Nekazaritza-sektorearen mobilizazioek Espainiako Estatu osoan izan behar duten kritiketako bat gehiegizko burokrazia izan da, baina arazoa ez da jarduera horrena bakarrik, Adegi Gipuzkoako patronalak egindako txosten baten arabera, non ohartarazten baita negozioei eragiten dieten karga administratibo ugariek lurraldearen enpresa-aurrerapena oztopatzen dutela.
Dokumentua European Entrepeneurs CEA-PMA enpresa txiki eta ertainen Europako enpresa-elkarteak sustatutako inkesta batean oinarritzen da. Elkarte horretako kide da Adegi, eta lurraldeko 82 negoziotan egin du kontsulta. Negozio horien erdiak 49 langile arteko enpresa txikiak dira, eta % 35 ertainak, 50 eta 249 profesional bitartekoak.
Erantzunen ondorio nagusiaren arabera, Gipuzkoako enpresa-sareak Europakoek baino administrazio-karga handiagoak ditu, eta horrek, deitoratu dutenez, denbora galtzea eta lehiakortasuna baldintzatzen duten kostu gehigarri handiagoak dakarzkie.
Datu estatistikoak
Gehien errepikatzen den betebehar administratiboa, non kontsultatutakoen erdiak baino gehiagok bat egiten duten, ondorengo inkestetarako datuak ematea da. Inkesta horiek Eustat, INE edo Espainiako Bankua bezalako erakundeetatik datoz. “Legegintza- eta administrazio-gehiegikeria” ez da oso urrun geratzen.
Epigrafe honetan adibide zehatzagoak aipatzen dituzte, hala nola bikoiztasunak administrazioekiko komunikazioetan, ingurumen-araudia edo datuen babesari buruzkoa eta “lege-arauen pilaketa eta sakabanatzea”. Halaber, araudian etengabe gertatzen diren aldaketak eta berdintasun-planei edo ordainsari-txostenei buruzko lege-erregulazio handia kritikatu dituzte, besteak beste.
Gipuzkoako enpresen iritziz, zerga-eremua da nahitaez bete behar diren administrazio-kargak “gehiegi”. handitzen dituen beste alderdietako bat. Kexa nagusi gisa, Adegiren txostenak jasotzen du zerga bera ogasun desberdinetan aurkezteko beharra, enpresa guztiei plastikoaren gaineko zerga aplikatzea eta “eskualdeen arteko kontrol fiskal ez homogeneoa”.
TicketBAI
TicketBAI da zerga-atalean kontsultatutako enpresek aipatzen duten beste zailtasunetako bat: % 46 industria-sektorekoak dira eta % 45 zerbitzuetakoak; % 9, berriz, eraikuntzan kokatzen dira. Gipuzkoako Foru Aldundiak fakturak jaulkitzeko ezarri zuen sistema elektronikoak hasieran erantzun sendoa izan zuen saltoki txikietan, baina, txosten honen erantzunen arabera, beste jarduera ekonomiko batzuetara eraman zuen bere zailtasuna.
Inkestekin, legeriarekin eta fiskalitatearekin batera, neurri txikiagoan bada ere, lizentziak sortu dira, eta kontsultatutako lurraldeko enpresa-ehunaren % 15ek uste du lizentzia horiek garatzeko oztopo direla, ugariak direlako.
Aipatuenen artean daude obra-lizentziak, udaleko jarduera-lizentziak eta lokal bat irekitzeko edo inbertsioak egiten lagunduko duten dirulaguntzak lortzeko prozesuari eta dokumentazioari dagozkionak.
Adegiren txostenak, gainera, Gipuzkoako enpresa-arduradunek adierazitako hainbat iritzi jasotzen ditu, hala nola, “administrazioak egin beharko lukeen lana enpresek eta aholkularitzek egin beharko luketela eta horrek denbora asko galtzea ekarriko lukeela”.
Epe zorrotzak
Era berean, beste kexa batek epeei egiten die erreferentzia. “Administrazioa oso zorrotza da enpresekin epe jakin batzuetan, baina berak ez du eperik erantzuteko”, dio beste iritzi batek.
Gipuzkoako enpresa-sarearen sentimendua nabarmenagoa da, baina Europan ere administrazio-karga gehiegi izateak lehiakortasuna oztopatzen duela iruditzen zaio. Horri erantzunez, Ursula von der Leyen Europako Batzordeko presidenteak konpromisoa hartu zuen 2023ko martxoan Europar Batasuneko enpresentzako txostenen betebeharrak % 25 murrizteko.
Prozedurak berrikustea
Adegik egindako txostenaren arabera, “administrazio-karga baliabide baliotsuak kontsumitzen ari da, denborari eta diruari dagokienez”. Gainera, zuzenean eragiten die inbertsioari eta berrikuntzari, eta funtsezko faktoreetako bi dira edozein enpresa-erakundetan aurrera egingo dela ziurtatzeko. Hori dela eta, prozedura guztien berrikuspen integralean sar daitezkeen hainbat gomendio ematen ditu.
Egiten duen gomendio zehatzetako bat administrazioen arteko koordinazio handiagoari buruzkoa da, enpresek nahitaez egin behar dituzten izapideetan bikoiztasunak saihesteko. Horrez gain, txostenak bateratzen ditu, batzuetan berdinak diren baina eragile desberdinetatik datozen galderei behin baino gehiagotan erantzun behar ez izateko.
Ingurumenari eta datuen babesari buruzko araudiak sinplifikatzearen alde ere egiten du. Bere aholkuek Gipuzkoan gertu dagoen sistema bati ere eragiten diote: TicketBAIri, iruzur fiskala saihesteko faktura elektronikoen kontrolari, aplikazio informatikoak zentralizatuak izan daitezen eta negozioek eman behar duten aurkezpena sinplifikatzeko eskatzen dio.
Enpresa-erakundeek kudeatu, antolatu eta erraztu behar dituzten datuen ugaritasunak zaildu egiten du beren jarduera normaltasunez garatzea. Horregatik, txostenaren arabera, interesgarria da administrazioak formula bat asmatzea, konpainiek prozedura sinplifikatuen arloan duten gaikuntza areagotzeko eta dokumentazioa eraginkortasunez erabiltzeko kultura sustatzeko.
Prestakuntza-arloan ere, Adegik proposatu du erakunde publikoek sektore pribatuko profesionalak inplikatzea erabakiak hartzeko garaian, kolektibo horrek ezagutza handiagoa eman baitezake enpresen beharrei eta aukerei buruz.