Azkartasuna, berehalakotasuna, barietatea eta erosteko erraztasuna direla eta, Internet ezinbesteko tresna bihurtu da merkataritzarako. Milioika pertsonak erabiltzen dituzte on line erosketak Espainian, baina gero eta gehiagok erabiltzen dute sistema. Adibidez, arropa baten taila bat baino gehiago eskatuz probatzeko, edo antzeko produktu batzuk fisikoki ikusi ondoren horietako bat aukeratzeko. Hori guztia bidalketak eta itzulketak, batez ere arropa, oinetakoak eta osagarriak, doakoak direlako.

Plataformen eta banatzaileen salmenta-irrikak eragiten du jokabide hori. Baina krisiarekin eta gasolinen igoera handiarekin konturatzen ari dira entregatzeko eta itzultzeko kostuak ere garestitzen ari direla eta etekin-marjinei eragiten dietela. Horregatik, orain arte doakoak ziren zerbitzu batzuk kobratzea planteatzen ari dira.

Erosketa horiek, askotan konpultsiboak, ingurumenean ere eragina dute, eta konpainiek hori eten nahi dute.

Optoro aholkularitza-enpresak egindako ikerketa baten arabera, “Itzulketen garraioak 15 milioi tona CO2 baino gehiago sortzen ditu Estatu Batuetan”, hau da, “Hiru milioi autoren poluzioa urtebetean”.

Hau alderantzizko logistika deritzonaren faktura da, edo produktuak jatorrira itzultzea. Banaketa-ibilgailuek sortutako emisioek eragin dute hiri handietako mugikortasunaren eztabaida. Orain, itzulketen kostua birplanteatzeko txanda da, ingurumenean duten eragina eta eragin ekonomikoa minimizatzeko. Zero kostu horrek eragina du dagoeneko Zara, Primark, H & M, El Corte Inglés, Zalando, Uniqlo eta beste hainbat modako marken emaitzen kontuan.

Espainiarren bi herenek gutxienez erosketa bat egiten dute hilean Internet bidez, eta zifra hori egungoa bezalako merkealdi-garaian igotzen da. Horrek agerian uzten du bezeroen itzulketen kudeaketa buruhauste bihurtzen dela posta elektronikoko plataforma askorentzat eta on line salmentengatik milioi askoko kopuruak fakturatzen dituzten moda, oinetako eta osagarri enpresa handientzat.
Horrela kobratzen da

Inditexek, adibidez, hogeita hamar herrialde baino gehiagotan egin du konpentsazio bat. Europan, dagoeneko indarrean dago Alemanian, Erresuma Batuan eta Irlandan, besteak beste. Herrialde horietan, tarifa 2 euro ingurukoa da itzulketa bakoitzeko. Espainian ere bai. Ez da gertatzen Zararekin, konpainiaren intsignia ontziarekin, baina bai beste marka batzuetan, Oysho edo Pull & Bear kasu. Bi horietan, erosleek nahi ez dituzten gauzak dendetara eramatea erabakitzen badute, itzultzea doan da. Etxez etxeko bilketa erabakitzen badute, 3,95 euroko kostua izango du, eta itzuli beharreko zenbatekoari kenduko zaio, bi marken webgunean agertzen denez.

Zalando talde alemaniarra ez da on line itzulketengatik kobratzen ari, baina herrialde askotan gutxieneko erosketa bat eskatzen du bidalketa doakoa izan dadin, eta hori Espainian egiten du 2019tik. Enpresak azaldu duenez, “24,9 eurotik gorako eskaera gehienetarako bidalketa doan da”. Aldiz, gutxiago bada, 3,5 euro gehiago balio dute, eldiarioak.es-en arabera.

Dendetara eramaten badira, doan

Amazonek, bestalde, bere on line erosketa plataformarako sarbidea mugatzen duen itzulketa kopuru handiena duten kontuak zaintzen ditu. Espainian, plataforma honek saldutako edo bidalitako edozein produktu 30 egunetan itzul daiteke inolako kosturik gabe. Erosketa handi eta astunek bakarrik 5,50 euroko kostua dute.

Beste enpresa batzuek ez dute kobratzen bezeroak eramaten baditu dendara nahi ez dituen produktuak, El Corte Ingles kasu. Aldiz, etxean jasotzea eskatuz gero, saltoki handietako enpresako bezeroek 5,90 eta 7,90 euro artean ordaindu behar dute, Plus izeneko bidalketa-tarifa laua kontratatuta dagoen edo ez kontuan hartuta.

Suediako H & M moda multinazionalak doako aukera ematen die erregistratutako bezeroei. Aldiz, gonbidatuen kontu batetik egindako erosketen itzulketek 1,95 euroko kostua izango dute. Zenbateko hori jaso beharreko errenboltsotik kenduko da, adierazten duenez.

Egoera horrekin, ez da baztertzekoa enpresa berriek bat egitea bidalketengatik eta itzulketengatik diru-kopururen bat kobratzeko estrategiarekin, haien kontuak eta jasangarritasun-planak koadratzeko.

Horregatik, gero eta gehiago begiratu beharko da gure on line erosketen letra txikia, bidalketek entrega-motaren arabera kostua duten ala ez eta itzulketak ordainketaren baten mende dauden jakiteko.

Egilea Andoni Beitia