Garbiñe Manterola, BRTA: “Gure gaitasunak hobetu behar ditugu”

Garbiñe Manterolak, BRTAko Ezagutzaren Transferentziaren arduradunak, ikerketaren balorizazioaren kultura sustatu behar dela esan du, euskal industriaren lehiakortasunean funtsezko faktorea delako eta enpresei gai horri buruzko UPV/EHUko Udako Ikastaro batean parte hartzeko gonbita egiten dielako. Garbiñe Manterolak, BRTAko Ezagutzaren Transferentziaren arduradunak, defendatzen du aliantza horrek gaitasunak hobetu behar dituela enpresek zentroak eragile giltzarri gisa ikus ditzaten balorizazio-prozesuetan, kultura horrek eragin handia duelako erakundeen lehiakortasunean.

BRTAk EHUko Udako Ikastaro bat eskaini du uztailaren 18an eta 19an Donostiako Miramar Jauregian, ikerketaren emaitzen balorizazioari buruz. Zer da hau?
BRTAren barruan hainbat lan-eremu ditugu, eta horietako bat merkatukoa eta transferentziakoa da, balorizazioari eskainitako bloke batekin, hau da, zentroetan sortzen diren aktiboak identifikatu, babestu eta ustiatzea. Lan-esparru horrek bere konplexutasuna du, eta, beraz, beharrezkoa da “. Izan ere, pertsona horiek lidergoa izan behar dute sortzen diren proiektu guztiei txinparta ateratzeko. Beraz, arlo horretan adituak eta masa kritikoa behar dira. BRTAn praktika onak partekatu genituen ikastetxeetako balorizazio-arduradunen artean, identifikatu egin genituen eta orain ikastaro honetan azaldu nahi ditugu.

Zer helburu izan dituzte hitzaldi horiek?
Gai hori gero eta garrantzi handiagoa hartzen ari da I+G+Bko eragile guztietan, hau da, zentro teknologikoetan, unibertsitateetan eta enpresetan. BRTAn ikasitakoa azaldu eta ekosistemarekin partekatu nahi izan dugu, eta, gainera, BRTAtik kanpoko adituek, eskualdekoek, estatukoek eta nazioartekoek, beren ezagutza erakutsi ahal izatea. Agenteek harremanetan jartzeko lekua izatea, lotura bihurtzea, sare eta kontaktu horiek izan gabe ezinezkoa baita balorizazioa egitea.

Ikastaroan praktika onak aurkeztu dira?
Bai, bi egunetan ospatu da, bakoitzak bere gaia du. Lehenengo egunean, hainbat bidetatik (patenteen edo softwarearen lizentziamenduak, esaterako) ezagutzen identifikazioa, babesa eta ustiapena nola hobetu aztertu da. Bigarren jardunaldia oinarri teknologikoko enpresa berrien sorrerari buruzkoa izan da. Azaldu diren kasu praktikoen artean, BRTAko zentroetako, EHUko edo Metrologia Sariki bezalako enpresetako kasu batzuk nabarmentzen dira.

BRTA 2019an sortu zen eta bere helburuetako bat enpresei transferentzia teknologikoa bultzatzea zen. Zer urrats eman ditu aliantza honek arlo honetan?
BRTAn gure balorizazio-alderdiak hobetzen ari gara enpresei balio bereizi hori eman ahal izateko. Adibidez, produktu jakin baten lizentziak eskuratzea lehiakortasun-puntu bat da, enpresak bere lehiakortasunari dagokionez eskuratzen duena, produktu bereizi eta babestu bat lortzen duelako.

Ulertzen al du euskal industriak bere produktuak eta aktiboak babestearen garrantzia?
Uste dut gero eta kontzientzia handiagoa dagoela eta ona dela Udako Ikastaro honetan enpresek beren kasu praktikoak ekartzea, bizi izan dutelako, zentro teknologikoek transferitzen dutena xurgatzeak beren negozioetan eragin positiboa duela badakitelako; balio bereizgarria da aktibo horiek eskuratzea. Beraz, handiagoa da erakundeek arlo horretan duten kontzientziazioa eta balorizazio-jarduera. Hala ere, badago zer hobetu, gai honek sozializazio handia eskatzen du, gure ekosistemak jakin dezan zein positiboa izan daitekeen. Gure gaitasunak hobetu behar ditugu enpresek BRTA eta bere zentroak eragile giltzarri gisa ikus ditzaten balorizazio-prozesuetan, kultura hori sustatu behar dugu, oso eragin garrantzitsua baitu erakundeen lehiakortasunean, eta, gainera, uste dugu agindu hori dugula.

Balorizazioari dagokionez, BRTAk laguntzen die beste eragile batzuei?
Bai, eta horretan jarraitu behar dugu, balorizazioa ez baita indibiduala. Erronketako bat da. Etengabeko lankidetza-jarduera bat izan behar da, adibidez, BICekin, funtsezko beste erakunde batzuekin, hala nola inbertsio-funtsekin, klusterrekin, inkubagailuekin edo azeleragailuekin. Engranaje oso bat dago, eta horrekin harremanak estutu behar ditugu, oinarri teknologikoko enpresa berriak sortzen eta balorizatzen laguntzen duelako.