Liderraren, enpresariaren, zeregin konplexu eta aldi berean zirraragarriak, egonkorra edo iraunkorra izan beharrean, bere lanarekin batera doazen turbulentzia propioak eta, batez ere, kanpokoak bizi ditu
Zinez, ziurgabetasuna, tentsioak, aldaketak eta gatazka behagarriak inplosio geopolitikoa dira? Ezinbesteko neurri berriak? Zertan aldatu da enpresetan eta haien negozio ereduetan izan duen eragina ohiko Businessekin alderatuta?
Enpresa lidergo on bati lotutako ezaugarri nagusietako bat izan da eta da, historian zehar, arriskuak bere gain hartzeko eta arintzeko gaitasuna eta benetako ezagutza, jarduten den ingurune desberdinen ulermen aplikatua. Gaitasun eta oinarrizko esparru horren ondorioz, enpresa bat presente dagoen “balio-kate globalen eta lokalen konstelazioari” dagozkion jarduerak garatzen diren eremu edo eskualdeetako eragile guztiekin (ekonomikoak, sozialak, politikoak, instituzionalak) elkarreragina sortu behar da. Enpresaburua ez da arriskua maite duen pertsona bat, baizik eta bere zailtasun eta mehatxuez jabetzen dena, eta, aldi berean, bere inpaktu negatiboak arintzeko eta aukerak emaitza bihurtzeko duen gaitasunaz jabetzen dena, bere balioak eta helburua izanik denboran jasangarritasuna bermatzeko eska daitezkeen emaitza ekonomiko-finantzarioak lortzera eramaten duten gida errealak (eta desberdinak), bere apustuaren eta konpromisoaren ondorio gisa, eta ez helburu bakar eta/edo funtsezko gisa.
Horrela, “merkatu” edo jarduera-eremu bakoitza bakarrak eta desberdinak dira, eta ekintza desberdinak eskatzen dituzte. Ez dago negozio eredu bakar bat, baizik eta negozio eredu moldagarriak jarduera espazio bakoitzean, eta, ondorioz, zuzendaritza eredu eta estilo ugari, antolaketa eta korporazio egitura desberdinen barruan. Horregatik, “enpresen nazioartekotzeak” (eta, neurri handi batean, “hedapen nazionalak herrialde berean”) antolaketa-konplexutasun handia eta zuzendaritza-dedikazio zabala eskatzen du, bereizia eta kontu handiz artikulatua, koordinatua eta integratua. Neurri horrek, halaber, profil profesional eta pertsonal bereiziak, harreman publiko-pribatu garrantzitsua, osaera misto globala eta tokikoa zuzendaritza-organoetan eta balio partekatuko hainbat estrategia (enpresa-Gizartea) dakartza, inplikatutako enpresaren ikuspegia, balioak, asmoa eta estrategia benetako behar eta eskaeretara egokituz, denboran zehar aldatzen baitira lan egiten duen Erkidego guzti-guztietara.
Errealitate hori ez da berria. Enpresen erantzukizunaren eta konpromisoaren muinaren parte da. Beti izan da, gaur da, eta bihar izango da.
Errealitate aldakorrak denborarekin, gehienetan modu asaldagarrian, beti eskatzailea, beti baldintzatuta bai “merkatuak”, “kontsumitzaileak” eta maila instituzional eta internazionalizatu guztietako “n” gobernuek, eta, jakina, stake holder eta interes taldeen % 100ek, leku bakoitzean, une bakoitzean eta askotariko aldarrikapen eta interesekin, eragile berberek, unean-unean betetzen duten paperaren arabera, langile, eragile politiko, sindikal, instituzional, herritar zergadun eta zuzendari gisa.
Pertsona berak, rol desberdinak, eskakizun eta pentsamendu desberdinak.
Horrela, liderraren, enpresariaren, zeregin konplexu eta aldi berean zirraragarriak, egonkorra edo iraunkorra izan beharrean, bere lanarekin batera doazen berezko eta, batez ere, kanpoko turbulentziak bizi ditu.
Hori horrela izanik, ziurgabetasun eta ezinegon handiko uneak bizi ditugu, “aro” honetan aldaketa esanguratsuen konbergentzia zabal baten iturria, eta horietako batzuek “iristeko dagoen gauza berri guztien eta desagertu beharko den guztiaren arteko sinbiosian” laburbiltzen dute, bi agertoki osoetako bat bera ere gertatzen ez dela. Dela iraultza teknologikoak eta demografikoak, dela krisian dagoen mundu baten susperraldia, dela praktikan gizarteen benetako eskarien zerbitzura ezartzen asmatu ez duten ideologiak, dela desberdintasun zatikatuak eta gero eta handiagoak aukeraz eta “aberastasun orokorraz” betetako mundu batean, baina ez guztiz barneratzailea, ondoz ondoko larrialdi batean, aurreko erreferenteen defizita, gatazken eta gerren lekualdaketa geografikoa, munduko edozein lekutan guztiak harritzen dituen indarkeria eta kexa bat (benetakoa edo parentea), zuzendaritzarik, lidergorik, orientaziorik, mundu hobe baterantz igarotzera animatuko gaituena, non bere lorpenen eta, batez ere, emaitzen zati garrantzitsu bat sentituko baikara.
