Ainhoa Lete Donostiako Bunt Planet ETEaren sortzaileetako bat eta CEOa da. Enpresa txiki eta ertain horren negozio-korea ingeniaritzaren, digitalizazioaren eta teknologia disruptiboenen artean mugitzen da. Bi hamarkadatik gorako esperientzia du alor horretan, eta gaitasun handiko hogei profesional inguruko plantilla osatzeko eta nazioarteko bokazio aparta moldatzeko gai izan da, proiektu guztien % 80 atzerritik baitatoz une honetan. Horrelako gakoengatik, fundatzaileak orain dela gutxi aintzatetsi zuen proiektu baten konpromiso sozial eta berritzailea, une honetan jasangarritasuneko eta ingurumenarekiko errespetuko benetako politiketan ardaztuta dagoena.

Zein izan da aitorpen hori?

Gure zorionerako, Zuzendaritza eta Exekutiboen Konfederakundeak (CEDE) Ekintzailetzaren Saria eman zigun, Adimen Artifizialean eta Big Datan oinarritutako software bat sortu zuelako hornidura-sareetan ur-galerak detektatzeko eta aurkitzeko.

Proiektu honen ikuspegi disruptibo, berritzaile eta sozialki arduratsuagatik aintzatetsi zituen sariak. Horrela ikusten duzue elkar?

Bai horixe. Gure xedea, enpresa gisa, planeta hobetzea da, teknologiaren laguntzarekin, eta, horretarako, ura bezalako baliabide oso baliotsua zaintzera bideratu gara, balio ekonomiko handia izateaz gain, balio sozial handia baitu. Edateko uraren sareetako ur-galeretan zentratuta hasi ginen, baina, orain, saneamendu-sareko anomaliak, uraren kalitate-arazoak aztertu ditugu, eta biki digital bat ere sortu dugu, gure bezeroek hainbat agertoki simulatu ahal izan ditzaten, erabakiak hartzea errazteko.

Adimen artifizialaren aplikazioa banaketa-sarean eraginkortasunik eza detektatzeko. Nola azal daiteke?

Adimen artifizialak, besteak beste, eraginkortasunik eza edo anomaliak detektatzeko aukera ematen du. Sistemak egoera normala edo eraginkorra zein den ezagutzen ikasten du, eta, horrela, ihesaldi bat dagoenean adibidez, hura detektatu eta aurkitzeko gai da. Teknologia hori erabiltzen dugu, halaber, uretan kloroaren banaketa optimizatzeko eta haren zaporea hobetzeko. Edo zein hodi ordezkatu behar diren zehazteko.

Arlo honetan zuen aspaldiko asmoetako bat nitxo honen munduko lider bihurtzea zen. Lortu duzue?

Oraindik liderrak gara merkatu-kuotari dagokionez, baina, jakina, liderrak gara berrikuntzari dagokionez. Eta horrek erakusten du Siemensek, munduko enpresa puntakoenetako batek, gure teknologia hautatu duela uraren sektorerako soluzio digitalen porfolioa osatzeko. Gainera, sektoreko munduko liderrak gure bezeroak dira.

Nori interesatzen zaio teknologia hori eta zer onura dakartza?

Gure teknologiarekin galerak % 50eraino murriztu daitezke. Murrizketa hori lortzea oso garrantzitsua da gure bezeroentzat, ur zerbitzua ematen duten enpresak baitira. Izan ere, ur galeren mailan eraginkortasun faltarik onartzen ez duten bezeroak ditugu, eta erabakiak hartzeko agertoki desberdinak simulatzeko gai izan behar dute. Hori gure biki digitalari esker egin dezakete, hau da, zure ur-sarearen kopia digital bati esker.

Gure hodietatik igarotzen den uraren % 25 galdu egiten da?

Gaur egun zerbait gehiago galtzen da. Duela gutxi egindako azterlan baten arabera, munduan batez beste % 30 da, eta egoera okertzen ari da, azpiegitura zahartzen ari delako eta nahi den erritmoan berritzen ez delako. 2006an galera ekonomikoa 14 bilioi dolarrekoa izan zen, eta 2022an 39 bilioikoa. Ia hiru aldiz biderkatu da.

Zenbat balio dute galera horiek urtebetean zehar, adibidez?

Urtean 126 bilioi metro kubiko inguru galtzen dira munduan. Ideia bat izan dezagun, etxe batek 120 metro kubiko inguru kontsumi ditzake urtean; beraz, galtzen den urarekin mila milioi etxe baino gehiago hornitu ahal izango lirateke. Guk uste dugu gure tresnetako batekin (BuntBrain) galera horiek erdira murriztu genitzakeela.

Ura doakoa izatea eta, beraz, merkatu-baliorik ez izatea nolabaiteko utzikeria horretan eragina duen zerbait da?

Ura oso ekonomikoa da, adibidez, energiagatik ordaintzen dugunari dagokionez; horregatik, uste dugu prezioa igo egin beharko litzatekeela datozen urteetan, kalitatezko zerbitzua bermatzeko behar diren inbertsioei ekiteko.

Bunt Planet 2000. urtean sortu zen, lau ingeniari industrialen eskutik, eta aktibo on bihurtzen duten errekonozimendu eta emaitza onak biltzen ditu. Hemen al dago enpresa, nahi duzun lekuan?

Amets batzuk bete ditugu, punta-puntako produktu propioa garatu dugu eta, gainera, nazioartera zabaltzea lortu dugu, gure teknologia 18 herrialdetan ezarri baitugu. Baina, jakina, oraindik badugu ibilbidea, eta horrek, besteak beste, Estatu Batuetako merkatua adierazten du, oraindik ez baikaude eta non egon nahi dugun.

Aldaketa garai hauetan, zein da enpresa batek egin dezakeen akatsik larriena?

Autokonplazentzia, ezin dela hobetu pentsatzea.

Eta zalantzazko garai hauetan irauteko edo berritzeko aukeraren aurrean?

Guk beti aukeratu dugu berritzea. Gure DNAn dago. Eta gero bere burua berrasmatu. Guretzat ezinbestekoa da, eta ehun urtetik gorako enpresen arrakastaren gakoa da, beti baitira ispilu on bat elkarri begiratzeko.

22 urte hauetan zehar bi krisi oso garrantzitsu jasan dituzte, eta bitxia da horietako baten ondoren Uraren sektorera jauzi egin izana, eta horrek, azkenean, bereizketa ahalbidetu dizue. Zein ikasgai ikasi duzu egoerarik konplexuenetatik?

Ate bat ixten denean, askotan leiho bat irekitzen dela. Edo leiho ireki bat aurkituko dugu, konpondu gabe.

Egilea Andoni Beitia