Zaldiaren industria, gorantz doan negozioa

Hipika zaldizko kirola baino gehiago da. Espainiako zaldi-industriak 7.392 milioi euroko inpaktua du urtean, hau da, BPGaren % 0,59, Deloitte & Green Oak enpresak egindako Espainiako zaldi-sektorearen inpaktuaren II. azterketaren arabera. Lehen txostena egin zenetik, 2013an, industria ia % 40 hazi da maila nazionalean, Andaluzia eta Madril izanik lehiaketa-gune nagusiak. Azken hori munduko zaldi-hiriburu bihurtu zen joan den asteburuan, Club de Campon Nazioen Kopa jokatuta. Oxer enpresa antolatzailearen presidenteak, Álvaro Arrietak, lehiaketa handi horiek hartzeak oinarria elikatzen eta atzeraelikatzen duela uste du, zaldiz jende gehiago igo dadin eta zaldi-klubek bizitasuna izan dezaten eta hazten joan daitezen.

Espainian dauden 70.000 federatuetatik, 15.000 baino gehiago Madrilen daude, eta, beraz, erregistroetan kirolari gehien dituen federazioa da. Gainera, urtero igoera txiki bat gertatzen da aurrekoarekin alderatuta, baita 2020an ere, pandemia hasi zenean, Venancio García Espainiako Errege Federazio Hipikoaren (RFHE) idazkari nagusiak azaldu duenez. Kirol indibiduala eta aire zabalekoa izateak asko lagundu du kirola beste kirol batzuetan baino zentzuzkoago egiten. Gainera, zaldiak egunero artatu behar izateak eta kirol-federazioak behin eta berriz tematzeak, administrazioek helburu horretarako mugikortasuna ahalbidetzeko, zaldien osasuna babesteko erregulazio onberagoa ekarri du, ziurtatzen du.

Azterlanaren arabera, gaur egun 722.158 zaldi daude erroldatuta Espainian, eta horiei esker, 149.863 lanposturi eusten zaie. Zentzu horretan, arraza garbiko zaldien zentsuaren hazkunde esanguratsua ere erakusten du, azken hamarkadan 219.997 izatetik 369.191 izatera igaro baita, eta hori funtsezkoa da Arrietarentzat: garrantzitsua da hazkuntzan haztea, gure zaldizkoak lehen mailan lehiatzeko modu bakarra lehen mailako zaldiak erostea baita, eta hor desabantailan gaude hazkuntza industria bat den gainerako herrialdeen aldean. Baina oso zaldi-zentro onak ditugu, oso lehiaketa ona eta talentu handiko zaldizkoak.

Horrela erakusten du Espainiak Nazioen Kopan irabazi berri duen garaipenak, Eduardo Álvarez, Santiago Núñez, Manuel Fernández, Mariano Martínez edo Carmen Garcia-Torres olinpikoak parte hartu baitzuten. Horri esker, taldeak finalerdietarako txartela lortu du Deauvillen (Frantzia). Emaitza on horiek bat datoz, halaber, zaldi-lasterketetarako marken interes gero eta handiagoarekin, kirol-babesletzako kontratuak zaldi-lehiaketetan ohikoa bihurtu baitira. Longines, Suzuki, Marqués de Vargas edo Mahou izan dira Madrilgo lehiaketetan gehien ikusi diren marketako batzuk.
Marka eta turistentzako erakargarritasuna

Arrietaren ustez, kirolariaren eta zalearen profila interesgarriak dira sinadurentzat. «Zure irudia dotorezia, oreka, zehaztasuna eta erabat parekidea den kirol batekin lotu dezakete. Gizonek eta emakumeek berdin parte hartzen dute, zaldiek eta behorrek elkarren aurka salto egiten dute eta, beraz, gaur egun dagoen kirol olinpikorik parekideena da, eta hori ere gotorlekua da, hesirik ez duena, defendatzen du. Izan ere, Garciaren esanetan, lizentzien % 70 emakumeenak dira EHFEan. «Espainiako gizarteratzean eta generoan erreferente bat da», adierazi du.

Kirol garestia

Hala ere, kirol honetan goi mailako lehiaketara sartzea ez da poltsiko guztietarako egokia. Txostenak adierazten du zaldi bakoitzeko hileko batez besteko kostua 900 edo 1.000 euro ingurukoa dela lanbide-profiletarako. «Aisialdiko eta entretenimenduko kirol gisa, jendeak uste duena baino askoz ere eskuragarriagoa da, makina bat eskola eta zaldizko daudelako zaldi gainean ondo ibiltzen hasteko». Garestia dena, noski, goi mailako lehiaketa da, goi mailako zaldiak garestiak direlako, prezioa asko igo dutelako, Arrietak ohartarazi duenez. Lehiaketetan parte hartzen dutenen arraza espainiar purua, adibidez, 5.000 euro ingurukoa da.

Zaldizko kirolarekin lotutako esklusibotasun horrek, jendearen artean arbuioa eragin beharrean, luxuzko turismoa erakartzeko palanka gisa funtzionatzen du, Oxerreko presidenteak nabarmendu duenez. «Espainian egiten diren lehiaketa guztiekin, kalitatezko turismoa dator, eta horrek balio handia sortzen du lehiaketa hartzen duten hirietan». Madrilek argi eta garbi ikusi du hori, eta, horregatik, aurten Longines Global Champions Tour txapelketa jokatuko da maiatzean, Nazioen Kopa ekainean eta Madril Horse Weekend Ifema azaroan, zehaztu duenez.

Txostenak dioenez, hiriburua ez da bakarra. Espainiak goi-mailako lehiaketako neguko Europako zirkuitu handi gehienak hartzen ditu, hala nola Vejer de la Fronterako Sunshine Tour edo Valentziako CES, baita udako beste lehiaketa batzuk ere, hala nola Gijongo nazioarteko zirkuitua edo Bartzelonako FEI Jumping Nations Cup. Horregatik, Arrietak azpimarratu du kirol hori jada ez dela eztabaidagarria motor ekonomiko gisa.