Kristalezko sabaiak bere horretan jarraitzen badu ere, batez ere film luzeetan, film laburretan eta serieetan lidergo-roletan emakumeen parte-hartzeak gorakada txiki bat izan duela ikus daiteke, MIA 2022 Donostiako Zinemaldiaren 70. edizioan aurkeztutako MIA txostenaren arabera. MIA Animazioaren Industrian Emakumeak elkarteak hirugarren urtez jarraian aztertzen du emakumeak Espainiako animazioaren sektorean duen papera.
Mia txostenaren helburua da animazioaren sektoreko genero-desberdintasunak ikusaraztea, datu fidagarrien bidez, hala nola lidergo-postuetan emakumeak duen ordezkaritza-ehunekoak edo Espainian egindako animazio-ekoizpenen edukietan rol estereotipatuak planteatzea.
59 film labur, 4 film luze eta 8 animazio serie aztertu dituen lan honen ondorio garrantzitsuenen artean, animaziozko film luzeak parekotasunetik oso urrun daudela nabarmentzen da, taldeetan emakumeen presentzia % 26ra jaitsiz. Bestalde, emakumeek animaziozko film laburren lidergo-postuen % 40 lortu dituzte, aurreko urtean % 34 eta % 41 serieetan, 2021ean % 31 ziren bitartean.
Gainera, txostenak ondorioztatzen du emakumeek zuzendutako obrek aurrekontu txikiagoak dituztela eta laguntza gutxiago jasotzen dituztela edo laguntza selektiboen kategorian sailkatzen direla. Proiektuek garrantzi ekonomikoa hartzen duten bitartean, emakumezko zuzendarien kopuruak behera egiten du.
Edukiei dagokienez, txostenaren arabera, eta film luzeen kasuan, autoritate-postuetan emakumeak egotea pantailan emakumeen ordezkaritza egotearen parekoa da. Serieen kasuan, azterlanaren laginean zuzendari bakarra dagoen arren, emakumeei zuzendutako hainbat serie daude.
Donostian aurkeztu den MIA 2022 Txostenaren Aurrerapenak zenbait berritasun aurreratzen ditu, besteak beste, MIA 2022 Txostena, Zinema Akademiaren Luis García Berlanga Zinema Ikerketarako Laguntzaren irabazlea. Txosten berri horrek 2020, 2021 eta 2022 txostenen konparazio-azterlan bat jasoko du, baita erabilitako gida metodologikoa ere.
Mia 2022 txostenaren aurkezpena Donostian egin dute bost ikertzaileetatik hiruk: Sara Álvarez, Maitane Junguitu eta Susana García. Begoña Vicariok eta Nerea Cuencak osatzen dute ikerketa-taldea.
Emakumeek gidatutako proiektua
MIANIMA 2022-23, emakumeek gidatutako animazio proiektu espainiar eta latinoamerikarretarako mentoria programan parte hartuko duten sei proiektuen izenak ere iragarri ditu Miak.
Hiru film luze eta hiru animaziozko serie dira, eta Hautaketa Batzorde batek aukeratu ditu 9 herrialdetako 39 hautagaitzetatik: Argentina, Brasil, Txile, Kolonbia, Espainia, Mexiko, Peru, Dominikar Errepublika eta Uruguai.
Honako hauek dira 3 film luzeak: «CHOCÓ: la TIERRA Y LOS MONSTRUOS», Estefanía Piñeres gidoilariarena (Abentura/Musikala, Kolonbia, 90 min); «El VIAJE DE AZUL», Aline Romero zuzendari eta gidoilariarena (Fantasia/Ekologia, Espainia, 80 min), eta «CatNIHONJIN, 80 min.», Celia Runda zuzendariarena.
Animaziozko telesailen artean, berriz, Paula Boffo (Acción/Terror Folk, Argentina) zuzendariaren «SANTA SOMBRA», Raquel Juan Maestre eta Pilar Juan Maestre (Aventura/Comedia, Espainia) zuzendarien «Medio CAMINO» eta Sonia Gómez Filgueira «la» zuzendariaren eta Celia Coca López (España) produktorearen «BLANK» daude.
Bost hilabetez, adituek gidatuko dituzte proiektu horiek, animazioaren merkatuari aurre egiteko behar den materiala garatzeko. Gainera, 3.000 €-ko laguntza jasoko dute bakoitzak prestakuntza-aldian zehar hautatutakoen mantenua laguntzeko, eta sei horietatik irabazle suertatzen diren bi proiektuek 25.000 €-ko zuzkidura izango dute beren teaserra garatzeko.
MIANIMA programa
Sei proiektu horien aldeko epaia eman duen Hautaketa Batzordea honako hauek osatu dute: Daniela Vieira (Netflix), Inés Ramos (Disney Channel & Disney Junior), Manuel Cristóbal (ikus-entzunezko ekoizlea eta aholkularia), Paula Taborda dos Guaranys (PGS Entertainment) eta Patricia Hidalgo (BBC).
Aurten, berrikuntza gisa, MIANIMA programaren aurreko edizioko teaser irabazleak aurkeztu dira Donostian egindako ekitaldian. Honako hauek dira: María Trénor (zuzendaritza) eta Alba Sotorraren (ekoizpena) «rock Bottom» animaziozko film luzea eta Carlota Pou (ekoizpena) eta Anna Espinachen (gidoia) «Zoey Oceans» animaziozko telesaila.
Programa hau MIA elkarteak bultzatzen du, Zinematografiaren eta Ikus-entzunezko Arteen Institutuaren (Berreskuratze, Eraldaketa eta Erresilientzia Plana) eta NextGenerationEU Europar Batasunaren finantzaketarekin. Kultura eta Kirol Ministerioak diruz laguntzen du jarduera, Netflix eta Egedaren laguntzarekin.
Mia elkarte nazional, ireki eta diziplina anitzekoa da, Animazioaren Industriako Emakumeei zuzendua, eta animazioaren sektorean emakumeen presentzia eta ikusgarritasuna sustatu nahi ditu. Miak ehun elkartekide baino gehiagoren interesak ordezkatzen eta defendatzen ditu lanbide-, enpresa-, kultura- eta irakaskuntza-arloetan.