ENBA nekazaritza- eta abeltzaintza-erakundeak “haragi-enpresa batzuen iruzurrezko publizitatearekin amaitzeko” eskatu du, “euskal erreferentzietara jotzen baitute soilik kanpoko haragiarekin lan egiten duten bitartean”. Horren adibide gisa, maiatzaren 28tik ekainaren 1era Donostian programatutako txuletaren jaialdia jarri du. ENBAtik adierazi dutenez, Gipuzkoako haragi-enpresa batek iragarri du ekitaldia Reale Arena estadioan, eta bertan 25.000 txuleta zerbitzatuko dituzte, ustez “made in Gipuzkoa”.
Erakundeak kritikatu egin du “publizitate engainagarria” erabili izana haragi-enpresa baten ekintza bat sustatzeko, “bere egunerokoan kanpoko haragiaren erabilera ezaugarri duena, batez ere Europa erdialdekoak, eta tokiko erreferentzietara jotzen duena balizko kontsumitzailea engainatzeko helburu bakarrarekin, lurralde bati eta bere ohiko jardueran inolako loturarik ez duen sektore bati lotuta”. ENBAren iritziz, “txuletaren jaialdi hau eta bere erreferentzia lokalistak honako hauek dira: Gipuzkoan dagoen haragi-sektore komertzial indartsu baten erdeinua eta ustekabea pairatzen duen abeltzaintza-sektore batentzat edalontzia betetzen duen tanta; sektore horrek, salbuespen oso gutxietan izan ezik, kanpoko haragiarekin funtzionatzen du, bai Europa erdialdetik eta iparraldetik, bai autonomia-erkidegoetatik, hala nola Galiziatik”.
ENBA
Erakundeak berretsi duenez, haragi-enpresa horiek “kanpoko haragia erabiltzen dute, eta Eusko Jaurlaritzari dirulaguntzak eskatzen dizkiotenean baino ez dute euskal jatorrira jotzen, haragi-industriako instalazioetan eta makinetan inbertsio handiak egin ditzan, eta funts ekonomiko handiak biltzen dituzte, tokiko sektore ekoizlearen trakzio-funtzioa betetzen duen nekazaritzako elikagaien industriarentzat izan beharko liratekeenak”.
Horregatik, ENBAk eskatu die kanpoko haragia erabiltzen duten haragi-enpresei “tokiko erreferentziak erabiltzeari uzteko, kontsumitzailea engainatzeko helburu bakarrarekin, eta pentsarazteko hornitutako haragiaren jatorria Euskal Herrikoa dela”, eta Eusko Jaurlaritzari, berriz, “marketineko trikimailu horiek jazartzeko, iruzurrezko publizitatearen adibide ona baitira, eta, beraz, jazarri eta desagerrarazi egin beharko litzateke”. Era berean, kanpoko okela erabiltzen duten haragi-enpresei eskatu die “Euskadiko tokiko haragiaren aldeko apustua egin dezatela, eta, horrela, kanpoko haragien katalogoa osatu dezatela gure haragiaren presentzia onarekin, gaur egungo testigantza-presentziatik harago doana”, eta Eusko Jaurlaritzari “lehentasuna eman diezaiola, nekazaritzako elikagaien industriarako laguntzen deialdietan, kasu honetan haragiaren industriarako, tokiko haragia erabil dezan eta, horrela, tokiko sektore ekoizlearen trakzio-funtzioa bete dezan eta hartzen dituen lurraldearekiko konpromisoa har dezan”.