Aurtengo ekitaldia txarra izan da automobilgintzarako, eta kontzesionario ez daude egoera onean.

ANDONI BEITIA /2020-09-18/ Automobilen salmentek Euskal Herrian, Estatuan eta Europan izan duten bilakaera funtsezkoa da euskal industria-sektorearentzat; izan ere, automobilgintzaren sektorea Euskadiko lehen industria da, eta aberastasun-sortzaile handiena BPGari egindako ekarpenean, eta badirudi udal batzuk ahaztu egiten direla. Hori dela eta, kontzesionarioek 2020. urterako EAEn autoen salmentek % 21eko beherakada izatea eta Nafarroan % 27koa izatea ez da albiste ona, baina jaitsiera Espainiako Estatuarentzat aurreikusitakoa baino txikiagoa izango da, Faconauto sektoreko enpresa-erakundearen arabera.

Euskal kontzesionarioen ustez, egiten ari diren ahalegin komertzialarekin eta Renove Planaren eskutik gaur egun dauden eskaintza onekin hilabete hauetan salmenten beherakada hobetzea lor daiteke.

Faconauto kontzesionarioen patronalaren arabera, ibilgailu berrien matrikulazioak % 21,3 jaitsiko dira Euskadin urtea ixtean, eta 31.274 unitatetan geratuko dira, 2019an baino ia 8.500 gutxiago, 2012tik lehen aldiz salmentak murriztu zirenean. Datorren 2021ari begira, Faconautoren aurreikuspenak baikorragoak dira; izan ere, matrikulazioak berriz ere haziko direla uste du, eta % 14,8ko igoera izango dela esan du, baina igoera horrek ez ditu galdutako salmenta guztiak berreskuratuko pandemiaren ondorioz izandako geldialdiaren ondorioz.

Nafarroaren kasuan, ibilgailu berrien matrikulazioak % 27 egingo du behera aurtengo ekitaldian, eta 8.358 unitate batuko ditu, Faconautok aurkeztutako MSIren datuen arabera. Datorren urteari begira, EAEn bezala, kontzesionarioen aurreikuspenen arabera, autoen salmentek gora egingo dute apur bat, eta Nafarroako Foru Erkidegoan % 19 igo daitezke, EAEn baino lau puntu gehiago.

Izan ere, automobilaren sektorea testuinguru zailean dago, bide bikoitzetik. Lehenik eta behin, pandemiari lotutako krisi ekonomikoagatik eta, bigarrenik, auto elektrikoaren bidean dagoen trantsizio-faseagatik. Horrek zalantzak sortzen ditu erosleengan, eta erosketa-erabakiak atzeratzea nahiago dute, ia 15 urteko bizi-zikloa duen produktu batentzat zer etorkizun espero den ikusi arte.

EAEn 106 enpresa daude, 6.500 langile dituztenak

EAEko automobilen kontzesionarioek lehen mailako sektore ekonomikoa osatzen dute: 106 enpresa daude EAEn, urtean 1.762 milioi euro fakturatzen dituzte eta 6.500 langile inguru dituzte; Nafarroan 44 enpresa daude, eta 539 milioi euro eta 1.600 langile mugitzen dituzte.

Kolektibo hori azken urteetako ekitaldi kaltegarrienetako bati aurre egiten ari zaio, eta, hain zuzen ere, lehen hiruhilekoa -% 0,56ko errentagarritasun negatiboarekin amaitu zen, Ganvamen arabera, eta, sektorean aitortzen dutenez, datozen urteetan negozio-eredua nabarmen aldatzeko prestatzen ari da.
Salmenta-puntuen erdia

Atzo, automobilgintzaren sektoreko estrategia digitalari buruzko LIN3S digitalizazioan aditua den euskal konpainiak antolatutako jardunaldi telematiko batean, Coches.net Internet bidezko ibilgailuen salmentaren lehen atariko hizlarietako batek, Manuel Sanchezek, gogorarazi zuen, KPMG bezalako sektoreari buruzko azken txostenen arabera, “2025ean automobilen salmenta-puntuen erdia egongo dela”. “Estrategia digital argirik ez duena merkatutik kanporatuko dute”. Lourdes Moreno Gaursa euskal kontzesionarioko ordezkariak aitortu zuen hori, eta “gure bezeroak gertu izatearen” garrantzia azpimarratu zuen. LIN3S RBSko zuzendari Valter Barbioren ustez, “Krisitik ateratzeko, gure bezeroa jarri behar da guztiaren erdigunean, ez gure produktua, ez gure zerbitzuak, bezeroak izan behar du fokua”.

Sektoreak beharrezko eraldaketa digitalari ekiten dion bitartean, epe laburrean kontzesionarioek negozioa eta autoak fabrikatzen dituen industria berreskuratzearen alde egiten dute, Euskal Autonomia Erkidegoaren kasuan positiboa izaten ari den Renove Planaren arrakastarekin.

Faconautok Renove Planaren lehen balantzea egin du Estatu mailan, eta ekainaren 15ean martxan jarri zenetik 110.000 operazio egin dituztela gogorarazi du; beraz, urte amaierarako 210.000 baino gehiago izatea espero dute.

Hala eta guztiz ere, kontzesionarioen arabera, 2020an auto salmentek % 32ko beherakada izango dute Espainiako merkatuan, pandemiaren eraginez.

Egilea Andoni Beitia