Auto berrien eta bigarren eskukoen salmentak ez du bere unerik onena igaro. Erosle potentzialak uxatzen dituzten hainbat arrazoi daude, eta horietako bat aseguruen prezioa da. Datuak aldatu egiten dira azterlanen arabera, baina INEk jasotzen duen KPIren estatistika argigarria da. Primak % 10 hazi dira azken bi urteetan, eta batez besteko prima 900 euro ingurukoa da poliza ereduak kontuan hartuz gero. Hala ere, joerak nolabaiteko egonkortzea adierazten du, KPIari buruzko datu ofizialek biltzen duten inflazio orokorraren erlaxazioa eskaintzen merkatura eramaten hasitakoan, nahiz eta moderazioa ez den esanguratsua izango.
Aseguratutako Ibilgailuen Informazio Fitxategiko datuen arabera, iaz Estatuan 33 milioi ibilgailu baino gehiago zeuden (motozikletak barne) asegurua zutenak, hau da, aurreko urtean baino ia % 1,5 gehiago. Kelisto konparatzaileak duela gutxi egindako txosten batean jasotzen duenez, autoaren aseguruak % 8,29 garestitu ziren 2024ko hirugarren hiruhilekoan, aurreko urteko aldi beraren aldean. Igoera handia izan arren, finantza-konparatzaileak azpimarratu zuen urteko urte arteko hazkunderik txikiena izan dela: “Gainera, batez besteko poliza % 3,74 merkatu da aurreko hiruhilekoarekin alderatuta, uztailean jaso zen kostuaren egonkortzea berretsiz”.
Kelistoren datuen arabera, batez besteko kuota 895,61 eurokoa da urtean, modalitateen artean “alde handiak” dauden arren. Horrela, hirugarrenentzako aseguruen kategoria 442,38 eurokoa da, eta handitutako hirugarrenena 561,38 eurokoa; azkenik, frankiziarik gabeko arrisku orotarako asegurua 2.565 eurokoa da urtean. Estaldurarik osoena duen modalitatea da, baita azken urteotan kuota gehien igo duena ere. Martxoan ere 2.800 eurotik gorakoa izan zen, eta hori izan zen atal honetako kotarik altuena.
Igoera handi horien atzean dauden arrazoiak askotarikoak dira. Alde batetik, konponketaren sektorea ere inflazioari aurre egiten ari zaio bere eguneroko jardueran, ordezko produktuak eta energia-iturriak gehituz, elektrizitatea handituz. Bestalde, pandemiak, ondorengo krisiak (garestiak diren erregaiekin) eta mugikortasunari lotutako erabilera berriek ez dute ibilgailu pribatuaren erabilera gelditu, garraio sistema pribatuaren oinarria izaten jarraitzen baitu. Horrek, jakina, ezbeharren arriskua handitzen du, eta, beraz, aseguru-etxeek egoera horretatik babestea erabakitzen dute, primaren prezioa igota. Horri gehitu behar zaio ibilgailuen parkea gero eta zaharragoa dela, eta hori ere arrisku-faktore bat dela errepidean istripu gehiago izateko. Maiatzaren 1era arte, % 6 igo da 2024an hiriarteko bideetan izandako istripuetan hildakoen kopurua, aurreko urtearekin alderatuta.
Auto-aseguru batetik ordaindu beharreko prima zehazteko faktore garrantzitsuenetako bat eskatzailearen azken bost urteetako ezbehar-tasaren arrisku-profil historikoa da. Espainian, datu hori ez da publikoa, eta, horregatik, fitxategi elektroniko pribatu bat (SINO) sortu zen, parte hartzen duten erakundeetako bezeroen ezbeharren historiarekin. Erregistro horren kontsultak ere kostua du aseguru-etxeentzat. “Datu-base horretara egindako kontsultek kostu bat dutenez, bezero potentzialak kontratatzeko asmo irmoa duela uste dutenean bakarrik sartzen dira aseguru-etxeak. Hori dela eta, konparatzaile gehienetan prezioak kalkuluak dira, eta, askotan, kontratazio-prozesuan zehar aldatu egiten dira”, azpimarratu du Check 24 konparatzaile europarrak, konparatzaile handienak. Horrela, kasuen % 70ean prezio-aldaketak gertatzen dira, gehienetan gorantz egiten dutenak. Ildo horretan, Unespa aseguru-sektoreko patronalak mekanismoak ezartzea eskatu du ibilgailu baten IATa automobilaren aseguru-poliza kontratatzean, berritzean edo subrogatzean indarrean dagoen jakiteko. Unespak nahi du aseguru-erakundeek jakitea ibilgailuaren IATa indarrean dagoen, Trafikoko Zuzendaritza Nagusiaren Ibilgailuen Erregistroan (DGT) informazio hori eskuratuta, “arin eta doan”.
Azken hilabeteetako bilakaerak moderazio bat gertatzen ari dela iradokitzen du, estatistikek adierazten baitute batez besteko prima jaitsi egin zela azaroan laugarren hilabetez jarraian. Hala ere, ez dirudi 2023a baino lehenagoko garaia berreskuratuko denik, prezio-maila altuak dagoeneko ezarrita dauden eta itzulgarriak izan daitezkeen sektore askotan gertatzen ari den bezala. Aurrezpen handiagoa lortzeko, Kelistotik aseguru-konpainien prezioak aztertzearen alde egiten dute, aseguruak zer estaldura eskaintzen duen aztertzeaz gain, ezbeharren historia ona mantentzeaz gain. “Istripu-parterik eman ez izanak eta trafiko-isunik ez pilatzeak autoarentzako aseguru merkeagoa lortzen lagun diezazukete. Aseguru-etxe merkeenek ere gidari onak saritzen dituzte”, azaldu du konparatzaileak.