Emakume ekintzaileek lehen aldiz gainditu dituzte EAEn beren negozio propioak abiaraztea erabakitzen duten gizonak. Autonomia-erkidego horretan, jarduera ekintzailearen tasa (UTB) % 4,9koa da, Estatuko batez bestekoaren azpitik ( % 5,5).
Datu horiek Euskal Ekintzailetzaren Behatokiak unibertsitateko irakasleen laguntzarekin egindako 2021-2022 aldiari dagokion EAEko GEM Txostenean jasotzen dira. Txosten hori asteazken honetan aurkeztu da Arabako hiriburuan.
Inkesta horren arabera, aztertutako aldian, jarduera ekintzailearen tasa (UTB) % 4,9koa izan zen lurraldeetan, 2020-2021 aldian jasotako % 5,2aren azpitik; horrek esan nahi du 18 eta 65 urte bitarteko biztanleriaren % 5 inguru jarduera ekintzaileetan sartuta egon dela.
Berritasun gisa, emakumezkoen UTBa gizonezkoenaren aurretik jarri da lehen aldiz, puntu erdiko distantziarekin, eta ikerketaren arduradunek zuhurtziaz biltzeko deia egin dute, hurrengo ekitaldietan nola jokatu zain.
Ekintzailearen profila prestakuntza- eta errenta-maila altua duen 35-45 urteko pertsona bati dagokio.
Batez beste, negozio horiek 20.000 euro erabili dituzte beren proiekturako, 2020an baino 5.000 gehiago. Gizonen kasuan, irteerako kapitala emakumeena baino bi aldiz handiagoa da (30.000 euro eta 16.201 euro, hurrenez hurren), eta kasuen % 78an haien aurrezkiak erabili dituzte, eta lautik batek hurbilen duten zirkuluaren ekarpenak.
Jarduera ekonomiko nagusia zerbitzuen sektorera bideratzen da ( % 60,7), eta zerbitzu aurreratuekin lotutako jardueren hazkundea islatzen da (+%4,6).
3,5 langile batez beste
Hasierako estadioetan, negozioek 3,5 langile dituzte batez beste, eta dimentsio horrek gora egiten du sendotzen joan ahala. Txostenak, halaber, sortutako enpleguaren hazkundea nabarmentzen du; izan ere, hasierako fasean dauden negozioak dituzten ekintzaileen % 24,2k adierazi du azken urtean kontratazioak egin dituela, eta aurreko aldian, berriz, % 3,7k.
Biztanleen % 1,8k negozio bat saldu, itxi edo abandonatu du. Arrazoi nagusia errentagarritasunik eza ( % 23,4), arrazoi pertsonalak edo familiarrak ( % 16,8) eta pandemiak sortutako krisia ( % 14,2) izan dira.
Kolektiboak digitalizazioaren aldeko apustua egin du pandemiaren ondoren, eta % 60k baino gehiagok enpresen gizarte- eta ingurumen-inpaktuarekiko konpromisoa erakutsi du, batez ere dagoeneko finkatuta dauden enpresetan.
Azkenik, azterlanaren arabera, EAEn ekintzailetza gehien bultzatzen duten baldintzak gobernu-politikak, azpiegitura fisiko eta zerbitzuetarako sarbidea eta azpiegitura profesional eta komertzialak dira.
Egindako inkestak 4.300 pertsonari baino gehiagori emandako datuetan oinarritzen da ikerketa, eta haren emaitzek jarduera hori bultzatzeko behar diren politika instituzionalen diseinua bideratzeko balio dute.