CAF taldea, tren eta autobus euskal fabrikatzailea, ITPren salmentan sartzeko eskaintza bat aurkeztea aztertzen ari da Horretarako, Estatuko beste enpresa handi bat konbentzitu nahi du eskaintza bateratua aurkezteko, Cincodiasi merkatuko iturriek jakinarazi diotenez. Eskaintzak 1.300 eta 1.500 milioi artean daude.

ITPren salmenta zaildu egiten da. Alde batetik, Rolls-Royce bere filial espainiarra saltzera behartuta dago, Covid-19aren krisiak eragindako arazoei aurre egiteko. Desinbertsioetan 2.300 milioi atzemateko plan baten giltzarria da. Arazoa da edozein eroslek ez diola balio. Gobernuaren oniritzia izan behar du.

Orain arte eskaintza guztiak Pribatate equity fondoak aurkeztu dituzte. Goldman Sachsek, Rolls-Royceren agindupean, Bain, KKR, Towerbrook, Cinven eta Platinum aukeratu ditu bigarren fasera pasatzeko. Carlyle eta CVC erori egin dira prozesutik. Eskaintzak 1.300 milioi eta 1.500 milioi artean daude.

Baina Gobernuak argi dauka. Ez du baimenduko nazioarteko inbertsio-funts bat funtsezko enpresa batekin egitea. Duela urtebete baino gehiagotik, ministroen kontseiluak atzerriko inbertitzaileek Espainiako enpresei egindako erosketei betoa jartzeko ahalmena du, betiere estrategikotzat jotzen diren sektoreetan sartuta badaude, hala nola defentsa-sektorean. Gainera, ITPren fakturazioaren zati handi bat Estatuari hegazkin militarren motorrak emateko kontratuetatik dator, eta horrek garrantzi berezia ematen dio.

2017an, Gobernuak baldintzak ezarri zituen taldearen espainiartasuna blindatzeko, Rolls Roycek taldea Senerri 700 milioiren truke erostea adostu zuenean. Besteak beste, Espainian gaitasun teknologikoak eta industrialak mantentzea, Administrazio Kontseiluaren erdia espainiarra izatea – Horien artean presidentea eta kontseilari delegatua –, egoitza Espainian mantentzea eta Kontseiluan Defentsa Ministerioko ordezkari bat egotea.

Hori dela eta, Espainiako Exekutiboak eta Eusko Jaurlaritzak (ITP) Bizkaian dute egoitza, eta Espainiako enpresei eskaintzan parte har dezaten konbentzitu nahi diete. CAF ari da zenbakiak egiten. Konpainiaren espainiartasuna (eta euskalduntasuna) blindatuko duen eskaintza aurkezteko prest agertu da. Baina horretarako Espainiako beste industria-talde bat bilatzen du, partzuergo bat osatzeko. CAFeko iturriek ez dute egunkariari buruzko aipamenik egin nahi izan.

Aciturri Alestisen jabea da jada, eta prozesuaren hasieran ITPren alde egiteko prest agertu zen. Oraingoz, bere eskaintza ez dago Goldman Sachsek aukeratutakoen artean, baina bere eskaintza mantendu egiten du, oraindik ere bere horretan dirauten fondoetako batekin elkartzeko. Bide irekia da hori arrisku-kapitaleko funtsek ITP eskuratzeko apustua egin dezaten. Beraiek jartzen dute dirua eta aukeratutako enpresak izen espainiarra. Bestea, Rolls-Roycek sinadura guztia kentzeko asmoari uko egitea eta Gobernuari jarraipen-seinale bat bidaltzen dion gutxiengo partaidetza bat atxikitzea.

Koalizioa osatzeko edo CAFekin edo funtsen batekin entzuten den beste izen bat Indra da. SEPIren partaidetza duen enpresa 2019an saiatu zen ITP erosten. Asmoa aholkularitza-negozioa defentsa-negoziotik bereiztea zen, eta horretan zentratzeko asmoa zuen. Baina oraingoz ez du enkantean parte hartu nahi izan. Mahai gainean dagoen beste izen bat Sener da, iraganean ITPren jabea izan zena.

Aernnovak, nolabait, prozesuan parte hartzen du, bere jabea den Towerbrooken bitartez. Izan ere, Espainiako talde industrial bat kontrolatzeak aukerak gehitzen dizkio bere eskaintzari. Beste hautagai posible bat Gestamp da.

Armadarentzako hegazkinen hornidura babesten saiatzeaz gain, Espainiako enpresa bat ITPrekin gera dadin, Gobernuak aberri talde industrial handiak sortzeko asmoa du. Pandemiaren aurretik ere, EBk Europa berrindustrializatzea zuen helburu, bere lantegi gehienak Txinara edo garapen bidean zeuden beste herrialde batzuetara deslokalizatuz joan baitzen. Orain, berreskurapenerako fondoei esker, gurutzaduraren abiadura helburu horretan jartzea espero dute.

Erosle posibleek oraindik badute astia. Azken eskaintzak ITP bidez bidaltzeko epea ez da maiatzaren amaierara arte amaitzen. Eta gero prozesu luze bat geratzea espero da, irabazle bat aukeratu arte. Hala ere, Gobernuak sei hilabete ditu operazioa baimendu edo ez erabakitzeko. Kontsultatutako iturrien arabera, salmenta horri kapitulu askoz gehiago geratzen zaizkio. Eta urtea amaitu baino lehen nekez amaituko da.

Egilea Andoni Beitia