Euskadiko makina-erremintaren sektorea ez da immunea izaten ari Europako industrian bizi duen krisi orokorrarekiko. Baina, era berean, aukera berriak ikusten ditu eta tipoari eusten daki. AFMk, egoitza nagusia Donostian duen sektoreko bozeramaileen elkarte espainiarrak, zabaldu duen emaitzen txostenetik hainbat ondorio ateratzen dira: fakturazioak hazkunde txikia izan zuen iaz (%1,6), baina 2022 eta 2023 urteetako eskaerek eragin zuten, ez 2024koek, modu dramatikoan jaitsi baitziren (- %23,1). Urte “oso zail” honetarako, fakturazioa “nabarmen” jaitsiko dela aurreikusten da, Europan dagoen “ahultasunagatik”, nahiz eta enpresentzat lan-bide berriak irekitzen ari diren goraka ari diren eremuetan, hala nola trenbideko garraioan eta garraio aeroespazialean, defentsan eta energian.
Ohar batean, AFMk fakturazioan (2.193 milioi, 2023ko 2.157 milioien aldean) eta esportazioan (1.639 milioi, 2023ko 1.611 milioien aldean) dauden zifra “errekorrak” zehaztu ditu. Egoera ekonomiko eta komertzial “oso zailean”, 2022an eta 2023an metatutako eskaera-zorroari esker fakturazioa “apur bat” 2023tik gora mantendu ahal izan zen, AFMk onartu zuenez. Badirudi iaz eskaeren zorroa ia laurden bat jaitsi izana nahikoa arrazoi dela alarmak pizteko, baina egia da jaitsiera hori bi urtez “gorakada handiak” izan ondoren iritsi zela, pandemiaren osteko suspertze ekonomikoak geografia guztietatik gora egin zuen testuinguruan.
Hala ere, Alemaniako paralisiak, batez ere automobilgintzan, eraso handia egin zien iazko itxaropenei. Xabier Ortuetak, AFMko zuzendari nagusiak, onartu zuen “kezka” sortzen duela automobilgintza-fabriketako inbertsioen geldialdiak eta gure merkatu nagusien egoerak, “urte oso zaila baino ez du iragartzen, eta 2025ean ere harrapaketaren jaitsiera gehigarria”. “Europaren ahultasuna (batez ere Alemanian, Frantzian eta Italian), Txinako protekzionismoa eta Estatu Batuetako ziurgabetasuna dira gure krisia bezalako sektore batek gogor borrokatu beharko dituen faktoreak”, gaineratu zuen AFMko zuzendari nagusiak.
Esportazioaren norakoa berrikusita, dolarraren sendotasunak Mexiko eta Estatu Batuak igotzen ere lagundu duela egiaztatu da, kanpoko salmenten buru izan ziren bi herrialdeak bezala, Txina hirugarren postuan dagoelarik (% 25eko igoera) “nahiz eta esportazio horiek herrialdeko eskaeren beherakada ezkutatzen ez duen irudipena izan”, azpimarratu zuen AFMk. Alemaniak laugarren postua lortu du, Italiak postu bat eta Frantziak seigarren postua kanpoko salmentetan.
José Pérez Berdudek, AFMko presidenteak, kritikatu egin zuen kontinenteak ekoizpena kanpora atera izana “gaur egun funtsezkoak direla frogatu diren sektoreetan”, hala nola mikroelektronikan, eta jasangarritasuna bezalako “beharrezko” gai batean “presaka” hartutako erabakiek Europak automobilgintza bezalako esparruetan lidergoa galtzea eragin dutela. “Gure hauskortasunaren aurrean, Txinak, Estatu Batuek eta Indiak asko indartu dituzte euren jarrerak”, ohartarazi zuen.