Eroski Taldeak 2022ko urtarrilaren 31n itxi zituen 2021eko kontuak, 104,61 milioiko emaitza positiboarekin, 2020an izandako 77,6 milioiko galeren aurrean, eta 2007tik izan duen emaitzarik onena izan da. Bestalde, Eroski Koop jatorrizko kooperatibak ia 59 milioiko emaitza positiboarekin itxi zuen, 2020an 442 milioi galdu ondoren.

Ohar baten bidez, Eroskik 2021eko ekitaldiaren itxieraren berri eman du, “Erabat positibotzat” jo baitu, 2020an taldeak 77,6 milioiko galerekin itxi ondoren, egindako aparteko zuzkiduren ondorioz, nahiz eta azken hamabi urteetako emaitza operatiborik onena lortu (253 milioi euro), 2021ean 185,5 milioira murriztu baita.

2021ean, taldearen ebitda 261 milioi eurora iritsi zen 2021aren amaieran, aurreko urteko 332 milioien aldean, eta Eroskik nabarmendu du “pandemia aurreko azken ekitaldietako kopuruen ildotik” doala.

Salmenta gordinak 5.116 milioitik gorakoak izan ziren, 2020ko “ohiz kanpoko” salmenten aldean % 4,8 gutxiago; izan ere, 2020an konfinamenduak elikagaien kontsumoa nabarmen handitu zuen etxean.

Azaldu duenez, 2021aren zati batean oraindik indarrean dauden mugikortasun- eta irekiera-murrizketek eragindako negozioek – Gasolindegiak, bidaia-agentziak, kirol-dendak edo turismoak eragin handia duen eremuetan (Balear Uharteetan, esaterako) – Ez zuten pandemiaren aurreko salmenta-mailarik lortu.

Aitzitik, elikadura-negozioaren bilakaera positiboa nabarmendu du, % 1eko hobekuntza izan baitzuen pandemia aurreko mailekin alderatuta. Gainera, gaineratu duenez, salmenten portaera “on” hori online kanalera ere eraman zen, eta kanal horren erabileraren hazkundearen zati handi bat sendotu zuen, Covid-19ak eragindako kontsumo-ohituren aldaketen ondorioz 2020an gertatu zena.

Pandemiaren aurreko kontsumo-ohiturak

Agustin Markaide Eroskiko presidenteak azpimarratu duenez, 2021 urte “guztiz positiboa” izan da, eta pandemiaren aurreko kontsumo-ohiturak berreskuratzeko nolabaiteko joera izan zuela nabarmendu du, nahiz eta “ezin den ariketa normalizatutzat hartu, oraindik partzialki markatuta egon zelako, eta modu negatiboan eragin zielako elikadurakoak ez diren negozioei”.

Nabarmendu duenez, nabarmenena da elikadura-negozioak bere bilakaera positiboa sendotu duela, Covid aurreko mailekiko hazkunde-zifrekin. “Beraz, jarduna aldekoa izan da, emaitza arruntak azken ekitaldietako joera positiboari eusten dio eta gure lehiakortasunaren hobekuntza berresten du”, adierazi du.

Zehazki, efizientzia eta produktibitatea hobetzera bideratutako hainbat proiektu ezartzeak bultzatuta, taldearen mozkin operatibo arruntak 185,5 milioiko emaitza izan zuen (aurreko ekitaldian 253 milioi lortu zituen), “Ekitaldiko azken hilabeteetan etxeen eta negozioen ordainagiriari eragin zion energia-kostuen hazkunde azkarrak eta handiak eragina izan zuen arren”.

Taldeak azaldu duenez, taldearen faktura elektrikoa 28 milioi eurotan igo zuen. Hala ere, lortutako mozkin operatibo arruntaren zifrak salmentekiko ratioa pandemiaren aurreko ekitaldian taldeak lortu zuenaren antzekoa dela esan nahi du.

Bestalde, Eroski kooperatiba-sozietate nagusiak 442 milioiko galerak izan zituen 2020an, eta 58,7 milioiko emaitza positiboa izan zuen, nahiz eta 9 milioiko “aparteko eragina” izan faktura energetikoan.

Eroski Kooperatiba Sozietateak maiatzaren 26an egingo du batzar nagusia, CNMVri jakinarazi dionez. Bertan, 2021ean lortutako 58,6 milioietatik 55,9 milioi aurreko ekitaldietako emaitza negatiboak konpentsatzeko erabiltzea proposatuko du.

