Nire lagun Luis oporretatik itzuli da. Pandemiaren bi urteen ondoren, oporrak etxetxoan eta amaginarrebaren herrian igaro ondoren, aurten bai, etxea leihotik behera bota du, eta irletan astebetez egoteaz gain, dena barne duen hotel batean, batez ere haurrek lata ez emateko, jolas-parke batera egindako bisita tximista batean ere erori da, non, ilara amaigabeak jasateaz gain, arnasa hartu arte fakturatzen zaituzten.

Bada, etxera itzultzean, ez zegoen beste erremediorik merkataritza-gune zorrotzetik pasatzea despentsa betetzeko, eta, ondoren, mutikoarentzako motxila berria erostea, orain gustatzen zaizkion marrazki bizidunetatik, eta neskatoari gustatzen zaion futbol-taldearen kamiseta ofizial bat, korridoreetan barneratzen dena eta dena garesti dagoenean eskandalizatzen dena.

Sorospenik handienaz gain, politikari, bankari eta korporazio handietan kakaztu, Luis, esnekien korridorean sartzen denean, olinpikoki pasatzen da orain arte gustukoena izan duen esne-markatik, eta besoa luzatzen dio nekazaritza-politika egiteko tresna boteretsu horri, establezimenduko esnerik merkeena, superreko marka zuria, eskuratzeko.

Ezin da! Erantzun dio emazteari, esne-markaren aldaketarekin harrituta, ahaztuta alferrikako gastuekin eta, horregatik, erraz baztertu daitezkeenak, hala nola modako motxila eta kamiseta ofiziala, alferrik galdu duela bere aurrezki-estrategia, paradoxikoa eta tamalez, elikadura-gastuetara mugatzen duena, bidaietako, telefoniako, aisialdiko eta telebista-plataformetako gastuek inolako kontrolik gabe kanpatzen duten bitartean.

Nire lagun Luisek, asmatuak, argi eta garbi islatzen du merkatu-azterketek esaten digutena, hau da, banatzaile-markako produktuek (marka zuria hizkera arruntean) merkatu-kuota irabazten dutela fabrikatzaile-markako produktuekin alderatuta; izan ere, pandemiaren aurretik, Nielsen aholkularitza-enpresaren arabera, marka zuriak merkatu-kuotaren % 39,2 bereganatzen bazuen, gaur egun % 43ko marka zuriraino igo da, eta % 11raino igo da.

Banaketa-kate handiek badakite hori, eta, horregatik, agian inflazioaren hauteskunde-ondorioek beldurtutako gobernuko goi-instantzien iradokizunagatik, PSPri (publikoarentzako salmenta-prezioa) eusteko gerra hasi dute, nahiz eta jakin badakiten beren jarrerarekin elikagai-kate osoa itotzen eta errematatzen dutela, eta, bereziki, katebegi ahulena, ekoizlea.

Testuinguru horretan, beraz, MERCADONA banaketa-kateak hasitako gerra kokatzen dut nik, bigarren konpainiatik distantzia handira dagoen estatuko liderra, marka zuriko bere esnearen (Hacendado) PVP ainguratu duena, banaketa-kate nagusien arteko zerrendarik merkeenean, eta horrek banatu egin ditu hura hornitzen duten abeltzainak; izan ere, oso ondo dakite PVPVPak ez duela balio hori baldintzatzen, eta balio hori ez dela oso garestia.

Mercadonak, dirudienez, esne-kate osoari balio erantsia emateko azken urteko estrategiari eragin dio, eta horri oxigenoa deitzen diot guztiontzat. Azken finean, katebegi desberdinetan bizi eta lan egiten duen jendea besterik ez da, abeltzaintzatik hasi eta zisternistarantz, industriako eta banaketako enplegatuarenganaino, guztiek, baina guztiek, beren negozioetan aurrera egin eta beren kostuak ordaintzen dituzte.

Antza denez, MERCADONAk esne-katearen hobekuntza-prozesuan laguntzeko eta aurrera egiteko estrategia aldatzea erabaki du, inolako damurik gabe, esnea bere marketin-estrategiaren ariete gisa erabiltzea, lehiakideei merkatu-kuota are gehiago irabazteko.

Hori guztia, jakinda ere supermerkatuetako linealetan dagoen PVP prezio-tarteak eragozten duela, abeltzainek gutxienez, beren ekoizpen-kostuak estaltzea, eta horrekin, argi esanda, nabarmen urratzen dela elikatze-katearen legea.

Hauetan ari gara nire beste lagun Luisek, ministro lauak, irribarretsu, edonon besarkatzen jarraitzen duen bitartean, foro bakoitzean entzuleek entzun nahi dutena baieztatuz, baina, tamalez, aurrez aurre duen morlako horri aurre egin gabe, hau da, sektore ekoizleari, dela nekazaritzaren edo abeltzaintzaren azpisektoreari, nahi duten nekazaritzari edo abeltzaintzari, eskaintzen dioten banaketaren benetako oligopolioa osatzen duten 5-6 kateak besterik ez direla, bere zati nobleengandik helduta, eta bere izarrik gabe.

Egilea Andoni Beitia