazioko presidenteak iragarri du astelehenera arte luzatuko dela lanuztea.

Salgai orokorrak bakarrik egin du gora, baina oso gutxi, 12 hamarrenetan geratu baita. Atal hau garrantzitsua da Pasaiako Portuan, bertan sartzen baitira siderometalurgiako produktuak, Gipuzkoako dartsenako garrantzitsuenak direnak. Bilakaera horren ondorioz, % 5,5eko beherakada izan da merkataritza-ontzien iritsieran eta irteeran.

Egilea Andoni Beitia