Zorraren murrizketa nabarmena

Gainera, 58,6 milioi horietatik 2,7 milioi funts propioen parte diren Mendeko Finantza Ekarpenen interesak ordaintzeko erabiltzen dira. Ordainketa hori 2011ko batzar orokorrean adostu zen eta 2022ko urtarrilean gauzatu zen.

2021eko ekitaldian, Eroski taldeak 443 milioi euro murriztu zuen finantza-zorra, 953 milioiko saldoan utziz, eta, guztira, 2.470 milioi euroko zorra murriztu zuen 2009tik.

“2021aren amaierarako ezarritako zorra amortizatzeko helburuak bete ditugu, baita aurreikusitakoa baino zenbateko handiagoan ere, gure banku-zor finantzarioa 1.000 milioitik behera kokatuz. Urte hauetako zorraren murrizketa oso nabarmena izan da; eta, azkenean, palanka-efektu finantzarioaren arrazoizko mailak lortu ditugu “, adierazi du Agustin Markaidek.

Gainera, Eroskik 629 pertsona sartu zituen bazkide kooperatibista gisa 2021ean, eta aurreko ekitaldiaren amaieran 9.058 bazkide langile zeuden kooperatiba nagusian.

Bestalde, Eroski taldeak nabarmendu du bere lidergoa indartzen jarraitzen duela Espainiako Estatuko iparraldeko eskualdeetan (Galiziatik Balearretara), bertan biltzen baititu inbertsioak establezimendu propio berrietan eta denda-sarearen eraldaketan.

Zehaztu duenez, Espainiako elikagaien merkatuaren iparraldean duen kuota sektoreko handienetakoa da, % 12tik gorakoa. Gainera, Eroskik presentzia handiagoa izan zuen gainerako eskualdeetan, frankizia denda berriak irekiz. Zehazki, 2021ean 77 establezimendu inauguratu zituen (propioak eta frankiziatuak) eta bere merkataritza-sareko 141 denda berritzeari ekin zion.

EP Corporate Group, bazkide berria

Bestalde, esparru korporatiboan, 2021ean amaitu da EP Corporate Group bazkide gisa sartzea Supratuc 2020 sozietatean, Eroskik Katalunian eta Balearretan dituen negozioak biltzen dituen sozietatean. Azaldu duenez, aliantza “dagoeneko erabat operatiboa” da, eta taldearen proiektua “indartzea” eta bi eremu geografikoetan inbertsioak berrabiaraztea ekarri du.

Gainera, 2021eko lehen erdian, Eroskik Jundizko produktu freskoen plataforma inauguratu zuen Gasteizen, 20 milioi euroko inbertsioa egin ondoren. Taldeak adierazi duenez, “Mugarri” bat da, 2020aren amaieran Capraboko freskoen plataforma Prat de Llobregateko ZAL Port gunean martxan jartzearekin eta Vegalsa-Eroskiko produktu freskoen banaketa-plataforma berria Sigüeiron (A Coruña) eraikitzearekin batera, 2021aren amaieran, “Iparraldeko plataformen mapa berriro diseinatzea” ahalbidetzen duena.

Markaidek azpimarratu duenez, horrek aukera ematen dio taldeari sare logistiko “eraginkor eta iraunkor” baterantz eboluzionatzeko, “Funtsezkoa baita Eroskik produktu freskoaren eta tokiko produktuaren inguruan duen estrategiarako”, eta, gainera, “Balio-katearen ingurumen- eta ekonomia-iraunkortasuna” hobetzeko aukera ematen die.

Eroskik gogora ekarri du 2021ean Gasteizen inauguratu zela sare osoko energetikoki jasangarriena den supermerkatua, eta nabarmendu du iaz 17 milioi euro bideratu zituela helburu sozialetarako proiektuetara. Kopuru horren % 56 Eroskik jarri zuen, eta gainerako % 44 bezeroek eta erakundeek.

Gaur egun, Eroskik 1.646 saltokik osatutako merkataritza-sarea du, besteak beste, supermerkatu, hipermerkatu eta cash & carry; gasolindegiak, optikak, bidaia-bulegoak eta kirol-ekipamenduko dendak eta horien online supermerkatua. Halaber, 6 milioi Bazkide Bezero eta 33.000 bazkide kooperatibista, langile eta frankiziatu baino gehiago ditu.

Egilea Andoni Beitia