Sunsundeguirako atzerako kontuaJuan Antonio López, David Trevejo, Juan Ignacio Palacio eta Rita Torrico joan den ostiralean egindako manifestazioaren ostean.

David Trevejo, Rita Torrico, Juan Antonio López eta Juan Ignacio Palacio Sunsundeguiko UGT, LAB, CCOO eta ELA sindikatuetako ordezkariek, hurrenez hurren, pankarta partekatu duten aldien kontua galdu dute. Izan ere, Altsasuko karrozeriaren etorkizuna irauli egin da, 2023ko urriaren 12an Volvo Buses Corporationek eta Sunsundeguik bi Premium modelo fabrikatzeko sinatutako akordioaren ondoren ireki zen etorkizun oparoa, 2024ko azaroaren 15ean hartzekodunen konkurtsoa deklaratu baitzen. Azken unean aldaketarik ez badago, likidazioa gaur hasiko da eta apirilaren 30etik aurrera kontratu guztiak deuseztatuko dira. Altsasun ia 70 urteko ibilbidea duen enpresa baten amaiera izango litzateke, 1956tik.

Hilabete batzuk lehenago, 2023ko otsailaren 9an, konfidentzialtasun-kontratu bat sinatu eta Gobernuaren babesa jaso ondoren, 9700 eta 9900 ereduak ekoizteko akordioak azaroan 9 milioi euroko partaidetza-mailegu bat emateko baldintzak onartzera eraman zuen Sodenako kontseilua. Hilabete geroago, Nafarroako Parlamentuak oniritzia eman zion 3 milioi euroko premiazko kredituari, aurrerakin gisa. 2024ko apirilean, gainerako 6 milioiak ematea onartu zen. Bitartean, 2023ko irailetik aurrera, langileak kontratatzen hasi ziren, eta plantilla 245 langiletik 418ra igaro zen hilabete gutxiren buruan, ekoizpena bikoizteko aurreikuspenekin.

Baina uda heltzean, uztailaren 3an, Volvok Sunsundeguiri kontratua desegitearen berri eman zion. Irailaren 6an aurrekonkurtsoa ireki ondoren, hil horren 25ean aurkeztu zen, eta handik bost egunera jakinarazi zen 392 langileetatik 361i eragiten zien Aldi Baterako Enplegu Erregulazioko Espedientea. Urriaren 11n sartu zen indarrean.

Erorketa librean, azaroaren 15ean likidaziorik gabeko hartzekodunen konkurtsoa deklaratu zen. Bitartean, luzatu zen urrezko Aldi Baterako Enplegu Erregulazioko Espedientea hiru hilabete apirilaren 30era arte 341 enplegatuentzat.

Data asko dira, batzordearen bilera asko, batzarretakoak, hainbat instantziatan babesa bilatzekoak, eta baita kalera ateratzekoak ere, enpresaren etorkizuna dela eta.

Berri txarrekin batera, 2025eko urtarrilaren 2an, Dumarey talde belgikarrak Sunsundeguiko ekoizpen-unitatea erosteko interesa helarazi zien konkurtsoko administratzaileei. Baina martxoaren 1ean negoziazioetatik erretiratu zen.

Etorkizun zaila
“Langile garen aldetik, badakigu enpresa aurrera eraman dezakegula eta bideragarria dela zuzendaritza on batekin eta kudeaketa on batekin, eta hori falta izan da orain arte”, adierazi du Juan Antonio López CCOOko ordezkariak. 52 urterekin, 25 urte daramatza enpresan. “18. postuan nago, 40 guztira, askotariko lanarekin”, adierazi du. Sunsundeguiren etorkizunari dagokionez, gogoratu 2013an Sunsundegui hartzekodunen aurrekonkurtsoan sartu zela. “Orduan zorra barkatu zen, 34-36 milioi, eta enpresa bere zuzendaritza hartu zuen pertsona talde bati oparitu zitzaion. Beste aukera bat kooperatiba edo SAL bat sortzeko aukera aztertzea eta baloratzea da, plantillaren partaidetzarekin eta Nafarroako Gobernuaren laguntzarekin”, adierazi du. CCOOk bi proposamen horiek posta elektronikoz aurkeztu zizkien legebiltzar-taldeei, baita joan den astean bildu ziren Jaurlaritzako ordezkariei ere. Aste honetan PPNra eraman zuen eta astelehenean gauza bera egingo dute Zurekin eta UPNrekin. “Gainerako alderdiei bilera egiten dugun unetik aurrera egingo diegu, baita enpresa itxi aurretik izan daitezkeen beste aukera batzuk ere”, aurreratu du Lópezek.

“Orduan egoerari buelta eman zitzaion eta orain ere eman dakiokeela uste dut, Nafarroako Gobernuaren eta Sodenaren babesarekin. Helbide bat jarri ziguten, baina ez zen gai izan enpresa ondo burutzeko. Urtez urte, enpresa-batzordeak zuzendaritzari jakinarazi dizkio langile gisa ekoizpenean, kalitatean eta logistikan ikusten genituen arazoak, baina inoiz ez digute kasurik egin”, deitoratu du. Horri dagokionez, adierazi du multinazional suediarrarekin egindako kontratuak areagotu egin zituela enpresak zituen arazoak. “Volvoren autoa desberdina da, baina hori ez da arazoa izan”, azpimarratu du. Egia esan, zailtasunak zailtasun, bi ereduak homologatzeko gai izan ziren.

