Lehendakariak lan harremanen egonkortasunaren alde egin du Michelinen, inbertsioak erakartzekoLehendakariak lan harremanen egonkortasunaren alde egin du Michelinen, inbertsioak erakartzeko

Gizarte-bakea, lehiakortasuna, berrikuntza. Ardatz horietan oinarritu dira Imanol Pradales lehendakariak astelehen honetan Michelin Vitoria lantegira egin duen bisita esanguratsuaren mezuak. “Michelinek Euskadin dituen lantegien etorkizunak elkarrizketa sozial zintzo eta eraikitzaile bat behar du”, adierazi du David Udakiola multinazionalaren Gasteizko lantegiko zuzendariak.

Ildo horretan, lehendakariak berak nabarmendu du beharrezkoa dela “jarduera ekonomikoaren sorrera bultzatzeko baldintzarik onenak bultzatzea, horrela ongizatea eta gizarte-kohesioa banatu ahal izateko”.

“Zentzu horretan –gaineratu du–, oso garrantzitsua da egonkortasun-inguruneak sortzea, Euskadira inbertsio berriak erakartzen jarraitzeko”; horrela, lan-harremanak “elkarrizketan, negoziazioan eta akordioan” oinarrituko dira, “suntsiketaren gainetik eraikuntza lehenetsiz”.

Gogoratu behar da Frantziako multinazionalak Gasteizen duen lantegia 2023 nahasia izan zela, hitzarmenaren negoziazio gatazkatsu baten esparruan. Negoziazio horretan hainbat greba-egun izan ziren, eta lantokien arteko batzordean hitzarmena onartu zen, nahiz eta Gasteizko lantegiak ezezkoa eman, eta hilabete batzuk geroago Gasteizko lantegia ordezkaritza- eta negoziazio-eremu orokor horretatik atera zen.

Prozesu horretan guztian, zuzendaritzak ohartarazi zuen “Michelinen ez dela ulertzen akordioak lortzeko konfrontazioa”, eta Arabako ahaldun nagusiak berak ohartarazi zuen enpresak jakinarazi ziola Aldundiari Michelinek Gasteizko lantegiarekiko konfiantza galdu zuela.

Astelehen honetan, Udakiolak automobilgintzaren Europako industria osoak dituen erronkak azpimarratu ditu, eta adierazi du “bake soziala funtsezko zutabea” dela eta izango dela konpainiaren “erronkei aurre egiteko”.

Lan-esparru horretan, Gasteizko lantegiko zuzendariak absentismoa ere aipatu du, “enpresa eta herrialde gisa lehiakortasuna arriskuan jartzen duelako”. “Gure irudia kaltetzen du eta Michelin taldeak gure lantegietan duen konfiantza arriskuan jartzen du. Guztion ahalegina eskatzen du, eta konpromiso kolektibo batetik heldu behar diogu”, adierazi du.

Lehiakortasuna
Hain zuzen ere, lehiakortasuna izan da bisitaren beste arrazoi bat. Lantegiaren aurreikuspenen arabera, automobilentzako pneumatikoak gehiago ekoiztuko dira 2025ean, baina ingeniaritza zibileko estalkiak, aldiz, gutxiago.

Hori guztia 2024an zuzendaritzak eta batzordeak sustatutako bajen plan bat adostu ondoren, hasiera batean aurreikusitako 150 langileetatik 103ri irteera eman zien, “azken 20 urteetako” produkziorik txikiena aurreikusten zenera egokitzeko.

Duela gutxi, Michelin Taldeak Frantzian dituen bi lantegi itxiko zituela iragarri zuen, eta horrek esan nahi du lantegi horietako baten ekoizpenaren zati bat Gasteizera bideratuko dela, zehazki Vannesen metalezko indargarriak fabrikatzen dituen lantegitik.

“Lehiakortasuna galtzen ari gara Asiako merkatuaren aurrean, gure jarduera zailtzen duen gainerregulazioari aurre egiten ari gatzaizkio, eta Europako ekoizpenaren gehiegizko ahultasunaren testuinguruan gaude, eta horren ondorioz, ekoizpenak beherantz doaz eta enplegu-galerak daude”, berretsi du Udakiolak.

Testuinguru zaila da, eta pneumatikoen fabrikatzaile frantziarrak berrikuntzaren eta jasangarritasunaren aldeko apustua egin du. “Berrikuntzari bizitasuna ematen jarraitu behar dugu, bai gure fabrikazio-prozesuetan, bai balio erantsi handiko produktuen garapenean, eta 2050erako ehuneko ehun iraunkorrak izateko helburu irmoan aurrera egiten jarraitu behar dugu”, berretsi du.

Industria-lidergoa lortzea
Pradalesek “ziurgabetasun global handiko” testuinguru zail hau ere aipatu du. “Badakigu automobilgintzaren sektorea ez dagoela errealitate horretatik kanpo. Asiako eta Amerikako merkatuak partida gogorra jokatzen ari dira, eta horrek zuzenean eragiten digu. Egoera horren aurrean, bi aukera daude: bigarren mailako papera izatea edo protagonismoa eta eragina irabazten saiatzea “, adierazi du lehendakariak, eta Euskadik Europako industriaren berpizkundea gidatzeko duen ahalmena defendatu du, mugikortasuna eta automobilgintza nazioarteko erreferentzia gisa hartuta.

“Zumeak ditugu horretarako. Nazioarteko erreferentzia gara etorkizuneko industria-sektoreetan, hala nola mugikortasunean eta automobilgintzan. Ekonomia berriak planteatzen dizkigun erronketako bat trantsizio energetikoa eta gure industriaren deskarbonizazioa dira “, esan du, eta trantsizio horrek” ordenatua baina etengabea izan behar du, atzera bueltarik gabea. Ez diezagula lehiakortasunik kendu, ez eta sortzea hainbeste kostatu zaigun enpleguak desager daitezen eragin ere “.

Lehendakariak, Mikel Jauregi Industria sailburuarekin batera, lehen eskutik ezagutu du iaz lantegian aktibatutako Entzun proiektua. Proiektu horren bidez, enpresak “fabrikako langileen iritzia eta sentimendua bideratu nahi ditu, guztion artean positiboa dena indartzeko eta hobetu daitekeen guztia hobetzeko”.