Justizia Ministerioak prozesu-eraginkortasunari buruzko lege bat lantzen du, eta, besteak beste, finantza-erakundeei egindako erreklamazioetan espezializatutako abokatuek bezeroei aplikatzen dizkieten kostuak eta zenbatekoak aztertzen ditu, Europar Batasuneko Justizia Auzitegiak (EBJA) egin duen bezala.

2008ko finantza-krisiak, hainbat erakunderi emandako laguntza publikoek eta sektorea berregituratzeko prozesuak (horietako asko desagertzea ekarri zuen) partikularren erreklamazio-uholdea eragin zuten, lehentasunezkoak eta beste finantza-produktu konplexu batzuk merkaturatzeagatik.

Lehen jasoaldi horren ondoren, kontsumitzaileen erreklamazioak iritsi ziren, lurzoru-klausulengatik, IRPHagatik, dibisa anitzagatik eta hipoteka-kredituei ezarritako beste baldintza batzuengatik (aurreko hamarkadako higiezinen burbuilaren herentzia).

Errebindikazio sutsu horren beroan, ugaritu egin ziren finantza-erakundeei erreklamazioak egiten espezializatutako abokatuen bulegoak, eta Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak (BJKN) abusuzko klausuletan espezializatutako epaitegi batzuk jarri zituen martxan 2017an, organo judizialetan izandako trabak arintzeko neurri batean.

Organo horiek, martxan daramaten bost urteetan, 500.000 gai baino gehiago ebatzi dituzte 700.000 ospitaleratu baino gehiagotatik, baina ekimenak ez du lortu auzibidetik kanpoko akordioen mesedetan auzia murriztea.

Kontsumitzaileen eta langelen elkarteek bankuen jarrerari egotzi diote igoera hori; izan ere, horiek oportunismoa eta minutak puztea leporatzen diete abokatuei.

Europar Batasuneko Justizia Auzitegiak, joan den ostegunean, abokatuaren ordainsariei gehienezko muga bat ezartzea ahalbidetzen duen Espainiako araua bermatu zuen. Arau horrek abusuzko klausulek eragindako kontsumitzaile bat kostuetan berreskura dezake, auzitegiek arrazoia emanez gero.

Egilea Andoni Beitia