Tabako-industriak inoiz ez dio aurre egin bere negozioari gaur egun adina oztopo erregulatzaile. Zerga altuek, publizitatea egiteko debekuak edo publizitatea kontsumitzeko murrizketek ia edozein sektorerekin amaituko zuten, edo, gutxienez, nabarmen murriztuko zuten. Zigarroaren erraldoiei ez zaie horrelakorik gertatu: bakeroek ez dute jada metxero-pantailarik eskuan, ezta hesietan gaininprimatutako markek edo 1 Formulako monoplazek ere, baina produktu berriak merkaturatzeko, prezioak igotzeko eta Asiako merkatuetan hazteko duten gaitasunak beren emaitzak eta Burtsan izan duten bilakaera bultzatu dituzte, tabako tradizionalaren salmenten beherakadaren testuinguruan.
Philip Morris, horien guztien artean enpresa kotizatu handiena, 2017ko maximo historikoetatik oso gertu dago, Burtsan % 25 igo baita aurten, eta burtsaren kapitalizazioa 170.000 milioi euro ingurukoa da. Horrek 71. postuan kokatzen du mundu mailan, American Express, Inditex, General Electric edo Uber bezalako enpresen gainetik. Marlbororen fabrikatzaileak, egoitza Stamforden (Connecticut) duenak, analisten aurreikuspenak gainditu zituen bigarren hiruhilekoan, 8.500 milioi euro inguruko salmentekin (aurreko urtean baino % 5,6 gehiago), eta 2.150 milioi euro inguruko irabaziarekin (+%54), bolumenen beherakada konpentsatzeko prezio-igoerei eta bere segmentu “kerik gabekoaren” une onari egotzi ziona, hau ere mendekotasun handikoa.
Negozio-eremu horretan sartzen dira tabako berotua edo lurrungailuak, baina horien guztien gainetik arrakasta berezia izaten ari da Zyn nikotina-poltsak. Produktu hori ezpainaren atzean jartzen denez, nikotina abiadura handian xurgatzen da odol-presioa eta bihotz-erritmoa igo arte, eta AEBetako ultrakontserbadoreek sustatutako gizontasunaren sinbolo bihurtu da, adimena askatzen duela eta produktibitatea eta potentzia sexuala handitzen dituela ziurtatzen baitute.
Philip Morris disko horretatik ateratzen ari da: joan den hilean gora egin zuen urteko mozkinen perspektiban, nikotina-poltsak direla eta. “2024ko solido bat izateko bidean gaude”, atera zuen bularra Jacek Olczak kontseilari delegatuak. Produktu horietan lehiakideak agertzeko arriskua ere ez da gauzatu. “Gero eta ziurragoa dirudi egungo tabako-enpresek menderatuko dituztela kategoria berriak”, dio Citik txosten batean.
Kapitalizazioan bigarrena, Altria Group, Richmonden (Virginia) sortua, 71.000 milioi euro baino gehiago balio du. Ez da tabako-enpresa hutsa, bere diru-sarreren zati bat AB InBev garagardogile erraldoian eta elikaduran egindako inbertsioetatik baitator, baina bai haren jarduera nagusia.
2024ko lehen erdian bere diru-sarrerak apur bat ahuldu diren arren, bere akzioek azken bi urteetako unerik onena bizi dute, 2024an ere % 25eko errebalorizazioa metatu ondoren. Tabako tradizionalaren murrizketen aurrean, kerik gabeko produktuen errezetarekin bat egin du enpresak, eta joan den astean iragarri zuen dibidenduak gora egingo duela, eta egungo prezioetan % 8 inguruko errentagarritasuna izango duela. Formula horren bidez akziodunei egindako ordainketa handiak tabako-fabriken indarguneetako bat dira: Altriaren kasuan, azken 55 urteetan egin den 59 zenbakiko dibidenduaren gehikuntza da.
Oso gertu agertzen da British American Tobacco (BAT), 65.000 milioi euroko balioarekin, ia % 20ko aurrerapenarekin Burtsan urte hasieratik. 1902an sortu zen eta Londresen du egoitza. Asiako merkatuaren gorakada ondoen aprobetxatu duen enpresetako bat da, erregulazioak ez baitira hain gogorrak. Indian jarri zuen jomuga, munduko herrialderik jendetsuenean, iaz Txina gainditu ondoren, 28 urteko batez besteko adinarekin, mendebaldekoa baino askoz ere txikiagoa — Espainian 45 urtekoa da —, eta, beraz, bezero potentzial gehiago ditu, denbora gehiagoz izateko gai direnak.