Kooperatiba bat eratzeari dagokionez, LABek adierazi du “aztertzeko bide bat dela. Ez da aterik itxi behar. Ildo horretan lan egin nahi duen langile-talde bat badago, ongi etorria izango da. Baina Sunsundeguiren etorkizun orok industria-plan bat eta bideragarritasun-azterketa bat behar ditu. Frogatu da baduela, eskaerei, plantillari eta lanari erreparatuta”, adierazi du Rita Torrico sindikatu horretako ordezkariak. “Gaur-gaurkoz zaila da, plantillan gogo falta handia dagoelako. Sei hilabete daramatzagu langabezia kontsumitzen eta itxiera gero eta gertuago ikusten da”, adierazi du.

Bere ustez, Sunsundeguiren arazo nagusia finantzarioa da. “Nafarroako Gobernuak emandako dirua galdu egin zen Murilloren eta bere familiaren kudeaketa txarragatik. Volvorekin sinatutako kontratua albiste zoragarria zen, baina barrutik ikusten genuen ez zela bideragarria gure azpiegiturarekin. Genuen dirua eta ez geneukana gastatu zen, baina proiektu berrian inbertitu zen, lehenik Poloniatik etorritako makineria muntatzeko eta gero dena berriro desmuntatzeko. Suediako eta Poloniako langileak ere bere gain hartu behar izan ziren. Galdutako diru horrekin guztiarekin, lanean egongo ginateke, eta ez genituzke 42 autobus geldituko ekoizpen-lerroan. Tristea da enpresa bat itxita egotea likidezia faltagatik”, deitoratu du duela 45 urte Uruguain jaio eta duela bi hamarkada Nafarroara iritsi zen argiketariak. Sunsundeguiko plantillako kide da duela 7 urtetik.

Konkurtso-administrazioaren txostenaren arabera, Sunsundeguik 27.384.399 euroko aktiboa du, 50.213.965,45 euroko zorraren aurrean, 260 hartzekodunen zerrendarekin.

Finantza-arazoak
Trevejo, enpresa-batzordeko presidentea, bat dator LABekin Sunsundeguiren arazo nagusia finantzarioa dela esatean, eta arreta jartzen du karrozak hainbat ofiziotan trebatutako plantilla duela. “Plantilla, lana eta merkatua ditugu”, azpimarratu du, eta mugikortasun kolektiboaren sektorea estrategikoa dela nabarmendu du. “Badakigu Nafarroako Gobernua ahaleginak batzen ari dela konponbideak bilatzen saiatzeko, baina zoritxarrez data hurbiltzen ari da eta ez dugu ezer mahai gainean. Sunsundeguiren etorkizuna plan industrial bat izatean datza”, azpimarratzen du. Bestalde, Sunsundeguiren itxiera Sakanako ekonomiari kolpe bat emango liokeela adierazi du, eskualdeko lan masaren % 9 inguru ordezkatzen duen plantillarekin. “Sunsundegui ixten bada, ibarrean bizi garen guztiok 340 aukera gutxiago izango ditugu Sakanan lan egiteko. Enpresa nagusia gabe geratuko da, tamainaren eta enplegu-sorreraren arabera. Enpresa horrek aktibatzen duen errenta-fluxu zirkularra izugarria da. Ez da hitz egiten Sunsundeguik gizarteari egiten dion ekarpenaz, enpresek aberastasuna sortzen dutelako”, azpimarratu du.

Alderdiaren luzapenean, azken ahalegina eskatu die Nafarroako Gobernuari, Sodenari eta konkurtsoko administratzaileei, enpresa enblematiko horren itxiera saihesten saiatzeko.

ELAko Juan Ignacio Palacio gai askotan bat dator batzordeko kideekin Sunsundegui egungo egoerara eraman duten arrazoiei buruz. “Ez geunden prest Volvorekin egindako akordioari aurre egiteko, bere lan egiteko moduari. Gainera, plantilla gehiegi dimentsionatu zen”, adierazi du. Finantzaketa-modua ere kritikatzen du. “Kotxea sartu ahala, bankutik diru bat kobratzen zuten kreditu bidez. Dena finantzatzen zen. Azkenean, kredituek jan egiten zaituzte, ordaindu, eta asko”. Egia esan, oso kritiko agertzen da aurreko zuzendaritza-taldearen kudeaketarekin, Sodenak otsailean kargua utzi baitzuen. “Sartu zirenean, jaun horiek produkzio-saria kendu ziguten, 400 euro ingurukoa, eta produkzioa jaitsi egin zen. Lan egiteko modua ere aldatu zen, autobusak atzeratzen zuen posizio-aldaketekin. Zuzendaritzaren aldetik oso antolaketa txarra izan zen”.

Etorkizunari dagokionez, “beltz ikusten dut, azken orduan industria-plan bat duen norbait eta fidagarria den inbertitzaile bat sartzen ez bada. Baina ez dugu amore emango amaierara arte, bestela esku bat aurrean eta bestea atzean ditugula joango baikara. 8 hilabeteko langabezia jan dugu, 6 orain eta beste 2 aurreko ERTE batean. Nire kasuan, ez nintzateke 63 urtera iritsiko erretiroa hartzeko. Eta beste batzuk askoz okerrago daude, 50 urtetik gorako pertsonek oso zail dute kontratatzea. Sakana nola geratzen den ere ezin dugu ahaztu”.

Kooperatiba bat martxan jartzeari dagokionez, Nafarroako Gobernuaren inplikazioarekin egingarria izan daitekeela adierazi du. “Esku bat botatzen badu, plan industrial batekin eta talde on batekin aurrera egin lezake. Sunsundegui ez ixtea da garrantzitsuena”. Baina ez zaio erraza iruditzen. “Plantilla agortuta dago, belgikarrenarekin ziurgabetasuna luzatu da”, deitoratu du.