Bihar bi aste beteko dira Estatuan garraiolariak mugarik gabe langabezian egon zirenetik, eta egoera horrek, energia-prezioen inflazio handiarekin eta hornidurarik ezarekin batera, lantegi eta ekoizpen-planta ugaritan jarduera gelditzera behartzen du, eta, gainera, kontsumo-hornidurarik eza eragiten du.

Gobernuak eta garraiolariek euren mezuak errepikatu zituzten atzo, ostiraleko hitzorduak fruiturik eman ez ondoren. Manuel Hernández Errepideko Garraioaren Defentsarako Plataformako presidenteak, lanuztea deitu duenak, “Amore ez emateko” eskatu zien atzo bere kideei, eta Teresa Ribera Trantsizio Ekologikoko ministroak azpimarratu zuen garraiolarien eskari nagusia – Erregaien kostu handiagatik galeretan ez lan egitea – Dagoeneko jasota dagoela Errepideko Garraioaren Batzorde Nazionalarekin sinatutako akordioan.

Bien bitartean, zailtasunen aurrean, hainbat enpresa aldi baterako lan-erregulazioko espediente berriak aplikatzen edo langileei oporrak ematen hasi dira, egoera normaldu arte, baina beste batzuk kaleratzeetara jotzen hasi dira.

Esne-sektorea gelditu zen lehenengoetako bat izan zen, martxoaren 17an jarduera eten baitzuen esne-hornidura eta azken produktuaren lekualdaketa eteteagatik, Esne Industriaren Federazio Nazionalaren (Fenil) arabera. Asturiasen, Capsak eta Asturiasko Esne Industriek hornidurarik ez dutela eta zailtasun operatiboak dituztela ohartarazi dute, eta Danonek, berriz, Estatuan dituen zazpi lantegietatik bitan murriztu du ekoizpena. Nestlek iragarri du landareak “oso kaltetuta” daudela, batez ere Kantauri isurialdeko esnekiak.

Barazkien eta fruten sektorea ere arazo ugari izaten ari da bere produktuak Almeriako edo Huelvako negutegietako baratzetatik helarazteko. Beste talde garrantzitsu batzuek, hala nola Cuetarak, Estrella Galiciak eta Heineken-Cruzcampok, garraioan langabeziak irauten badu lantegiak aldi baterako itxi beharko dituztela ohartarazi dute.

Arrantza, automobilgintza eta siderurgia

Gainera, arrantzaren sektorean, eta Nekazaritza Ministerioarekin akordio espezifiko bat itxi den arren, euskal, valentziar, kantabriar, cadiztar eta galiziar arrantzaren zati bat bezalako ontzidiek amarratuta jarraitzen dute, garraio sektoreko langabeziari amaiera emateko zain.

Automobilgintzaren sektorean, dagoeneko erdieroalerik ez zegoenez, Forden Valentziako lantegiak hamabost eguneko aldi baterako lan-erregulazioa hasi du ekainaren 30era arte, 6.000 langileri eragingo diena.

Renault Taldeak bere jarduera geldiaraziko du Palentziako, Valladolideko eta Madrilgo muntaketa-lantegietan; Nafarroan, berriz, Volkswagenen lantegia astelehenean gelditu zen, Gasteizko Mercedesekoak egun horretan bertan egin zuen bezala, eta bihar ere egingo du. Michelinek Arabako hiriburuan duen fabrikak ere aste honetan erabaki du atzoko eta gaurko hainbat lan-txanda bertan behera uztea, piezarik ez dagoelako.

Kantabrian jarduera etenda dute Global Steel Wire, Reinosa Forgings & Castings eta Saint Gobain lantegiek. Asturiasen, ArcelorMittalek geldirik ditu bere instalazioen zati batzuk martxoaren 24tik. Euskadin, garraioaren geldialdiaren ondorioz, CAFek Irunen eta Beasainen dituen lantegi gehienak gelditu behar izan dira, baita ArcelorMittalek Bergaran duen altzairutegia ere. Valentzian, azulejera Ascer patronalaren enpresek 3.500 langile inguru dituzte ERTEn. –

Egilea Andoni Beitia