Autoen salmentak igo egin dira bigarren urtez jarraian. Anfac, Ganvam eta Faconauto sektoreko patronalek ostegun honetan zabaldutako datuen arabera, 2024an 25.772 ibilgailu matrikulatu ziren Euskadin, hau da, aurreko urtean baino % 5,2 gehiago. Datu horrek goranzko joera berresten du, lau urtez behera egin ondoren, baina oraindik pandemia aurreko mailak berreskuratu gabe. Salmentak bizkortu egin ziren abenduan, 2.893 auto matrikulatu baitziren, aurreko urtean baino % 22,85 gehiago.
Zifrek diesel ibilgailuen % 40ko beherakada erakusten dute, eta elektrikoen, hibridoen edo hidrogenozkoen % 30eko hazkundea. Gasolinazkoak ere jaitsi egiten dira, neurri txikiagoan bada ere; zehazki, % 15.
Euskadin, autoen salmentaren goranzko joera 2023an hasi zen, % 11,2 igo baitzen (24.409 unitate), lau urtez jarraian behera egin ondoren. Egia da osasun-krisiaren ondorioz kopuruak nabarmen murriztu zirela, baina jaitsiera urtebete lehenago hasi zen, 2019an, EAEko kontzesionarioek % 4,6 gutxiago saldu zutenean (2018an 42.505 unitate izatetik 39.763 izatera igaro ziren). Ondoren, 2020ko beherakada iritsi zen, pandemiaren agerpenak eragin handia izan zuen ekitaldia (- % 23,9); 2021ean, beherakada % 18,3koa izan zen, eta 2022an, % 11,2koa.
Estatuan
Estatuan, oro har, matrikulazioak ere igo egin dira 2024an, % 7,1, 1.016.885 unitateraino, eta lau urtean lehen aldiz gainditu dute saldutako milioi bat ibilgailuen muga. Abenduko portaera onak, 2023ko hilabete berarekin alderatuta % 28,8ko hazkundearekin, zifra hori gainditzea ahalbidetu du. Abendua ixten du, lehen aldiz erregistroak daudenetik, urteko hilabeterik onena bezala, azken esprinta dela eta. Halaber, auto elektrifikatuen salmentek urtea positiboan ixtea lortu dute, % 1,9ko igoerarekin eta guztira 115.939 unitate salduta. Hala ere, abendua % 14,4ko kuotarekin eta bolumenean gorakada txiki batekin itxi arren, urteko metatuan guztizkoaren % 11,4 da oraindik, 2023tik sei hamarren beherago, orduan % 12ra iritsi baitziren. Hau da, auto elektrikoak pisua galtzen du.
“2024 ixten dugu urtebetean Espainian milioi bat matrikulazio muga gaindituz, sektoreak 2019tik espero zuen mugarria, eta, neurri batean, danaren ondorioz eskaria bultzatzeari egotzi behar diogu”, azaldu du Tania Puche Ganvameko komunikazio zuzendariak. “Zifra onak izan arren, ezin dugu ahaztu oraindik ere gure merkatuari biztanleria-mailaren, motorizazioaren eta per capita errentaren arabera dagozkion 1,2 milioi ibilgailutik urrun daudela (…) ezinbestekoa da parkea gaztetzea eta, horrekin batera, deskarbonizazioa bultzatzea”, gaineratu du.
Moves III
Euskadik, Energiaren Euskal Erakundearen bitartez, seigarrenez zabaldu du Moves III plana, ibilgailu jasangarriagoak erosteko eta kargatzeko puntuak eskuratzeko. Programaren zuzkidura ekonomiko osoa 65 milioi eurokoa da; horietatik 35 milioi ibilgailu elektrikoak erostea sustatzen dute, eta gainerako 30 milioiak, berriz, kargatzeko azpiegiturak ezartzea. Abendura arte, Energiaren Euskal Erakundeak 17.400 laguntza-eskaera jaso zituen, eta horietatik % 91 ebatzita zeuden. Partikular batek gehienez ere 7.000 euro jaso ditzake bere ibilgailu zaharra txatarra bihurtzen badu.
“Movie-aren luzapena positiboa da, noski, baina nazio mailako zuzeneko laguntzen eskema berri bat martxan jarri behar da, egungoaren eraginkortasuna hobetzeko”, ziurtatu du Puchek. “Europak ezarritako emisio-helburuak betetzeko, ezinbestekoa izango da datorren urtean matrikulazioen % 25 gure herrialdean ibilgailu elektrikoak izatea. Bestela, isunak saihesteko, sektoreak aurre egin ahal izango lioke 175.000 errekuntza-ibilgailu saltzeari uzteko erabaki zailari, eta horrek merkatu nazionala ahulduko luke eta atzera egingo luke, eta horrek ondorio kaltegarriak izango lituzke enpleguan, inbertsioetan eta sektore osoaren lehiakortasunean”, ohartarazi du Faconautoko Komunikazio zuzendari Raúl Moralesek.
Izan ere, aurten sartu da indarrean CAFE araudia Europar Batasunean, 27 herrialde kideetan saldutako ibilgailu berrien CO2 isuriak nabarmen murriztea ezartzen duena. Araudi horren arabera, hemendik aurrera isurien batez besteko muga 93,6 gramokoa da ibilitako kilometro bakoitzeko, eta helburu horiek ez betetzeak zigor ekonomikoak ekar ditzake.