Lucky Strike edo Dunhill marken jabeak ITC indiarraren akzioen % 29 bereganatu zituen, bere berehalako jarraitzailea, munduko laugarren tabako-saltzaile kotizatu handiena baita — zerikusirik ez duten negozioetan ere badago, hotel-negozioetan, esaterako —. ITCk burtsan duen balioa bikoiztu egin du azken bost urteetan, eta BAT hasi da bere inbertsioa errentagarri bihurtzen: martxoan kapitalaren % 3,5etik askatu zen, horrela, bere partaidetza gutxieneko % 25etik gora mantenduz erabakiak hartzeko eskubidea mantentzeko.
Osasunaren Mundu Erakundearen arabera, India munduko bigarren tabako-kontsumitzaile eta -ekoizle handiena da, Txinaren atzetik. Mendebaldean ez bezala, oso merke saltzen da, eta horrek publiko gehiagorengana iristea errazten du. 2016 eta 2017 artean herrialdean egindako inkesta baten kalkuluen arabera, 267 milioi heldu erretzaile zeuden (guztizkoaren % 29), eta gehienek kerik gabeko produktuak erabiltzen zituzten, baina kopuru hori handitu egin da ordutik, ziurrenik.
Eragiketa korporatiboak
Asiako tabako enpresa kotizatuen artean Japan Tobacco nabarmentzen da, bosgarrena burtsako balioan 41.000 milioi eurorekin eta % 14ko hobekuntza Burtsan 2024an, maximo historikoak urratzera eraman duena. 130 herrialdetan dago eta nominan 46.000 langile ditu. Bere marken artean Winston eta Camel daude. Bere hazkundearen zati handi bat kanpoan egindako erosketetan oinarrituta izan da, azkena joan den astean, Vector Group enpresa erosi zuenean 2.162 milioi euroren truke Estatu Batuetan hazteko, bere negozioa Ukrainako gerragatik berrorientatzeko, eta horrek Errusian zuen hazkunde-estrategia etetera eraman du.
Sektoreko urteko transakzio handienetako bat izan da, baina ez bakarra: Philip Morrisek Eastern Company tabako-saltzaile egiptoarraren % 14,7 erosi zuen maiatzean, baina ez zen eragiketaren zenbatekoaren berri eman. Azaroan, Arabiar Emirerri Batuetako Global Investment Holdingsek enpresa egiptoar horren % 30 erosi zuen 562 milioi euroren truke. Beraz, zifrak errepikatuz gero, Philip Morrisen ordainketa 270 milioi ingurukoa izango litzateke.
Monopolioa Txinan
Asian ere tabako-saltzaileentzako merkaturik mamitsuena dago, txinatarrena, baina baita eskuraezinena ere. Kotizatu gabeko eta Estatuaren jabetzako China National Tobacco Corporation (CNTC) delakoak fabrikazioaren eta salmentaren monopolioa du. Kalkuluen arabera, munduko tabako-saltzaile handiena da, kuota globalaren % 46 baitu, eta 2022an 190.000 milioitik gorako fakturazioa baitu.
Mendebaldeko markek harremanak estutu nahi izan dituzte tabako-inperio irabazizko horrekin, munduan kontsumitzen diren zigarro guztietatik hirutik bat erretzen diren herrialdean. Philip Morrisek akordio bat sinatu zuen 2005ean CNTCrekin Marlboro marka Txinan lizentziapean ekoizteko eta Txinatik kanpo marka txinatarrak sustatuko dituen nazioarteko enpresa bateratu bat sortzeko. Horren ondorioz, dagoeneko saltzen dira Txekiar Errepublikan eta Polonian, baina oraingoz, munduko merkatu handieneko ateak itxita daude oraindik.
Portaera ona izan arren, ostertzean argitu gabeko hodeitzar batzuk agertzen dira. Citi-k BATi buruz egindako txosten batean (gainerakoentzat ere balio du), adierazten du kotizazioak behera egin dezakeela zergen igoera berriak gertatuz gero, inbertitzaileak beren zorpetze handiari arreta handiagoa jartzen hasten badira, edo sozialki arduratsua den inbertsioak garrantzia irabaziz gero, horrelako sinadurak saihesten baititu osasunean dituen ondorio kaltegarriengatik.