Talgo, Estatuan duen fabrika nagusia Ribabellosan dago, eta CAF gipuzkoarrak hidrogenozko lehen trenak probatzen hasi dira, aurreikusitako planetan atzerapen batzuk pilatu ondoren, hornidura-krisiaren eraginaren ondorioz. Talgo eta Repsol, alde batetik, eta CAF eta Iberdrola, bestetik, hidrogenozko trenaren buru jartzeko euskal ahaleginaren eragile nagusiak dira. Apustua, garraioa deskarbonizatzeko irizpideei erantzuteaz gain, hidrogeno berdearen balio-katea euskal ehun enpresarial eta industrialean garatzeko helburua azpimarratzen du.

Talgok aurreratu zuenez, atzo hasi ziren Vittal-One tren dualaren proba dinamikoak – Bagoiak Ribabellosako lantegian egitea aurreikusita dago – Las Mataseko (Madril) instalazioetan. Saiakuntza horiek TPH2 izeneko laborategi-tren batean egiten ari dira, eta funtsean mugimenduan dagoen hidrogeno-teknologia baliozkotzea dute helburu. Lehenengo fase honetan, Repsolek hidrogeno berriztagarria sortzeko eta energia hornitzeko azpiegitura emango du, trena hornitzeko.

Bigarren fasean, Talgok eta Repsolek teknologia bide orokorrean balioztatuko dute, lehenengo Madrildik gertu eta gero Extremaduran.

“Mugarri garrantzitsua da Talgorentzat eta Espainiako trenbidearentzat, Espainiako lehen hidrogeno trenaren proba dinamikoen hasiera ikusten baitu gaur egun – Adierazi zuen Carlos Palaciok, konpainiako presidenteak –. Vittal Onek emisiorik gabeko mugikortasuna erraztuko du herrialdean, probintziak, hiriak eta herriak egituratuz, operadoreei trenbide-sare osoa deskarbonizatzen laguntzeko Talgoren konpromisoaren barruan “.

Vittal One hidrogenozko tren duala 220 km/h-ko abiadura maximoan ibiltzeko diseinatuta egongo da, modu elektrikoan, eta 160km/h-ko abiadura hidrogenoan. Hidrogeno pilak 0,25 kg/km baino ez du kontsumituko eta 800 km-ko autonomia emango dio trenari elektrifikaziorik gabe.

CAFen trena laster trenbidean izango da

Bere aldetik, CAF buru duen partzuergoak bultzatzen duen hidrogeno-trena, Toyota, Renfe eta Adif bezalako enpresek eta agentziek parte hartzen dutena, gertuago dago trenbideetatik ibiltzetik, instalazioan probak egiten hasi ondoren, sistemako elementu guztiak behar bezala integratuta daudela egiaztatzeko. Horrela, unitate horrek tarte elektrifikatuetan funtzionatu ahal izango du, azpiegituraz elikatuz, eta katenariarik gabeko ibilbideetan, isurketa hidrogenorik gabeko elektrizitatearekin.

CAFek atzo iragarri zuen Zaragozan duen lantegian hasiko direla proba horiek, Renferen aldirietako unitate bat oinarritzat hartzen duen tren erakuslearekin, hidrogeno-pilekin konbinatutako baterietan oinarritutako sistema berri batekin. Sistema hori baliozkotuta dago gaur egun, baina orain egiaztatu behar da integrazio mekanikoa, elektrikoa eta hidraulikoa egokia dela, Beasaingo trenbide-enpresaren ardura izan baita.

CAFen iritziz, “Funtsezko mugarrietako” bat hidrogenoa erregaiz hornitzean gertatuko da, eta horrekin erregai-pilak elikatuko dira; izan ere, proba hori gaindituz gero, tren erakuslea bide errealetara ateratzeko moduan egongo da, eta, horrela, “Isuririk gabeko tren bimodo bihurtuko da”. Gipuzkoako konpainiak, erabilitako hidrogeno guztia berdea eta Iberdrolak hornitua dela azpimarratu ondoren, udan ateratzen da trena kanpora.

Egilea Andoni Beitia