Gobernuak bertan behera utzi nahi ditu energia-merkaturatzaileek, batez ere elektrizitatekoek, telefono bidezko horniduraren kontratazioarekin egiten dituzten gehiegikeriak. Hala, gaur egun entzunaldi publikoaren izapidean dagoen errege-dekretu baten barruan dagoen Hornidura eta Kontratazioko Erregelamendu Orokorraren proposamen berrian, Trantsizio Ekologikorako Ministerioak, 13. artikuluan, honako hau ezartzen du: “merkaturatzaileek horniduraren publizitatea eta kontratazioa telefono bidez egin ahal izateko aukeraren amaiera, salbu eta kontsumitzaileak berariaz eskatzen badu edo deia bere ekimenez egiten badu”.

Teresa Riberak zuzentzen duen sailak Merkatuen eta Lehiaren Batzorde Nazionalaren (MLBN) eskaera jaso du horrela, gasaren eta elektrizitatearen txikizkako merkatuei buruzko azken txostenean neurri hori proposatu baitzuen. Txosten horretan, erakunde ikuskatzaileak salatu duenez, “hainbat merkaturatzaileren telefono-dei engainagarriak jasotzen dituzten kontsumitzaileen erreklamazio ugari erregistratzen ari dira, eta horrek ez du baimenik eman dei horiek jasotzeko, eta horniduraren kontratazioak akatsekin edo baimen informaturik gabe eragin ditzakete”.

Horrela, “bezeroak erakartzeko jardunbide txar horiek saihesteko, eta etxeko kontratazioarekin egiten den bezala”, MLBNk proposatu du “telefono bidezko kontratazioa debekatzea, deia kontsumitzaileak berak hasi edo eskatzen duenean izan ezik”. Kasu horietan, Cani Fernández buru duen erakundeak eskatzen du konpainiak “dei komertzial osoa grabatu beharko duela, nork egiten duen kontuan hartu gabe, erabiltzaileari emandako informazio guztia eta, besteak beste, kontratuaren aurreko informazioa, eskaintzaren oinarrizko ezaugarriekin”.

Telekomunikazioei buruzko 2022ko ekaineko Lege Orokorrak jada ezartzen zuen azken erabiltzaileak eskubidea zuela “komunikazio komertzialerako nahi ez diren deiak ez jasotzeko”. “Kontsumitzaileak horretarako baimena ematen duen kasuetan izan ezik, kontsumitzaileak ez luke inolako merkataritza-komunikaziorik jaso behar”, zioen arauaren 66. artikuluak, 2023ko ekainetik indarrean dagoenak.

Hala ere, lege horrek ez du debekatzen inolako zerbitzurik telefono bidez kontratatzea, eta, beraz, argiaren merkaturatzaileek horri heldu diote, eta publizitatea egiteko eta hornidura kontratatzeko deia egiten jarraitzen dute. MLBNri egindako erreklamazioen ondoren, Batzordeak “arau zorrotzagoa” eskatu zion ministerioari, eta konpainiek telefono bidez ez jotzeko duten betebeharra indartzeko, egungo araudiak berariaz debekatzen ez duelakoan, iturri politikoen arabera.

Txosten horretan bertan, merkaturatzaile askok kontratazioan, oro har, dituzten gabeziak ere salatu ditu Batzordeak, “kontratazioaren dokumentu-euskarriak minimizatzen dituztelako”. Ildo horretan, uste du “ez direla gardenak, ez lehenago, ez eskaintza kontratatu bitartean, eta baldintza dokumental horiek betetzeko diseinatutako jardunbide komertzial engainagarriak egiten dituztela, aurkeztutako dokumentazioan horiek jasota geratu gabe”. Hori dela eta, erakunde ikuskatzailearen ustez, gutxieneko baldintza batzuk bete behar dira kontsumitzailearentzat eskuragarri dagoen informazioa hobetzeko eta “iruzurrezko eta abusuzko merkataritza-praktikak eragozteko eta konpainien administrazio-akatsen eta arreta faltaren ondoriozko aldaketak murrizteko”.

Telefonoz kontratatzeko debekuari dagokionez, konpainiek iritzia emango dute, entzunaldian erregelamendurako prestatzen dituzten alegazioen bidez. Sektoreko handiez gain, hala nola Endesa, Iberdrola, Naturgy edo Repsol, 500 merkaturatzaile daude erregistratuta, eta horietatik ehun baino gehiago ez daude aktibo.

Izapidetzen
Telefonoz kontratatzeko debekua jasotzen duen erregelamendua erratz arau bat da, eta Gobernuak elektrizitatearen barne-merkatuko arauen zuzentaraua (2019/944) transposatu nahi du, partzialki baino ez baitu transposatu. Adibidez, merkaturatzaileek egunean zehar prezio dinamikoak eskaintzeko betebeharra, zuzentarau horrek ezartzen duen eskariaren (eta prezio finkoko kontratuen) arabera.

Erregelamendu horrek barne hartzen duen beste neurri garrantzitsu bat bezero elektrikoaren defendatzailearen figura arautzea da, bankaren moduan, baina sektoreko konpainiek borondatez ezarriko dute eta ebazpen lotesleak emango dituzte.

Irati Suaga

Egilea Irati Suaga