Zirkunstantziak, arazoak, konplikazio paregabeak eta beste garai batean bizi ez zirenak al dira? EZ.
Gaur egun, presazko sentsazio bizia dago: “dena orain, aldi berean eta leku guztietan” agendak gainezka egitea dirudi, trantsizioen esleipen partekaturik gabeko astungarriarekin. Eremu guztietako azken puntu idealetara iristea, tentsio bideragarririk gabe, baldin eta abiapuntuko egoeretatik nahi diren agertokietara iristea ez bada irtenbide magiko bat, hitz soilekin, asmo hobeekin edo buenismo mediatikoarekin eman beharko litzatekeena.
Birpentsatzea eta berrasmatzea
Hori guztia esanda, gutxi gorabehera deskribatutako testuinguru batean, hasierako zalantzara itzuliko gara, eta enpresatik beste behin ere (eta beti bezala esango nuke) bere helburua, estrategia eta kudeaketa birpentsatzeko eta berrasmatzeko aukerari aurre egingo diogu, une honetan nagusi den “inpaktu geopolitiko” bat txertatuta, zeinak estrategiaren, enpresaren zuzendaritza eta erantzukizunaren eta, jakina, gobernuen munduko kezken eta okupazioen zentralitatea hartuko baitu. Norbanakoen nahiak, borondateak edo erreferentziak alde batera utzita, arreta eta elkarlaneko irtenbideak eskatzen dituzten konplexutasun izugarriak azaleratzen diren mundu bat; izan ere, onartzen dugu ez dagoela irtenbide handirik, ez benetako proiektu eraldatzailerik, ez estrategiarik, ez publikoa ez pribatua, industriakoa edo herrialde-eskualdekoa izan, erantzun indibidualizaturik. Prozesu eta proiektu kooperatiboak, esparru geopolitiko baldintzatzaile eta aldakorretan, saihestezinak dira (zorionez), eta, aldi berean, ezagutza, ikasteko gaitasuna eta potentziala aberasten dituzte, bai eta konponbideak topatzeko aurrerapen bizkorra ere, gero eta biztanle gehiagori mesede egingo dien ondasun komun partekagarri baten onuretan zabal daitezkeenak.
Egun hauetan, ez dago Administrazio Kontseilurik, erredakzio mediatikoko mahairik edo enpresa-rolari buruzko erreferentziarik, “Eragin geopolitikoa” enpresa-orientazioetan berrikustera nabarmentzen ez denik. Gurpila sinplifikatzeko eta ez berrasmatzeko, “gida edo gomendio” batzuk laburtuko ditugu, eta laburbildu egingo genituzke zabal zabaldutako ohartarazpen edo aholkuak: “Jar ezazu geoekonomia-geoekonomia zure gogoetaren eta/edo enpresa-birbideratze estrategikoaren lehen lerroan, sar itzazu nahi dituzun profilak zure erabaki-organoetan, eta, bereziki, konbinatu tokiko presentzia eta presentzia globala (jarduten duzun espazioetan benetako ezagutza eta erreferentzia dutenak), lan egiten duzun sozietateen ulermenarekin, eta konprometitu itzazu zure balioak eta helburua erkidego guztietan balio partekatu bat bilatzeko, zeinekin lan egingo duzun eta toki bakoitzean zure negozio- eta zerbitzu-ereduak berrasmatuko dituzun, eta indartu, koiunturatik harago, eguneroko operatiba, zure horizontean, epe luzeko pentsamendua, zure erantzukizun sozial, korporatibo, jasangarri, “Birkokatu bere zeregina, une eta espazio geografiko bakoitzean, elkarreragiten duen balio kateen funtsezko zatian, hirugarrenekin partekatu beharko duen estrategia globalean bere baliorik handiena zabalduz eta horietan parte hartzea eta gobernatzea formalizatuz”.
“Geopolitika” ez da etiketa koiunturala, ezta bakarra ere. Gaur egungo jardueran eta portaeran izan daitezkeen inpaktuak, diferentzialak, errealitate aldakorretara egokitzea, eta errealitate horiek ulertzea eta ezagutzea esan nahi du. Gure estrategietan elementu banaezina izan da, da eta izango da, bizi guztirako.
Harekin bizitzen ikastea eta, batez ere, diseinu estrategikoan eta, ondorioz, enpresen antolaketa egituran duen eragina barneratzea funtsezkoa da nahi den etorkizunera igarotzeko. Era berean, kontua ez da enpresa egokitzea. Gobernu desberdinek eta inplikatutako gizarte eta komunitate ezberdinek ere egin behar dute. Eraldaketa garaiak bizi ditugu, desafio garaiak, aukera handiko garaiak, baina, jakina, zorrotzak, ez bakarrik eskatzaileak, baizik eta berrasmatzeko benetako espazio berriaren helburua.
Geopolitika, ziurgabetasunaren, konplexutasunaren eta beha daitezkeen ondorioen zati bat hartzen duen etiketa bat baino askoz gehiago.

