Nafarroako merkatarien ordezkaritza batek premiazko neurriak, talka-plan bat eta sektorearentzako laguntza zuzenak eskatu ditu Parlamentuan egindako lan-saioan, Covid-19ren eragina arintzeko helburuarekin.
Carlos Albillo Iruñeko Alde Zaharreko gerenteak adierazi duenez, “Saltoki txikiak izan dira kaltetuenak ostalaritzaren ostean”, koronabirusaren pandemiaren ondorioz.
Otsailean Nafarroako 400 saltokiri baino gehiagori egindako inkesten emaitzen aurkezpenean “atentzio deia” egin zutela esan du, eta “Nafarroako merkataritzak ez du hitz on gehiagorik onartzen, ezta diskurtso hutsik ere”.
“Premiazko neurriak behar ditugu eta epe labur eta ertainean aplikatzeko plan bat eskatzen dugu”, 19. Zentzu horretan, salmenten kopuruetan “beherakada orokorra” izan dela esan du.
Hain zuzen ere, saltokien % 72k salmentak jaitsi dituzte 2020an aurreko urtearekin alderatuta, eta sektore batzuetan (arropa, oinetakoak, osagarriak, bitxiak eta bitxiak) % 80 jaitsi dira.
Egoera horrek “bideragarritasun zalantzagarria” ematen du, izan ere, Nafarroako saltokien % 15ek “ateak itxi litzakete egungo murrizketak mantentzen badira”.
Gainera, azaldu duenez, 2020ko abenduan 22.384 pertsona zeuden merkataritzan afiliatuta, eta, Nafarroako merkataritzaren aurreikuspenen arabera, krisi horren ondorioz “2.500 lanpostu baino gehiago gal litezke, eta 4.000 datozen bost urteetan”.
Nafarroako Merkatarien Elkartearen aldetik, Inma Elcanok laguntza zuzenak eskatu dizkie saltokiei, “Saltokien gastu finkoak murrizten laguntzeko”.
Gainera, pandemian hazkunde handia izan duen online salmentak “aurrez aurreko merkataritzaren lehia nagusia” dela adierazi du.
Nafarroako zenbait udalek bultzatutako merkataritza-bonuak bezalako neurri batzuk ontzat jo ditu, eta horrelako bulkadak beste toki batzuetara zabaltzea eskatu du.
Bertako merkataritzak “kaleak eta herriak egituratzen ditu, ibilgailuak erabili beharrik gabe ondasun eta zerbitzuetarako sarbidea du, eta horrek biztanleen bizi-kalitatea hobetzen du”, gaineratu du.
Bestalde, Iñigo Martinez Txaneko merkatarien Elkarteak azpimarratu du beharrezkoa dela “benetako merkataritza digitalizatzeko plana” egitea, sektoreak duen eten digitala gainditzeko.
Hori dela eta, merkatariek beren zerbitzuak leku berean eskaini ahal izateko sistema bat eskatu du.
Azkenik, Maria Jesus Alonso Merkataritza Eremuko Zabalguneko Merkatarien Elkarteak “merkatariaren figura nabarmentzea” eskatu du, eta “ofizio honen errekonozimendu falta” deitoratu du.
Egoera horren aurrean, saltokietan “belaunaldien arteko erreleborik ez egotea” ekarri du, eta, horretarako, sentsibilizazio kanpainak eskatu ditu, “Hurbileko merkataritzari balioa emateko”, baita tokiko merkataritzari lagunduko dioten ekintza pedagogikoak ere.