Luis Planas Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura ministroak atzo Senatuan adierazi zuen “zaila” ikusten duela irtenbide bat aurkitzea euskal atunontziak bezalako alturako ontziek gasolioaren prezioaren deskontua izan dezaten, Gobernuak gerraren ondorio ekonomikoak arintzeko hartutako neurrien barruan aplikatuta.

Goi Ganberako Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura batzordearen aurrean egindako agerraldian erantzun zien Planasek PP eta EH Bilduren galderei, atunontziak gasolio litroko 20 zentimoko deskontuaren onuradunen artean ez sartzeari buruz. Noticias Taldeak Espainiaren blokeoaren berri eman zuen duela aste batzuk, eta orain eragina nabari da.

Senatariek armadoreen eskaeren berri eman zuten, eta argudiatzen dute Zerga Agentzia (ZAEA) interpretatzen ari dela Ukrainako gatazkaren ondorio ekonomikoak arintzeko jarduketak dituen errege lege-dekretuak ez duela barnean hartzen Espainiako ontziek atzerrian erregaiz hornitutako erregaia.

Ministroak baieztatu zuen ZAEArekin harremanetan egon dela eta ez zaiola “irtenbiderik aurkitu” gai horri, Europar Batasuneko beste herrialde batzuetan gertatzen ari den bezala, 20 zentimoko deskontuaren aplikazioa lurralde nazionalari lotzen baitzaio.

Senegalen amarratuta dauden euskal ontziei dagokienez, herrialde horrek arrantza-akordioa blokeatu duelako, ministroak EAJk egindako galderei ere erantzun die, eta adierazi du Espainia lanean ari dela Europako Batzordearekin egoera konpontzeko.

Bi itsasontzi gipuzkoar Dakarren blokeatuta daude arrantzan ateratzeko zain, nahiz eta Afrikako herrialdeak Europar Batasunarekin duen hitzarmenaren arabera beharrezko baimenak izan. Ez da gertatzen den lehen aldia.

Zortzi ontzi guztira

Izan ere, iaz Euskadira itzuli ziren inplikatutako atunontziak, hau da, Dakartunan bildutako itsasontziak. Zortzi ontzi dira, eta horietako bostek Hondarribian dute egoitza. Beste ontzi bat Getarian dago, eta gainerakoak Bermeon bizi diren arren, Bermeon du egoitza. Hala ere, azken bi horien ontziek eta tripulazioak ez dute zerikusirik Bermeorekin.

Dakartunako zortzi ontziak Senegalera abiatu ziren duela aste batzuk. Horietako lauk Hondarribian dute egoitza, eta arrantzaren egoera konplexua egiaztatu ondoren itzuli ziren Euskadira.

Bien bitartean, Gipuzkoan egoitza duten bi ontziek protestak egiten jarraitzen dute. Ez dute harrapaketarik gabe itzuli nahi, itsasora egin gabe, horrek aurtengo kanpainarako egindako inbertsioa galtzea ekarriko lukeelako. Alderantziz, Nigeriako argi berdeko herrialdea arrantzan ateratzeko exijitzen dute.

Eusko Jaurlaritza harremanetan dago Senegalen blokeatuta dauden itsasontzietako armadoreekin, baina ez du jarduteko tarterik. Europako Batzordea da Dakarrekin ontzien irteera baldintzak negoziatzeko eskumena duen administrazioa. Hala ere, Brusela isilik dago. Oraingoz, ez du ezer egiten eta ez du iritzirik ezartzen.

Egilea Andoni Beitia