Eibarko enpresa-ekosistema osatzen duten ehun urteko enpresen artean BOJ dago. 1905ean jaio zen metalezko piezen fabrikatzaile gisa, hala nola gerriko hebillak, futboleko intsigniak eta dominak. Gaur egun, sukaldeko tresnen marka ezaguna da, besteak beste, duela 117 urtetik diseinatzen eta fabrikatzen duena eta 31 herrialdetan saltzen duena, ekoizpenaren % 95eko esportazio-kuotarekin. BOJ konpainiaren sortzaile Manuel Barrenechea, Bernardo Olañeta eta Vicente Juaristiren akronimoa da, eta Acero y estilo en sinonimo erdibana, zeinaren sorkuntzarik nabarmenena El Búho sacacorchos mitikoa baita, diseinu industrialaren historiako 250 objektu garrantzitsuenetako bat bezala katalogatua, gogora ekartzen du bere zuzendari nagusi berria, Kristina Apiñaniz, mekanikaren adarrean espezializatutako ingeniari industrial bat, bere ibilbidea Guascor, Ingeteam edo Ingurumen Enpresen Klusterra (ACLIMA) bezalako enpresa eta erakundeetan garatu duena, besteak beste.
Gaur egun ere Hontz Sakakortxo mitikoa egiten jarraitzen dute?
Bai, noski, gure intsignia ontzietako bat da, hormako sakakortxoekin batera. Gaur bertan, fabrikara itzuli naiz, eta egiaztatu dut tradizionalaren, kromatzearen, eskaria izateaz gain, kolore desberdinetan fabrikatzen dugunok ere arrakasta handia izaten ari garela. Bertsio berriekin modernizatzen goaz, baina betiko diseinuari eutsiz.
Enpresa bateko buru den emakume batek, berea bezain industria-ondoeza duenak, oso ohikoa ez den zerbait izaten jarraitzen du
Egia da industria-ingurunean oraindik ez dela hain ohikoa agintean dauden emakumeekin topo egitea, baina BOJen ez da hainbeste harritu nire etorrera, historikoki beste emakume batzuk egon baitira erantzukizun-postuetan.
Gauzak pixkanaka aldatzen ari dira, nahiz eta berdintasun irrikatu horren aldeko bidea luzea izan
Bai, egia da, baina eman dira urratsak, eta jada ez zaizu zalantzan jartzen Zuzendaritza Nagusiko lanpostuetan baino gehiago.
Ia hiru hilabete daramazu enpresan lanean. Zer moduz gauzak?
Hasi nintzenetik hilabete batzuk igaro ondoren, orain arte niretzat ezezaguna zen sektore bat deskubritzen ari naiz, non produktuaren kalitatean eta diseinuan, aurkezpenean eta merkaturatzean ezberdintasunak funtsezkoak diren hain merkatu lehiakorrean.
Zerk harritu zaitu gehien?
Santiago Olañeta, enpresaren sortzaileetako baten biloba, oso pertsona argia, sortzailea, kementsua eta gauzak egiteko gogo handikoa, izan zen BOJen deigarriena proiektu honetan parte hartzeko erabakia hartzerakoan.
Une honetan BOJen erradiografia orokorra egin beharko bagenu, zer argazki aterako litzaiguke?
Nire ustez, une honetan BOJen oreka ona dago tradizionalaren eta modernoaren, gaur egungoaren artean. Ehun urtetik gorako enpresa bat izateari utzi gabe, produktu tradizional eta enblematiko batzuk egiten jarraitzen duena, garai berrietara egokitzen jakin dugu, eta gure katalogoan produktu modernoago berriak sartu ditugu, gure etxeko bezeroek zein kanal horekakoek eskatutakoak. Gainera, garrantzi handia ematen diogu produktuaren aurkezpenari eta salmentan duen posizioari, bai dendan, bai online salmentan, gure produktuen kalitatearekin batera, lehiakideengandik bereizteko aukera ematen baitigu.
Ikuspegi pertsonalago batetik, zer estilo eman nahi diozu enpresari?
Alde batetik, enpresan dudan zeregina estrategia, kudeaketa, kontrola eta sen ona ematea da, eta hori ez da hain agerikoa askotan, batez ere pertsonen kudeaketan. Oso antolatua naiz, egituratua, agian koadrikulatuegia ere bai, eta Santirekin, hain sortzailea eta eraikitzailea izanik, talde ona osatzen dugu enpresak modu ordenatuan eta iraunkorrean hazten jarrai dezan. Ez naiz ingurumen-iraunkortasunaz bakarrik ari, baita BOJen balioez eta konpromiso sozialaz ere, DNAren parte baitira eta zaindu egin behar baititugu.
Nondik pasatzen dira epe ertainerako BOJ helburuak?
Hazten ari gara eta horretan jarraitzea da helburua, markaren funtsa galdu gabe eta Eibarren gure produktuak fabrikatzeari utzi gabe, baina merkatu ezberdinek eskatzen dizkiguten berrikuntzak gehituz. Hazkundea, aurrerantzean, batez ere nazioartekotzearen bidez izatea espero da: itxaropen interesgarriak ditugu Latinoamerikako merkatuan, eta espero dugu, halaber, AEBn ireki berri dugun filiala fruituak ematen hastea. Gainera, online plataformen bidezko salmenta hazten ari da, eta datozen hilabeteetan ere hala egitea espero dugu. Hazkunde horrek eragiketak eta kudeaketak areagotzea dakar, eta, beraz, prozesuen digitalizazioa handitzea ere BOJen proiektu garrantzitsua izango da.