Euskaltzain urgazlea eta Euskadi Literatura Saria, Karmele Jaio gasteiztarra da gure letretan talentu gehien duen egileetako bat

Ziur dago literaturak aurre egingo diola unibertso elektronikoaren ikus-entzunezko narrazioaren tsunamiari. “Bada irakurketak ematen digun zerbait, beste ezerk ematen ez diguna; une magiko bat, non idazten duenak eta irakurtzen duenak urruntasunean bat egiten duten, intimitateen topaketa moduko bat, beste era batera iristea oso zaila dena; literatura bizirik mantenduko da, funtsezkoa baita gure bizitzetarako”.

GALDERA Zer da talentua?

ERANTZUNA — Ziur nago talentua deitzen diogunari, azkenean, egiten duzunarekiko maitasuna eta lan handia besterik ez dela.

Nola konturatu zinen narraziorako talentua zenuela?

— Betidanik gustatu izan zait irakurtzea, txikitatik, eta irakurzaletasun horrek bultzatu ninduen idatzi nahi izatera.

Zein kontalari miresten dituzu?

— Gure literaturatik Bernardo Atxaga, Eider Rodriguez, Harkaitz Cano eta beste asko… Eta, oro har, bereziki miretsi ditut beti ipuingile handiak: Julio Cortazar, Carson McCullers, Katherine Mandsfield, Alice Munro, Raymond Carver, Lorrie Moore, John Cheever… Annie Ernaux, Margarite Duras, Bohumil Hrabal eta Wis○ awa Szymborskaren eleberriak, adibidez, nire bizitzan ere etengabeak izan dira.

Istorioak barruan ala kanpoan?

— Kanpoan eta barruan daude. Nik esango nuke kanpotarra nola ikusten duzun erakustea dela, baita zure barrukoa ere, beti zure begiradatik.

Beti gauza bera esaten dugu?

— Idazleok liburu bera idazten omen dugu etengabe. Ez da beti berdina, baina konstanteak bai. Gure obsesioak, gure kezkak, gure desioak, agertzen eta errepikatzen dira liburuetan, baina beti beste era batera.

Zer erronka gainditu nahi dituzu narratzaile gisa?

— Niretzat erronka nagusia benetan kontatu nahi dudanari leial izatea da, eta modu paregabean egitea.

Talentua dohaina al da?

— Talentua lanbide bat edo jarduera bat pasio handiz maitatzea bada, beti da opari bat. Zure bizitzari zentzua ematen dion gauzetako bat da.

Narrazio baten zenbatekoa da irakurtzen duenaren talentuaren araberakoa?

— Irakurlea eragile aktiboa da. Pertsona bakoitzak liburu bat irakurtzen du leku desberdin batetik eta esperientzia desberdineko “motxila” batekin. Eta, jakina, irakurle batzuek, beren irakurketa-esperientziagatik eta literaturaren ezagutzagatik, testuaren geruza sakonagoetara iristen dira, gauza gehiago atzematen dituzte, gako gehiago dituzte.

Amonen eta aitona-amonen istorioak irakurtzera edo entzutera baino beren bizitza kontatzera eta gailuen bidez elkarreraginera gehiago dedikatzen diren belaunaldi gazteen narrazioak, nolakoak izango dira?

— Uste dut belaunaldi bakoitzak baduela zer kontatu, eta haiek ere izango dute zer kontatu; izan ere, haien arteko harremanak gureaz bestelako modu batean garatzen diren arren, gizakion kezka, desira eta abar handiak ez dira hain desberdinak historian zehar. Eta maitasunaz hitz egiten jarraituko dute, denboraren joanaz… Nahiz eta beste era batera egin.

Lehenik narrazioaren edo intuizioaren egitura eta kontatzeko beharra al dira?

— Egitura eta historia osotasun bat dira. Nire kasuan, lehenik eta behin, zer kontatu nahi dudan jakiteko gogoa dago. Horregatik, norantz noan ondo jakin gabe idazten hasten naiz, intuizio bati jarraituz. Eta gero, pixkanaka-pixkanaka, esan nahi dudana aurkitu ahala, egitura planteatzea ezinbestekoa da. Eraikina eraikitzen hasi behar dugu, planoekin, neurriekin…

Ba al dago kontaketarako talenturik eta nobelarako talenturik?

— Idazle bakoitzak hobeto adierazteko aukera ematen dion generoa aurkitzen du. Ipuinak eta eleberriak txandakatzen ditut, eta batzuetan eta besteetan lan egiteko modua desberdina da. Nobela bat idaztea obsesibo bihurtzen da azkenean, denbora asko ematen duzu pertsonaia berberekin, istorio bera… Ipuinek nolabaiteko zapping mentala ahalbidetzen dizute, agian mentalki osasungarriagoa dena. Dena den, istorio bakoitzak genero bat edo beste eskatzen dizu.

Adimen artifizialak eraginik izango al du istorioak kontatzen dituzten pertsonen lanbidean?

— Ulertzen dute

Egilea Admin