Automobilean adostasuna dago: urtearen hasiera oso ona izan da, espero baino gehiago, baina ez da nahikoa urtarrilean ezarri ziren 2023ko salmenten aurreikuspenak aldatzeko. Horrela, sektoreko elkarte nagusiek uste dute merkatua, laugarren aldiz jarraian, milioi bat unitateren azpitik geratuko dela, matrikulazioak urteko lehen hiruhilekoan % 44,5 igo ziren arren.

Zuhurrak gara, baina baikorrak. Urtearen hasiera ere ez genuen hain ona espero. Oraingoz, ez dugu milioi bat matrikulazio aurreikusten, azaldu du Anfacek, auto fabrikatzaileen patronalak. Elkarte horrek Faconautoren antzeko egoera darabil (emakidadunak ordezkatzen ditu), 950.000 eta 975.000 unitate artean merkaturatzea aurreikusten baitu. Zifra hori oso urrun geratuko litzateke 2019an entregatu ziren 1,25 milioi autoetatik, Covid-19aren pandemia hasi aurreko azken ekitaldi osotik.

Egia esan, bigarren hiruhileko hau erabakigarria izango da, eta gure aurreikuspenak gorantz zuzentzeko aukera emango digu. Zehazki, gaur egun, eta kontserbadoreak izanik, gure aurreikuspenen arabera, 2023an, merkatuak indartsu jarraitzen badu, digitu bikoitzean haziko gara, eta milioi bat unitatetik gertu geratuko gara, 940.000 eta 950.000 unitate artean, Fernando Miguélez Ganvam Ibilgailuen Saltzaile eta Konpontzaileen Elkarte Nazionaleko zuzendari nagusiak adierazi duenez. – 2024an gaindituko dugu milioi bat unitateko muga hori. Hasiera batean, 2028an iritsiko da Espainiako merkatua bere maila naturalera, biztanleriaren, motorizazioaren eta per capita errentaren arabera dagokigun 1,2 milioi unitateekin, gaineratu du Miguélezek.

Anfacek, bestalde, azaldu du sektoreak 2023rako duen kezketako bat hornikuntza-kateko tentsioa dela. Alde horretatik, hobekuntza nabarmena egon zen azken urte erdian, baina martxoaz geroztik ekoizpen-geldialdiak egin ziren Nafarroako Volkswagenen, Stellantis Vigon, Stellantis Figueruelasen (Zaragoza) eta Ford Almussafesen pieza faltagatik. Seat Martorellek (Bartzelona) ere geldialdi puntualen bat izan zuen apirilean, eta egoera oraindik ez dela normala adierazi dute, baina ez dute arrisku handirik ikusten alderdi horretan. Horren erakusgarri, konpainiak Martorelleko aldi baterako lan-erregulazioaren amaiera apirilaren erdian aurreratzea erabaki zuen, ekoizpen-gaitasun handiagoa behar zutelako.

Inflazioa eta tasak

Automobilaren merkatuan eragina duten beste faktore batzuk diruaren prezioaren igoera (Europako Banku Zentralak interes-tasak % 3,75ean jarri ditu eta igoera berriak aurreikusten ditu) eta inflazioa dira. Zerga Agentziaren datuei erreparatuz gero, matrikulatutako ibilgailuen batez besteko prezioa etengabe hazten da. 2022ko martxoan, autoen batez besteko kostua 21.892 eurokoa zen, eta aurtengo martxoan 23.531 eurokoa (betiere prezioan garraiobide jakin batzuen gaineko zerga berezia sartuta). Horrek esan nahi du urtebeteko epean ibilgailu berriak % 7,5 garestitu zirela, 2023ko martxoko urte arteko inflazio-tasa ( % 3,3) bikoiztu baino gehiago, Estatistikako Institutu Nazionalaren (INE) arabera.

– 2023ko lehen hiruhileko ona joan den urtearen amaierako eskaera atzeratuengatik izan zen. Partikularren eskaria moteltzen ari dela ikusten dugu, ziurtatu dio Faconautok egunkari honi. Apirilean, entregek gora egiten jarraitu zuten, baina erritmo askoz txikiagoan, 2022ko hil berean baino % 8,2 gehiago soilik. Hala ere, partikularren kanalak Faconautok adierazitako joera erakutsi zuen, eta % 1,9 jaitsi zen. Guztira, 74.000 ibilgailu pasatxo entregatu ziren, 2019ko hil berean baino ia 45.000 auto gutxiago, pandemia aurreko azken apirilean. «Apirileko matrikulazioek nostalgiaz gogorarazten digute, pandemia baino lehen eta uda hurbiltzen zihoan heinean, merkatuak oso erraz gainditzen zituela matrikulatutako 100.000 unitateak», deitoratu zuen Faconautok joan den hileko salmenten datuak jakin zirenean.

Anfacek, bere aldetik, adierazi du maiatza funtsezko hilabetea izango dela 2023an milioi bat unitaterekin amets egin daitekeen ikusteko. Hilabetea salmenten % 16,4ko igoerarekin hasi zen, 21.008 matrikulaziorekin maiatzaren 11ra arte, Ideautoren arabera. Urteko joera den bezala, gehien hazten ari den kanala alokatzaileena da, hilaren hasieran % 40,8 igo baitzen. 2022an kanal hori izan zen salmentetan gehien erori zena, markek, mikrotxipen krisiaren erdian, autoak partikularrenak bezalako kanal errentagarriagoei ematea lehenetsi baitzuten.

Egilea Irati