Gobernuak onartutako erregai litro bakoitzeko 20 zentimoko deskontuak ez du eragotzi udako bigarren irteera operazioan depositua betetzea duela urtebete baino 16-23 euro gehiago balio izatea, gasolina edo gasolioa erabiltzen den kontuan hartuta, inoizko abuzturik garestienean.

Europar Batasuneko Petrolio Buletinak (EB) ostegun honetan zabaldutako datuen arabera (uztailaren 26tik abuztuaren 1era bitartean Espainiako 11.400 gasolina-zerbitzugune baino gehiagotan erregistratutako batez besteko prezioa jasotzen du), gasolina litroko 1,702 eurotan saltzen da batez beste Espainian, eta gasolioa 1,693 eurotan.

Prezio horiek Gobernuaren 20 zentimoko deskontua barne hartzen dute, eta batez beste 55 litroko depositu bat gasolinaz zein gasolioz betetzea 93 euro kostatzen da, hau da, duela urtebete baino 16 euro gehiago ordaintzea gasolina erabiliz gero, eta 23 euro gasolioa aukeratuz gero.
Aste batzuetako erorikoak

Ildo horretan, erregaiek zenbait asteko beherakadak izan dituzten arren, gaur egungo prezioak inoizko garestienak dira abuzturako; izan ere, denboraldi horretan nabarmen igo da mugikortasuna Espainiako errepideetan, udako oporrak direla eta.

Orain arte, abuztuko lehen asteko preziorik altuenak 2013an erregistratu ziren, duela bederatzi urte; orduan, gasolina-litroak 1,472 euro balio zuen, eta gasolio-litroak 1,376 euro, egungo balioek baino % 16 eta % 19 gutxiago, hurrenez hurren.

Gasolinak eta gasolioak abuztuan erregistratutako prezioak ere % 17 eta % 25ean gainditzen dituzte; izan ere, udan mugikortasuna berreskuratzen hasi zen koronabirusaren krisiaren ostean, eta 1,416 eta 1,29 euroko prezioak zituzten, hurrenez hurren.

2020ko abuztuko balioei dagokienez (pandemiaren urtea), mugikortasun-mailak behera egin zuenean, gasolina duela urtebete baino % 32 garestiagoa da orain; gasolioa, berriz, % 37 garestitu da; aldiz, 2019ko abuztuarekin alderatuz gero, pandemia baino lehen, igoerak leundu egiten dira, % 22 eta % 28, hurrenez hurren.

Europan baino pixka bat merkeago… baina soldata askoz txikiagoekin

Hala ere, Gobernuaren deskonturik gabe, prezioak are handiagoak izango lirateke (1,902 euro gasolinarenak eta 1,893 gasolioarenak), eta, beraz, hobari horri esker, kontsumitzaileek 11 euro inguru aurreztu ditzakete depositua betetzean, bai gasolina erabiltzen badute, bai gasolioa aukeratzen badute.

Gainera, egungo prezioak merkeagoak dira martxoaren amaieran Espainiako gasolina-zerbitzuguneek batez beste markatzen zituztenak baino; orduan, hobaria onartu zen, eta prezioak garestitzen hasi ziren, litroko 2 euro gainditu arte (deskonturik gabe).

Espainian gasolinak eta gasolioak historikoki izan dituzten maila altuak gorabehera, bi erregaiek jasaten duten zerga-karga txikiagoa eta Gobernuak onartutako hobaria Europako batez bestekoaren azpitik daude (1,856 euro gasolinak eta 1,878 euro gasolioak).

Hala, EBko gasolinarik garestiena Danimarkan (2,218 euro) eta Finlandian (2,19 euro) dago gaur egun, eta preziorik altuena duen gasolioa Europako iparraldeko herrialdeetan ere badago, zehazki Suedian (2,37 euro) eta Finlandian (2,153 euro).

Aitzitik, kontinenteko gasolinaren preziorik baxuenak Hungarian (1,29 euro) eta Maltan (1,34 euro) erregistratu dira, eta gasolioarenak Maltan (1,21 euro) eta Hungarian (1,558 euro).

Inguruko herrialdeekin alderatuta, Espainiako gasolinaren eta gasolioaren batez besteko prezioek dituzte balio txikienak: Alemaniak 1,814 euro ordaintzen ditu, eta gasolioak 1,943 euro; Frantziak (1,844 eta 1,878 euro, hurrenez hurren), Italiak (1,877 eta 1,851 euro) eta Portugalek (1,889 eta 1,83 euro).

Egilea Andoni Beitia