Lanbide arteko gutxieneko soldata (LGS) etengabe igo da Estatuan azken urteetan, eta batez besteko soldataren % 58,91ra iritsi da 2022an, 2021ean baino 4,4 puntu gehiago. Euskadiren kasuan, batez besteko soldata ez da % 50etik gorakoa.
Desberdintasun horien aurrean, Lan Ministerioak proposatu du LGSa 50 euro handitzea 2025erako, hilean 1.184 eurora eramanez. Proposamen hori adituek gomendatutakoen artean altuena bada ere, sindikatuek eskatzen dute LGSa zergak ordaintzetik salbuetsita geratzea, igoera esanguratsua izan dadin.
Bestalde, Eusko Jaurlaritzak azterketa bat hasi du bere errealitate sozioekonomikora egokitutako gutxieneko soldata bat ezartzeko; Euskadiko eta Nafarroako sindikatuek, berriz, legegintza-ekimen bat sustatzen dute, LGS propio bat ezarri ahal izateko.
Alde nabarmenak
Genero-desberdintasunek are gehiago larritzen dute egoera. Adibidez, Extremadurako emakumezko langileen batez besteko soldataren % 77 da LGS, baina Euskadiko soldatapeko gizonen soldataren % 45 baino ez. Gizonen kasuan, bost autonomia-erkidegok bakarrik lortzen dute batez besteko soldataren % 60ko helburua; emakumeen kasuan, berriz, proportzio hori hamaika eskualdetan betetzen da.
Gainera, LGS jasotzen duten langileen ehunekoa aldatu egiten da autonomia-erkidegoaren arabera. Extremadurako, Kanarietako eta Murtziako soldatapekoen % 20k baino gehiagok gutxieneko soldata irabazten dute; Nafarroan, Balearretan eta Euskadin, berriz, ehuneko hori ez da % 8ra iristen.
Termino absolutuetan, Andaluzian dago LGSren jasotzaile kopuru handiena (guztizkoaren % 20,7), eta haren atzetik daude Madril, Valentziako Erkidegoa eta Katalunia, elkarrekin hamar onuradunetik sei baitira.
Proposamen berriaren erreakzioak
Zenbait sektorek babestutako LGS lurraldeka banatzeko proposamenak zailtasunak ditu, merkatu-batasuna zatikatzeko arriskuak direla eta. Laneko Estatu idazkari Joaquín Pérez Reyren arabera, neurri horrek ondorio negatibo nabarmenak izango lituzke.