Ukrainako gerraren ondorioz prezioek gora egin ondoren, eta kontsumitzaile gehienek super-merkatuan artikulu bakoitzagatik zenbat ordaintzen duten gogoratzen dutela esaten dutenean, konfiantza funtsezko pieza bihurtzen da bere KPIari egokitzen zaion eta testuinguru horretan erosten ikasten duen bezero bat erakartzeko eta ulertzeko. Luis Cerdá Errioxako Unibertsitateko Neuromarketin masterreko zuzendariak azaldu duenez, “Prezioetan nolabaiteko egonkortasuna bizi izan genuen, eta orain hori aldatu egiten da”.

Horrela, “Gure gurasoak edo aitona-amonak neurozientziaren ikuspuntutik prezioen kontzienteagoak baziren, litekeena da orain horiek hazten jarraituko dutela ohitzea”, adierazi du. Eta prezioez gain, funtsezko beste elementu bat ere aipatu du: konfiantza; izan ere, “Izan ere, ia azterlan guztiek adierazten dute prezioen igoeraren pertzepzioa KPIak adierazten duena baino handiagoa dela”.

Kopuru homogeneo edo orokorra izatetik urrun, adierazi du pertsona bakoitzak bere KPI duela, bere erosketa-patroien arabera, eta prezioari modu desberdinean erantzuten diola, funtsezko estimuluetako bat baita, baina ez bakarra, erosteko erabakian. Gaur egungo egoeran, inflazioa etengabe gertatzen den honetan, kontsumitzailea prezioen igoeraren “zain” dago, eta, beraz, marketineko arduradunak prezio “egokitzat” ulertu behar du bere bezeroa ordaintzeko prest egotea. Eta ohartarazi du kontsumitzaileak, erne egoteaz gain, ikasi egiten duela, eta, beraz, produktu baten kantitatea murrizteko taktikak, prezioa ez ukitzeko, “Murrizte” gisa ezagutzen dena, ezin direla denboran luzatu. Neuromarketinak eta kontsumitzaileen portaerak ulertzeko estrategiek Espainiako kontsumo handiko merkatuan berrikuntza horretara egokitzea aztertzen dute, hala nola prezioen igoera, kontsultatutako adituen arabera, oraindik hilabeteetan mantenduko dena.

“Oinezko herritarrak ez du zerrenda handi baten prezioak atxikitzeko gaitasunik; izan ere, ikerketa batzuen arabera, gutxi batzuk baino ez ditu gogoratzen, baina guztizkoan jartzen du fokua”, azaldu du Carlos Cotos Kantar World Planeleko retail adituak. Horregatik, adierazi du banaketa-operadore batzuek “obsesioa” dutela zesta-orgarekin, hor sentitzen baita “gehien inflazioa”.

Prezioen igoeran baino gehiago, kontsumitzailearen portaeraren aldaketa konfiantza-indizeak markatzen du Cerdaren arabera.

Kontsumitzailea, bezero sentibera

“Inflazioak eragina izan zuen zenbait hilabetetan, baina segurtasunik ezak – gerragatik, garraiolarien langabeziagatik – Eta gai horrek elkarrizketak eta eztabaida-esparrua menderatzeak eragin zituen kontsumo handiaren ohitura-aldaketak”, gogoratu du adituak, “auto-betetako profezia” deritzon horretan. Horrela, kontsumitzailea bezero “sentibera” bihurtzen da, batez ere kontsumo handiko artikuluei dagokienez “ordainketa garrantzitsua” suposatzen duten produktuengatik, adibidez olio-bidoi bat.

Nielsen aholkularitza-enpresak egindako ikerketen arabera, kontsumitzaileen % 70ek kontsumo handiko produktuek balio dutena gogoratzen du, batez ere gehien erosten dituenak, hala nola frutak, barazkiak, pastak edo arrozak, “Nahiz eta prezioak igo, jakina, erosteari uzten ez diotenak”, adierazi du Ángeles Zabaleta aholkularitza-enpresa horretako adituak.

Bere ustez, doikuntza-estrategia duten bezeroek markatzen dute merkatuaren portaeraren aldaketa: “Kontsumitzaileek egiten dituzte hauteskundeak, eta retailerrak egokituz doaz”, laburbildu du. Eta uste du, prezioez gain, ziurgabetasuna dela errealitate horrek markatzen duen beste aldagaietako bat, eta etxekoen unitateen erdiek aldaketak egin dituztela beren portaeretan, nahiz eta haien ekonomiek oraindik ez duten testuinguruaren eragin finantzariorik.

Egilea Andoni Beitia