Ibilgailu bat erosteko Eusko Jaurlaritzaren laguntza ez da bateragarria Moves planarekinEspainiako Gobernuaren programak 7.000 eurorainoko laguntza ematen du auto elektrikoak erosteko.

Espainiako Gobernuak ibilgailu elektriko eta hibrido entxufagarriak (Moves III) erosteko laguntzen plana berraktibatzea onartu du astearte honetan, joan den urtarrilean Kongresuan Omnibus Dekretua indargabetu zenetik bi hilabete baino gehiago igaro ondoren. Eta, gainera, indarraldia abenduaren 31ra arte luzatu zuen. Programa hori atzeraeraginez aplikatuko da urtarrilaren 1etik, eta 4.500 euroko laguntza aurreikusten du turismo zahar bat txatar bihurtuz gero, 7.000 eurokoa izan ahalko dena.

Moves III Planaren berraktibazioa bat etorri da Eusko Jaurlaritzaren 3.500 euroko laguntza eskatzeko epea irekitzearekin, egungo automobil-parkeko ibilgailu kutsakorrenen ordez emisio gutxiago sortzen dituzten beste batzuk jartzeko. Bi pizgarriak bateragarriak ote diren zalantzarik izanez gero, erantzuna ezezkoa da. Joan den astean, Industria, Trantsizio Energetiko eta Jasangarritasuneko sailburu Mikel Jauregik azaldu zuen laguntzen EAEko plana beste programa batzuen osagarria zela, hau da, beste teknologia batzuetara iristen dela, auto elektrometrikoetatik harago.

Moves Planak argi uzten du ez dela bateragarria antzeko beste batzuekin, eta, beraz, hemen lehenengo zalantza argitzen da: ezin izango dira bi laguntzak batera jaso. Beraz, auto elektriko edo hibrido entxufagarri bat erosi nahi duten pertsonentzat gomendagarria da Espainiako Gobernuaren laguntza eskatzea, 7.000 eurora irits baitaiteke.

Aldiz, Euskadikoak 3.500 euro dira, baina mota guztietako teknologiak barne hartzen dituzte, baita errekuntza-ibilgailuak ere (hau da, elektriko puruak, hibrido entxufagarriak, autonomia hedatukoak, petrolio-gas likidotuek, gas naturalak, gasolinak edo gasolioak propultsatuak). EAEren kasuan, txatar bihurtzea nahitaezkoa da. Plan honi heldu ahal izango diote 20 urte baino gehiagoko autoa duten herritarrek edo kilometroko 175 gramo CO2 (g/km) baino gehiago isurtzen dutenek, autoen kasuan, eta 200 g/km baino gehiago, furgoneten kasuan.

Horren truke, eros daitezkeen autoak 125 g/km-tik eta 150 g/km-tik beherako CO2 isuriak dituzten automobilak eta furgonetak dira, hurrenez hurren. Plan hori astearte honetan jarri da abian, eta irailaren 15era arte egongo da indarrean, eta luza daiteke. Laguntzen zenbatekoa 3.500 eurokoa izango da ibilgailu bakoitzeko, nahiz eta diruz lagundu daitekeen zatiak ez duen gainditu behar ibilgailu berriaren kostuaren % 20. Gainera, prezioa ezin izango da 40.000 eurotik gorakoa izan turismoen kasuan, ezta 75.000 eurotik gorakoa ere hidrogeno-turismoen kasuan. Furgonetetarako ez da inolako maximorik aplikatzen.

1.700 milioi
Moves III Plana berraktibatzearekin batera, funtsaren zuzkidura 400 milioi eurotan handituko da, 1.700 milioira iritsi arte, eta indarraldia aurtengo abenduaren 31ra arte luzatuko da. «Gaur, Ministro Kontseiluak beste urrats bat eman du; mugikortasun elektrikoaren aldeko apustuan aurrera egiten jarraitzen dugu, apustu hori argia, irmoa eta irmoa da hasieratik», azaldu du hirugarren presidenteorde eta Espainiako Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demografikorako ministro Sara Aagesen andreak. Programa horrek 7.000 eta 9.000 euro arteko laguntzak ere aurreikusten ditu 3.500 kilora arteko merkataritza-ibilgailuak txatar bihurtuz gero.

Automobilaren sektoreak hilabeteak zeramatzan Estatuan ibilgailu elektrikoaren eskaria sustatzeko laguntza eskatzen, eta iaz % 8ko kuotarekin itxi zen, Automobilen eta Kamioien Fabrikatzaileen Espainiako Elkartearen arabera (Anfac). Hala ere, Moves III Plana bertan behera geratu zen urtarrilaren 22an, Kongresuak omnibus dekretua baztertu zuenean. Iazko abenduan, Jaurlaritzak 2025eko ekainaren 30era arte luzatu zituen laguntza horiek.

Aagesen ere zoriondu da programa horren emaitzetatik: “Guztira ia 3.000 milioi euro mobilizatu ditugu mugikortasun elektrikoa sustatzeko eta kargatzeko azpiegituretarako”. Eta Moves IIIren balantze gisa adierazi du 140.000 ibilgailu baino gehiago erosteko aukera eman duela eta 113.000 kargagune baino gehiago jarri direla. Gaur, hain zuzen ere, Estatuan ibilgailuen salmentari buruzko datuak ezagutu dira: elektrizitateei dagokienez, % 69ko hazkundea izan da urteko lehen hiruhilekoan, eta 19.733 unitate saldu dira, Aedive eta Ganvamen arabera.