BBVA Researchek beherantz berrikusi du kontsumo pribatuaren hazkundea Estatu espainiarrean, 2022an % 1era iritsi arte, aurreikusitakoa baino bederatzi hamarren gutxiago, eta 2023an % 0,9ra iritsi arte, hau da, aurretik kalkulatutakoa baino 1,5 puntu gutxiago, bigarren seihilekoko ‘Kontsumo egoera’ txostenean jasotzen denez.
Espainiako familien kontsumoaren hazkundean beherakada horren arrazoi nagusiak inflazioaren gorakada, errentaren eta finantza-aberastasun errealaren jaitsiera, finantzaketaren garestitzea eta ziurgabetasunaren igoera dira, BBVAren ikerketa zerbitzuak azaldu duenez.
Erakundeak adierazi duenez, Espainiako etxekoen unitateen konfiantza galtzeak kontsumo pribatua murrizten jarraituko du “2023ko zati handi batean”, nahiz eta efektuaren garrantzia gero eta txikiagoa izan. Hala ere, datorren urtearen amaieran familien benetako gastua pandemia aurreko mailen azpitik egongo litzatekeela uste du.
BBVA Researchek adierazi duenez, inflazioaren igoerak interes-tasen igoerak aurreratzera eraman du Europako Banku Zentrala (EBZ), eta horrek “laugarren hiruhileko honetan kontsumo pribatuan eragin negatiboa izan dezake”. Izan ere, EBZren interes-tasen hazkundeak 2,2 puntu inguru ken liezaioke, bere kalkuluen arabera, kontsumo pribatuak 2023an izandako aurrerapenari.
Era berean, BBVAren ikerketa zerbitzuak adierazi duenez, Ukrainako gerrak eragindako ziurgabetasunaren ondorioz, familiek erosketa garrantzitsuak egiteko duten asmoa murrizten ari da, eta, beraz, ondasun iraunkorren kontsumoari buruzko erabakiak hartzea atzeratzen ari da, hala nola automobilak.
“Faktore horien ondoriozko kontsumoaren narriadura mugatu egin liteke Espainiako etxekoen unitateak 2020ko hasieratik pilatu duten aurrezkia erabiltzen hasten badira”, dio txostenak.
Automobilen erosketen murrizketa
BBVA Research-en kalkuluen arabera, familiek azken bi urteetan metatutako gehiegizko aurrezkia 130.000 milioi eurokoa da. Hurrengo bi urteetan aurrezpen horiek metatu zituzten erritmo berean gastatuko balituzte familiek, baliteke kontsumo pribatua ia hiru puntu gehiago haztea hemendik 2024ra.
Kontsumoa murrizten laguntzen ari den faktoreetako bat automobilen erosketen murrizketa da; izan ere, turismoen kasuan, % 7,4 jaitsi dira irailera arte 2021eko aldi berarekin alderatuta, eta % 37,8 2019ko lehen bederatzi hilabeteekin alderatuta, pandemiaren aurretik.
“Aurtengo urte arteko murrizketa Europar Batasunak batez beste jasan duena baino txikiagoa da (-%9,9), baina pandemiaren aurretik lortutako erregistroekiko distantziaren arabera, Espainia Europaren atzetik dago, Austriarekin, Lituaniarekin eta Danimarkarekin batera”, dio txostenak.
BBVA Researchek azaldu duenez, jaitsiera horren arrazoi nagusiak honako hauek izan dira: insumoen hornidura-arazoak eta sektoreko botila-lepoak, etxeen eta enpresen erosketa-ahalmenaren narriadura eta erregaien garestitzea.
Testuinguru horretan, 2022an 820.000 eta 870.000 unitate artean matrikulatzea aurreikusten du erakundearen ikasketa-zerbitzuak.
2023rako, kalkuluen arabera, nahiz eta narriadura ekonomikoa izan, autoen salmentak honako hauek bultzatuko dituzte: 2020tik metatutako eskariari erantzun gabeko zati bat xurgatzeak, erregaiaren prezio erlatiboa murrizteak eta ibilgailu elektrikoaren sarbidean aurrera egiteak; horrela, turismoen matrikulazioak 920.000 eta 1.050.000 unitate artean kokatuko dira.