Isabel Pardo de Vera Estatuko Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agendako idazkariak sistema progresibo bat sortzeko aukera planteatu du, erabiltzaile bakoitzaren ahalmen ekonomikoa kontuan hartuko duena, bidesariak herrialdeko autobia guztietan ezartzeari begira.
2023ko Estatuko Aurrekontu Orokorrak azaltzeko Diputatuen Kongresuko batzorde batean parte hartu duen bitartean, Pardo de Verak onartu du errepideak finantzatzeko egungo eredua “jasanezina” dela. Datuen arabera, 9.000 milioi euroko defizita dago.
“Eredu jasanezina da. Itun bat balego, garai politikoetatik haratago egon beharko lukeena, gai hau konponduta egongo litzateke, baina gobernu guztiek ostikada bat eman eta ez dute ezer egin. Hau da, ez mugitu argazkian inor ez ateratzeko eta atzaparrak ateratzeko, baina nik ez dut Kongresua oihan bat bezala ulertzen “, adierazi du.
Ondoren, azaldu du bere sailak nahiago izango zukeela garraio publikoaren doakotasuna diseinatzea, irailetik aurrera Aldiriko eta Distantzia Ertaineko garraioei aplikatzen zaiena, progresibotasun fiskalaren ikuspegitik; izan ere, treneko bidaiari batzuek aukera dute txartela ordaintzeko, eta beste batzuek ez.
Hala ere, egoera bereziaren ondorioz, erabaki hori azkar hartu behar izan da eta bidaiak doan egin behar izan dira modu orokorrean, pertsona bakoitzaren errenta kontuan hartu gabe. Pardo de Verak autobien bidesarien ezarpenarekin lotu du progresibitate hori, eta esan du “neurri horiek ikuspuntu progresibotik hartu behar direla”.
Lurraldea egituratzea
Nolanahi ere, uste duen gai baten inguruan adostasun politikoa dagoenean eredu bat aurkeztuko dela nabarmendu du, “lurraldea egituratzeko, berdintasuneko eta segurtasuneko irizpideekin” ekin behar zaiola.
Datorren urteko Estatuko Aurrekontu Orokorretan, Estatu idazkariak gogorarazi du 2.700 milioi euro erabiliko direla Estatuko errepide-sarea mantentzeko eta handitzeko, duela urtebete baino ia % 9 gehiago, eta arreta berezia jarriko dela errepideen kontserbazioan.
“Sistema bat planifikatzeko betebeharra dugu, sistemaren finantzaketa ahalbidetuko duena eta ziklo politiko eta ekonomikoen arabera desagertuko ez dena, eta mantentze-kostuak estaltzea, errepideko garraioaren kanpo-eragin negatiboak integratzea eta sare osoa modernizatzea eta etorkizun elektriko baterantz ustiatzea ahalbidetuko duena”, amaitu du.