Duela egun batzuk, Madrilgo Udalak jakinarazi zuen hirian patinete elektrikoen operadore izateko lizentzia lortzeko hurrengo deialdian hiru enpresari bakarrik emango diela baimena. Erabiltzaile batek zerbitzu bererako hamabost aplikazio deskargatzen ez dituela jakinda, merkatuaren gehiegizko zatiketak mugikortasun-eredu horren garapen egokia geldiaraztea ekidin nahi du; gainera, ibilgailu horietako 10.000 ia edozein modutan zirkulatzen eta aparkatzen izateak dakarren eguneroko kaosean ordena pixka bat jartzen saiatzen da. Izan ere, hiru operadoreen artean 6.000 patinete bakarrik batu ahal izango dira, eta lehentasuna emango zaie hitzartutako lekuetan aparkatzen ez dituzten erabiltzaileentzat penalizazio-sistemaren bat duten plataformei. Aspaldi ikusi zituzten ereduaren ontasunak eta akatsak. Horren adibide da Euskooters, patineteen alokairu partekatuko startup-a, mugikortasun jasangarriko aukera hau gure hiriguneetan ezarri nahi duena, bakoitzak bere udalaren eskutik.

«Guk Madrilen ezagutu genituen mugikortasun pertsonaleko ibilgailuen (MPI) alokairu-zerbitzuak, eta ideia ona iruditu zitzaigun hiriko bizilagunen zein turisten joan-etorrietarako. Baina, era berean, hain inbaditzailea ez zen modu batean egin behar zela ikusi genuen», azaldu dute Kike Sampedro, Leticia Alonso eta Antxon Taramona bazkide sustatzaileek. «Gure ideia da udal bakoitzak erabakitzea non jar daitezkeen aparkalekuak, baina, era berean, ezar dezala zenbat alokairuko patinete behar diren bere udalerrian. Hau da, eredua ekartzea, baina kaosik gabe», azaldu dute.

2019ko irailean, enpresak lehen proba pilotua egin zuen Getxoko Udalarekin lankidetzan. Lau hilabetetan 10.792 ibilbide erregistratu ziren udalerri barruan, «zerbitzua baliozkotzeko eta Getxo, Berango eta Sopela lotuko dituen beste proba bat abian jartzeko balio izan zietenak; izan ere, gure helburuen artean dago ereduak udalerrien artean mugitzeko balio izatea, gaur egun ohikoa denaren aurrean, operadoreak erabiltzaileari herri bakar batetik zirkulatzeko aukera ematea», adierazi dute.

Gaur egun, Bizkaian Leioan, Bilbon eta Getxon ematen dute zerbitzua. «Lehenengo kasuan, metroa eta Unibertsitatearen instalazioak mugikortasun iraunkorreko anezka batekin lotzeko beharretik abiatzen da ideia. Leioako campuseko errektoreordetzak sei aparkaleku jarri dizkigu fakultate guztiak estaltzeko, eta, ondoren, Udalarekin adostu dugu metroaren geltokia eta beste bat udaletxearen inguruan jartzea. Beraz, oso pozik gaude. Beste udalerrietan oraindik ez dugu lortu lankidetza hori, gure ideala baita. Turistentzako aukera irisgarria izatea nahi dugunez, hotelen eskutik hastea erabaki dugu, bost Bilbon eta bat Getxon». Lurralde historikotik kanpo ere badaude Zumaian.

Bost euroko zorro birtuala

Patinete elektrikoetako bat erabili ahal izateko, app-a deskargatu behar da, eta, ordainketa-pasabidearen bidez, gutxienez bost euroko zorro birtuala kargatu. Barik bezalakoa da, baina euskarri fisikorik gabe, txartelik gabe. Jarraian, nahikoa da mugikorra patinetearen QR kodera hurbiltzea desblokeatzeko, edo, nahiago badugu, ibilgailuaren plaka-zenbakia eskuz sartzea. Kontuz, hobe da martxa une horretan bertan hasteko prest egotea, kobrantza ez baita egindako distantziaren arabera egiten, baizik eta erabilitako denboraren arabera, eta hortxe hasten da korrika. Desblokeatzea kostatzen zaigun lehen 95 zentimoei 15 gehitu behar zaizkie erabilera-minutu bakoitzeko, eta horiek diru-zorroa kargatzeko erabili den saldotik deskontatzen dira. Ibilgailu guztiek dute erantzukizun zibileko asegurua eta edozein unetan gorabeheraren berri emateko botoia.

Enpresak bere merkatuko “Euskadiko erreferente” bihurtu nahi du datozen bi urteetan, eta milioi bat euro inguru fakturatu 2024an. Horretarako, plataformaren softwarea garatzen jarraitu eta marketinean inbertitu behar du. Horretarako, 250.000 euroko finantzaketa lortu nahi du, eta hori lortzen saiatuko da hilaren 18an eta 19an, B-Venture ekitaldian. Ekitaldi hori EL CORREOk antolatu du, Eusko Jaurlaritzako Ekonomiaren Garapen, Iraunkortasun eta Ingurumen Sailaren, SPRI garapen-agentziaren, Bizkaiko Foru Aldundiaren eta Bilboko Udalaren babesarekin. Hitzordua Banco Sabadell, BBK, Laboral Kutxa, CaixaBank, BBVA eta Deustuko Unibertsitateko BStartupen lankidetzarekin izango da.

Egilea Andoni Beitia