EKA/ACUV Euskal Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Elkarteak ohartarazi duenez, banku-datuak lapurtzeko ‘Vishing’ izenez ezagutzen diren telefono bidezko iruzurrak “ez dira berriak”, baina “azkenaldian pertsona askok jasan dute berriro”. Horregatik, “Tranpan ez erortzeko” deia egin die herritarrei.
Azaldu duenez, ‘Vishing’ terminoaren bidez (ingelesetik dator ‘voice and phishing’), “Biktimek erakunde ezagunen dei bat jasotzen dute -telefono zenbakiak ordezten dituzte-, haien ordenagailuak edo beste edozein gailuk gorabeheraren bat duela ohartaraziz”. Ondoren, “Konponbidea aurkitzen eta urrutiko kontroleko programa bat deskargatu behar dela zehazten” konbentzitzen dituztela azaldu dute.
“Eta puntu horretan jarraitzen du arazoak; izan ere, behin programa instalatuta, ziberdelitugileak mota guztietako artxiboak eskura ditzake, bere nortasuna ordezkatuz”, ohartarazi du.
Elkarteak adierazi duenez, “Birus edo malware bat instalatzea eskatzen duten deiak direnez, eraso hori detektatzea nahiko erraza da”. Hala ere, “Oinarrizkoa eta funtsezkoa den zerbait” dela azpimarratu dute, “Edozein dei susmagarriren aurrean lehen aldiz ez fidatzea, eskaintza gozagarria egiten badigute ere”.
Gainera, ez da inoiz datu pertsonalik edo bankuko daturik eman behar, ezta gailuen kontrola laga behar ere. Dagoeneko sartu badira, tresna horiek desinstalatzea, saretik deskonektatzea eta birusen aurkako azterketa egitea da gomendioa, “Informazioa bidaltzen jarrai dezaketen beste fitxategi batzuk deskargatu badira ere”.
Bankuko edozein mugimendu “arraroren” aurrean, ohiko bulegoarekin harremanetan jarri behar da arazoa konpontzeko laguntza eskatzeko. Iruzur baten biktima izan dela egiaztatzen bada, polizia-salaketa bat “lehenbailehen” jartzea da gomendagarriena.
Ildo horretan, EKA/ACUVk azaldu duenez, “Ohikoa da gaizkileek diru-kopuru txikiak eskatzea mesfidantzarik ez sortzeko eta salaketek aurrera egitea zailagoa izateko”.
Adierazi duenez, “Aldi baterako gailurrak dituzten kanpaina aktiboak” dira, eta gehienek gas eta elektrizitate hornitzaile nagusien, Microsoft bezalako enpresa teknologikoen, banketxeen edo SEPE bezalako erakunde publikoen bezeroarentzako arreta-zerbitzuen identitatea ordezkatzen dute.