Helburua taldearen ekoizpena Europak 2050erako ezarritako deskarbonizazio-helburuekin eta konpainiak duela hogei urte baino gehiagotik garatzen dituen dinamikekin lerrokatzea da. Horretarako, teknologia disruptiboen aldeko apustua egiten du, hala nola hidrogeno berdearen aldekoa, baina merkatuan dauden beste teknologia batzuen osagarri gisa, hala nola bioerregaiak – gasolina edo diesel gero eta berriztagarriagoak hondakin organikoen bidez, hala nola sukaldeko olioak eta lehen sektoreko hondakinak edo nekazaritzako elikagaien industria, besteak beste – eta erregai sintetikoak.

Azken horiei dagokienez, demo planta, industria-eskalara jauzi egin aurretik azken proben bankua, Petronorrek portuan dituen instalazioetan egongo da, eta tamaina ertaina izango du, egunean 200 ibilgailuko biltegia betetzeko edukierarekin. Eta garrantzitsuena, gaur matrikulatutako auto bat erregai horretaz hornitu ahal izango da aldaketarik egin gabe. Hori da euskal konpainiak une honetan duen erronka: gaur egungo parke mugikorra eta etorkizun hurbilekoa modu ez hain kutsagarrian elikatuko dituen produktu berriztagarri bat diseinatzea, kontsumitzaileek motorizazio ez hain helduetara jo behar izan gabe, gaur egun askoz garestiagoa den motorizazio elektrikora, esaterako.

Bilboko erregai sintetikoen instalazioa bere motako handienetako bat izango da, teknologia hasiberria baita. Energia berriztagarriaz elikatuko da eta atmosferako CO2a hartuko du hidrogenoarekin nahasteko. Elektrolisi-prozesu batek oxigenoa eta hidrogenoa bereiziko ditu, eta karbono-erregai neutroak lortuko dira, nahiz eta isuriak sortu, ekoizpenean atzemandako karbono dioxidoak sortzen duena konpentsatuko baitu. Europako Batzordeak onartu du teknologia neutro horiek deskarbonizazioa bultzatzen dutenen artean sartzeko aukera, baina behin betiko erabakia 2026an hartuko da.

Bien bitartean, Petronorrek bere proiektua ondu du. Proiektu hori Bilboko Portuan muntatuko diren osagaien ingeniaritza- eta diseinu-fasean dago une honetan. Produktuaren garapenari buruzko kapituluan, Repsolek 35 instalazio pilotu ditu laborategian, eta bertan bere egungo plantetako edozein prozesu kimiko erreproduzitu eta produktu berrien garapenean aurrera egin dezake.

Mercedes Ayala Repsoleko Planta Pilotuen arduradunak azaldu duenez, Petronorren erregai sintetikoa aldatzen ari da une honetan fabrika horietako batzuetan, eta gramo bat ekoizten dute industria-fasean dagoen tona bakoitzeko. Denbora gutxian, portuaren proiektuak bere “burdina” izango du, bere planta pilotua, enpresaren argotean.

Repsolen egungo ekoizpen-zentroak egokitzeko prozesuaren gakoetako bat da, hainbat produktu berriztagarrirekin “konplexu multienergetiko” bihurtzeko. I+G fasetik emaitzaren industrializaziora arteko bidea lau urte ingurukoa da, eta multinazionalak 250 ikertzaile ditu Madrilgo laborategian norabide horretan aurrera egiteko.