Wayne Griffithsek, Seateko lehen buruak eta Anfac Espainiako fabrikatzaileen eta autoen patronaleko presidenteak, duela aste batzuk Espainiako Gobernuari eskatu zion Moves Plana, auto elektrikoaren salmentak suspertzeko laguntzen programa, berrikusteko, “ez delako funtzionatzen ari” eta “ezin delako denbora gehiago galdu”, ibilgailuen deskarbonizazioaren ibilbide-orri zorrotza bete nahi bada. Anfac-eko beste zuzendari bat are irmoagoa izan zen, eta joan den urtearen amaieran esan zuen programa “benetako hondamendia” izaten ari dela Estatu osoan.

Kontsumitzaileek eta automobilgintzaren sektoreko bektoreek – fabrikatzaileek, kontzesionarioek eta petrolio-enpresek – zalantzaz betetako merkatu batean, Moves merkatua portaera hobea izaten ari da Euskadin beste erkidego batzuetan baino. Horixe azpimarratu dute Energiaren Euskal Erakundeko iturriek egunkari honi egindako adierazpenetan. Erakunde hori da, hain zuzen, Estatuan laguntza ordaintzeko batez besteko hilabeteko epean ebazpen-epeak zuzentzen dituena.

Beraz, egindako dirulaguntza eskaeren % 95ek baino gehiagok oniritzia dute dagoeneko, eta halakorik ez duten gehienak dokumentazioan egindako akatsengatik dira. Dinamismo horrek, ohiko errekuntza-motorren ordezko motorren segmentuarekiko kontsumitzaileek zuten interesarekin batera, Ekonomiaren Garapen Sailari atxikitako sozietate publikoa abenduan zazpi hilabetez zabaltzera eraman zuen programa eta aurrekontua, hasiera batean, uztailaren 31n amaitzen dena.

Kontua da urtarriletik otsailera 2.000 laguntza-eskaera baino gehiago formalizatu direla – 2023an 10.000 espediente baino apur bat gehiago izan ziren –, eta 7,3 milioi euro baino ez dira geratzen esleitzeko. Gaur egungo erritmoan, hilean 3,3 milioi inguru, maiatza baino lehen ere agortu daitezke, urtearen hasiera tradizioz aldi laua izan baita autoen salmentan. Moves IIIk 12.093 eskaera jaso ditu eta 39,8 milioiko laguntzak ebatzi ditu, batez ere ( % 56) autoak erosteko, baina baita garaje partikularretan kargatzeko azpiegiturak jartzeko ere.

EEEk uste du goiz dela beste luzapen bat baloratzeko, aurrekoak bi hilabete eta erdi baino ez baitaramatza indarrean. Egia esan, aurtengo abioa oso positiboa da gainerako energien, auto elektrifikatuen, hibrido entxufagarrien eta gas naturalarekin edo hidrogenoarekin propultsatutako ibilgailuen eta lur orotako ibilgailuen segmentuan; azken horiek oso gutxi sartzen dira merkatuan.

Zenbait urtez ibilgailu alternatibo horien salmentan hazkunde nabarmenak izan ondoren, 2023ko azken balantzean matrikulazioen % 49,85 hartu zuten. Gasolina- eta diesel-autoen batura gainditzear egon ziren, eta sorpassoa lortzeko 72 unitatera bakarrik geratu ziren – gutxi gorabehera bi eguneko salmentak –. Aurtengo lehen bi hilabeteetan energia alternatiboko 2.200 auto saldu dira, eta errekuntzakoak, berriz, 1.700 baino ez. Euskal Autonomia Erkidegoko eragiketen % 56 automobil elektrikoenak edo erregai-pilarenak dira, eta ekitaldi honetako azken balantzeak, ziurrenik, automobilgintzaren sektorean igarotze-aldaketa dagoela egiaztatuko du.

“Erreferentea” Estatuan
Energiaren Euskal Erakundeak nabarmendu du Euskadi “estatu mailako erreferentea” dela planaren kudeaketan, eta “ingurumen-, ekonomia- eta gizarte-printzipioetan oinarritutako mugikortasun-eredu baterantz aurrera egiteko konpromisoa” azpimarratu du. Hori guztia ahaztu gabe mugikortasun elektrikoaren euskal estrategiak “eragin handia duela balio erantsian, enpleguan, enpresa-lehiakortasunean eta berrikuntzan”.

2023ko datuak erreferentziatzat hartuta, Eusko Jaurlaritzak EEEren bidez kudeatutako laguntzak izan ziren auto alternatiboen matrikulazioen % 46aren atzean – programak 45.000 euro baino gutxiagoko ibilgailuak bakarrik laguntzen ditu diruz, eta 53.000 euro zortzi eta bederatzi plaza artean dituztenak –.

Horregatik, sozietate publikoak ez du zalantzarik pizgarriak uztailera arte zabaltzeak izango duen eraginaz: “Laguntza-eskaera berriak iristeak, bai ibilgailuentzat, bai karga-guneak instalatzeko, eta sektoreak emandako informazioak adierazten du laguntza-programa zabaltzeak mota horretako ibilgailuen salmentak bultzatzen dituela”.

Nahikoa al da Euskadiko ibilgailuak deskarbonizatzeko helburuak betetzeko? Gobernuaren beso energetikoaren arabera, beste estimulu batzuk ere behar dira. “Gaur egun, oraindik ere beharrezkoa da mugikortasun elektrikoaren bertuteak, kargatzeko azpiegitura instalatzeko aukerak eta erregai konbentzionalen aurrean lortzen den aurrezpena ezagutaraztea. Hori dela eta, aldaketarekiko errezeloa gainditzen lagunduko duen edozein neurri mugikortasun jasangarriagoa bultzatzeko palanka izango da “, dio pizgarri fiskalak onartzeko aukerari dagokionez, autoen fabrikatzaileen patronalak eskatzen duen bezala, edo beste mota batekoak.

Moves Planaren ikuspegia motor alternatiboen salmentak bultzatzea eta horien merkatu-kuota handitzea da. Azken batean, auto ekologikoak lehenestea errekuntzakoen aurretik. Hala ere, oraindik argitu gabeko aldagai batek baldintzatzen du ibilgailuen parkeko iraultza hori.

Printzipioz, markek ezin izango dute gasolina edo diesel auto gehiago saldu Europan 2035etik aurrera, baina 2050era arte merkatuan daudenek zirkulatzen jarraitu ahal izango dute. Hala ere, Europako Batzordeak bioerregaiak eta e-fuela (gasolina sintetikoak) energia-iturri berdeen artean sartzeko atea ireki berri du, CO2 isurien balantze garbia dela eta.

Azken erabakia bi urte barru hartuko da, baina hala balitz, merkatuaren joera alda liteke. Auto elektrikoen egungo prezioak ez dira lehiakorrak, eta kontsumitzaileek ziur badakite beren autoak epe luzean zirkulatzen jarraituko duela, gainera zigilu berdea duen erregai batekin, ez litzateke harritzekoa izango motor tradizionaletara itzultzea.