Supermerkatu horiek tabernekin lehiatzera sartzen dira, produktuak etxez etxeko banaketa edo delivery banaketa egiteko apustua egiten duten lineal edo fabrikatzaileetan salgai jartzen dituzten jatetxeekin: elikaduraren sektoreak totum revolutum bat bizi du, non aktore batzuen eta besteen arteko mugak gero eta lausoagoak diren.

“Denak denen aurka” dator, baina pandemiak bizkortu egin du, inplikatutako hiru sektoreetako ordezkariak bat datoz, eta nabarmendu dute hilabeteen buruan lehia norabide guztietako mugimenduekin piztu dela.

Fenomeno horren atzean, “Urdail kuota” delakoa (biztanle bakoitzak hartzen duena) mugatua da, eta “borrokatu” egin behar da kontsumo egoeren artean lekua egiteko, etxe barruan eta kanpoan banatuta. Testuinguru horretan, enpresek orain arte bereak ez ziren esparruen merkatua urratu nahi dute, hazi ahal izateko.

Adibide bat supermerkatuak dira; izan ere, zaharberritzean, prestatutako plateren aldeko apustua egiten dute, sukaldeak jartzen baitituzte beren dendetan, bazkaltzeko zerrendaren atalean, eta batzuek mahaiak ere badituzte beren lokaletan, bertan kontsumitzeko. Aecoc kontsumo handiko sektoreko patronalaren datuen arabera, 2020ko apiriletik 2021eko otsailera supermerkatuek Espainian prestatutako janarien salmentak bikoiztu dituzte, konfinamenduaren sukaldearekiko amorruak nabarmen behera egin duen seinale.

Mercauranteren arabera, banaketaren aldetik merkantzia-merkatari horiek irekitzeko joera logika ekonomiko baten ondorio da; izan ere, negozio-lerro horren irabazi-marjina sektoreko batez bestekoa baino nabarmen handiagoa da, nahiz eta inbertsio handiak eskatzen dituen. Superrak, nolabait, industria mailan sartu ziren marka zurien estrategiarekin, eta, izan ere, horietako batzuek beraientzat bakarrik lan egiten duten hornitzaileak dituzte.

Jatetxeak, bestalde, ez dira geldirik geratu, eta supermerkatuan borroka egiten dute, batez ere janaria etxera bidalita (delivery); izan ere, etxeko sukaldeak ez du kontsumitzeko aukerarik.

Orain, Restalia (100 Montaditoren jabea) eta Goiko Grill bezalako kateak haratago joan dira eta supermerkatuko linealean euren establezimenduetako produktu ikonikoak merkaturatzen hasi dira. Gainera, Telepizza edo Tastia Group bezalako zaharberritze taldeek duela urte batzuk erabaki zuten euren fabrikatzaile propioak izatea eta hirugarrenen menpe ez egotea, beraz, euren negozioaren zati bat industriala da.

Fabrikatzaileak ere ez dira atzean geratzen, eta merkataritza elektronikoa erabiltzen dute supermerkatua bitartekari gisa “ezabatzeko” eta produktuak zuzenean kontsumitzaileari saltzeko webguneen bidez.

Beste itzuli batean, tabernekin ere sartzen dira: Campofrio eta Pescanova bezalako bi erraldoi nazionalek hirugarren bazkide batekin ituna iragarri zuten joan den astean, hiru zaharberritze-marka birtual jaurtitzeko, hau da, lokal fisikorik gabe eta etxez etxeko eskaeretan soilik oinarrituta.

Haien aurretik, garagardogileek taberna propioak irekitzeko eta kanal horretan “hanka” bat jartzeko aukera ere aprobetxatu zuten. “Kobidak lan egiteko modu berri bat ekarri digu guztioi, orain arte start-up (gorabidean dauden enpresak) delakoek zuten filosofiaren oso antzekoa. Bizkorragoak izan behar dugu eta ziurgabetasun handiagoko testuinguru batean “, azaldu du Pablo de la Rica Aecoc-eko banaketa eta zaharberritze arduradunak.

Lehia dela-eta beste enpresa batzuekin datuak partekatzeko ohiko uzkurtasunaren aurrean, De la Ricak gaur egun ikusten duen munduan aliantzak ugaritu egiten dira. “Begira, adibidez, dia, Glovorekin akordio batera iritsi zen erosketa banatzeko pandemia betean, eta onartu zuen horrelako erabaki bat beste egoera batean hartzea hilabeteak edo urteak beharko zirela”, gaineratu du.

Hala ere, sektoreen arteko mugimendu horiek ere kezka sortzen dute. Hori da jatetxeen zati baten kasua – Batez ere txikiena eta independenteena –, bekozko iluna jartzen baitu banaketak (24.000 supermerkatu baino gehiagorekin) merkatua kendu nahi diola ikustean. “Beste sektore batetik lehia berria etortzea kezkatzeko arrazoia da, baina jatetxeetako kateak ere kontsumitzaileen etxean sartzen ari dira, deliveryari esker”, esan du Vicente Montesinos Ameba Researcheko bazkideak.

Jatetxeetan espezializatutako aholkularitza-enpresa horren arduradunaren ustez, aldaketa saihestezina da gaur egun, baina horrek ohiko taberna asko ixtea ekarri duela deitoratu du: “Lehia ona da sektorearentzat oro har, baina ez mundu guztiarentzat, alderik ez-eraginkorrena eta profesionaltasun gutxiagokoa itxi egingo delako”.

Egilea Andoni Beitia